Technisch adviseur Mercedes Klassiekers

Jean-Louis Stolk is technische adviseur van de R/C 107 SL Club (RT-484) Duitsland en heeft op 11 mei een technische dag en zomer check verzorgt voor de 107 club. De technische dag vond plaats op de locatie van Classic Lounge Thuine GmbH. De clubleden brachten hun klassiekers mee. Behalve de R107 waren er ook enkele andere modellen.

Wat is op deze dag aan bod gekomen

Er zijn uiteenlopende aspecten onder de aandacht gebracht. We gaan er een aantal opsommen. Zo is er als eerste gekeken naar het zwakke punt van de vóór subframes bij de 107 modellen geproduceerd voor bouwjaar 1985. Het op tijd vervangen van de fuseekogel hoesjes bij de bovenste draagarmen bij de modellen geproduceerd na 1985 is onder de aandacht gebracht. Er is rook ingeblazen bij een m116 en m117 motor. Zo was goed te zien dat beide motoren zeer grote lekkages hadden bij het inlaatspruitstuk. Beide eigenaren realiseren zich dat ze zo niet verder kunnen rijden zonder eerst deze lekkages te laten repareren bij hun garage. Bij een m117 5.6 liter SL is de klepdeksel aan de bestuurderszijde verwijderd om te kijken naar eventuele rek op de distributieketting en/of slijtage van de geleiders. Zichtbaar was dat de distributieketting spanner een probleem gaf en de tandwielen van de nokkenassen aan vervanging toe zijn. Er is gelijk gekeken naar slijtage van de tuimelaars. Er is besproken wat de zwakke punten zijn van de hydro stoters bij de m116 – m117 motoren.

Veel uitleg over diverse technische problemen

Vervolgens is er naar een probleem gekeken wat veel voorkomt, namelijk het niet meer open krijgen van het cabrio dak van een r107.  Bij een 280 SL was dit probleem duidelijk aanwezig en is aan de clubleden uitgelegd hoe dit goed op te lossen is door het vervangen van de mechaniek van de cabrio dak sluiting.

Uitleg over tankzeef

Er is gekeken naar waarom werkzaamheden aan een oldtimer onverwachts uit kunnen lopen. Als voorbeeld is getoond dat bij het vervangen van de slang van de brandstofpomp naar de benzinetank er onverwachts problemen kunnen ontstaan met de tankzeef. Als de tankzeef namelijk meedraait en niet goed uitkomt tegenover het gat in de bodem heeft de monteur ineens onvoorzien en geheel buiten zijn schuld veel meer tijd nodig omdat de tank deels gedemonteerd moet worden.

Ook is aan bod gekomen dat het steeds moeilijker is goede onderdelen te vinden en het belang voor klassieker monteurs om wereldwijd een netwerk op te bouwen. Daar gaat heel veel tijd en passie inzitten.

Slangen automaatbak koeling altijd preventief vervangen

Er was een 107 bij waar de slangen van de automaatbakkoeling nodig vervangen moeten worden. Als deze slangen gaan lekken loopt binnen een paar honderd meter de olie uit de automaatbak en moet de versnellingsbak gereviseerd worden. Een dure grap die dus simpel te voorkomen is. Bij een andere 107 was duidelijk zichtbaar dat de slangen van het brandstofpakket hoog nodig aan vervanging toe zijn. Door scheurtjes in de slangen lekt benzine weg, wat zeer brandgevaarlijk is.

Het gebruik van een momentsleutel

Er is uitleg gegeven over het gebruik van een momentsleutel. Vaak worden cruciale onderdelen zoals b.v. de carterpan van de versnellingsbak en klepdeksels van een m116 en m117 motor veel te strak aangedraaid. Dit geeft schade en is met het juiste aanhaal moment eenvoudig te voorkomen.

De juiste vloeistoffen op tijd gebruiken

De verversingstermijnen van de vloeistoffen zijn besproken en uiteraard de keuzes van de juiste vloeistoffen. Maar ook hoe belangrijk het is om een ontsteking te smeren.

Verder is uitgelegd wanneer het niet of juist wel zinvol is de automaatbak te laten spoelen.

Kortom een drukke technische dag.

 

Helaas kan een brandstoffilter oude benzine en fijne roestvervuiling niet uit het systeem filteren.

Ja, bij oldtimers die hier komen is vaak al door verschillende garages aan gewerkt zonder goed resultaat. We moeten dan helaas van vooraf aan beginnen om de problemen op te lossen.

De H4-LED lampen van Philips led lampen zijn toepasbaar in onder andere de R107 SL en W123 koplampen.

Dat kan met een rookmachine. De ingeblazen rook laat precies zien waar er lekkages zijn.

Gemiddeld 12 tot 24 maanden, afhankelijk van de staat van de auto en leverbaarheid van onderdelen.

Wij adviseren om de brandstofslangen op de motor elke 6 tot 8 jaar te vervangen en ze jaarlijks te laten inspecteren.

Laat uw oldtimer periodiek controleren door uw vaste specialist. Regelmatig onderhoud voorkomt dure reparaties.

Volgens Mercedes-Benz gaat een radiateur gemiddeld 10 tot 15 jaar mee.

Deze moeten elke 6 tot 8 jaar vervangen worden om goede smering van de nokkenassen te waarborgen.

Kleppen moeten regelmatig gesteld worden. Hoe vaak is van veel factoren afhankelijk.

De ervaring leert dat het ons veel extra tijd en zoekwerk kost problemen op te lossen als er ook door andere, zonder specialistische opleiding/bijscholing in Duitsland,  aan de auto gesleuteld wordt. Wellicht zijn wij niet het juiste bedrijf voor u.

Een probleem in het injectiesysteem (en dus slecht lopen van de motor) komt eigenlijk nooit alleen door een kapotte spinnenkop. Het is vaak een opeenstapeling van meerdere kleine storingen, die zijn ontstaan in de loop der jaren.

Professionele revisie van het originele injectiesysteem is 30 – 70 jaar na aflevering van de auto een goede keuze. Het systeem heeft zich al die jaren bewezen, en kan na een goede revisie weer heel lang mee.

Een automaatbak van een oldtimer of klassieker spoelen is niet zinvol, het is immers mogelijk de automaatbak gewoon olie te verversen.

Nee, de motor en de automatische versnellingsbak hebben door middel van vacuüm, toerental en de positie van de gasstangen interactie met elkaar.

In tegenstelling tot bij een moderne auto vindt diagnose stellen bij oldtimers stapsgewijs plaats tijdens het “sleutelen”. Even “aan een kastje hangen” en wachten op een uitslag waar u zelf mee verder kunt is dus niet mogelijk.

Door de vele aanvragen is het niet meer mogelijk om onze monteurs te bellen of te e-mailen voor een technische vraag. Ook niet tegen betaling. Dit geldt uiteraard niet voor onze vaste klanten. Bestudeer onze website en YouTube kanaal.

Basiswerkzaamheden als olie verversen of bougies vervangen kan zelf. Voor specialistisch werk aan oldtimers met o.a. injectiesystemen is veel ervaring vereist.

Eerder uit vacuümproblemen uit de motor, lekke vacuüm accumulator of gewoon verkeerd afgestelde modulair druk, of onjuiste afstelling van het gasstangenstelsel.

Schudden van de motor kan veroorzaakt worden door onder andere valse luchtlekkages, injectie of ontstekingsproblemen. Soms door mechanische onbalans.

Een onderdruksensor mag en kan alleen op een testbank met de juiste kennis afgesteld worden en dus niet in de garage door een monteur.

Dit betekent dat er ergens benzine lekt, meestal uit verteerde benzine slangen. Pas op voor brandgevaar! Zet de auto buiten (start niet) en onderneem direct actie!

Bij probleemauto’s moeten wij weer vanaf het begin alles controleren, testen of opnieuw/beter reviseren om de oorzaak te kunnen vinden.

Dat kan, maar waarom zou u een origineel injectiesysteem wat tientallen jaren goed gewerkt heeft vervangen voor een modern systeem? Lees ook ons blogbericht: “Modern injectiesysteem op Mercedes klassieker bouwen”

Bij koudstartproblemen bij Ke-jetronic is meestal de stuurkast de oorzaak. Bij Ka-jetronic en mechanische injectie zoals bij een pagode is meestal een sensor het probleem.

Warmstartproblemen komen vaak voor door vapour lock. Dit is het koken van de benzine in het injectiesysteem of in de carburateur.

Lees ons blogbericht “Technische vraag stellen over Mercedes klassieker” met tips waar u wel terecht kunt met uw vragen. Zie ook FAQ nr. 11 Technische vragen.

Bekijk onze vele korte video’s op ons YouTube-kanaal en lees onze website pagina’s en blogberichten voor praktische tips en uitleg over Mercedes oldtimers en klassiekers.

Gebrek aan ervaring en kennis, gebrek aan de juiste onderdelen of goede adressen om revisiewerk uit te besteden. Gebrek aan Mercedes handboeken, afstelgegevens en diagnoseapparatuur. Vooraf prijsafspraak gemaakt. Te laag budget. Vooraf levertijd afgesproken.

Lees op onze blogpagina het artikel over “Waarom u een Mercedes oldtimer goed warm moet rijden “

Bij een versnellingsbak die niet afgetapt kan worden zoals bij de R129, W210 , W140, C140, W211 e.d. is spoelen zeker geen overbodige luxe.

Afhankelijk van welk injectiesysteem; het reviseren van de brandstofverdeler (spinnenkop), vervangen van injectoren, warmloopregelaar e.d. of het reinigen van injectoren en opnieuw aanzetten van benzineslangen.

Dit is geheel afhankelijk van model, staat en wensen: gemiddeld tussen de €100.000 en €250.000.

Als bijvoorbeeld 2 punten aangepakt worden van een volledige restauratie. Begin altijd bij veiligheid en techniek. Mooier maken kan altijd nog als er budget over is.

Plaatwerken en spuiten. Revisie van: complete motor, versnellingsbak, injectie- en brandstofsysteem, stuurinrichting ,wielophanging, banden en velgen, kabelboom, interieur, cabriokap, sierlijsten, verlichting, radio etc.

Revisie van bijvoorbeeld de motor, brandstof- of injectiesysteem, versnellingsbak, cardan of slijtagedelen wielophanging.

Uw benzinetank staat aan het begin van uw brandstofsysteem. Roestvorming in de tank vervuilt dus het hele brandstof- en injectiesysteem, wat een complete revisie noodzakelijk maakt.

Bij valse luchtlekkages komt er geen luchtstroom langs de luchtweger. Deze bedient dan de spinnenkop niet en hierdoor zal de motor “te arm” lopen waardoor er op termijn motorschade ontstaat.

Veelvoorkomend zijn startproblemen, problemen met toerental, onregelmatig lopen, olie- en benzine lekkages en slijtage aan ophanging en rubbers.

Lees onze pagina: “Mercedes injectiesystemen” voor uitleg over de verschillende systemen.