Bent u op zoek naar een betrouwbare vaste garage voor uw Mercedes oldtimer of klassieker?

 

Stolk Balkbrug bestaat dit jaar 75 jaar!

In 1978 verhuist Stolk van regio Rotterdam naar Balkbrug, een stukje geschiedenis 

Uw 1e afspraak in een oldtimer garage

Als u (op afspraak) voor de eerste keer in onze specialistische Mercedes klassieker garage komt, kijken we altijd samen met u naar de auto. Zo kunt u kennismaken met ons bedrijf en wij krijgen een eerste indruk van uw klassieker.

Deze technische inspecties vinden meestal plaatst op een zaterdag tussen 10.00-12.00 uur of tussen 13.15-15.15 uur.

We beginnen met een proefrit samen met Jean-Louis Stolk

Als de technische staat van uw klassieker het toelaat maakt Jean-Louis Stolk samen met u een korte proefrit. Zo krijgt hij een eerste indruk van het rijgedrag van uw Mercedes-Benz oldtimer of klassieker. Hoe stuurt en schakelt de auto. Welke geluiden komen er onder de motorkap vandaan. Hoe is de wegligging, hoe functioneren de remmen. Daarna vindt er een visuele inspectie onder de motorkap plaats. En wordt er geluisterd hoe de motor loopt en naar uw wensen en klachten.

Jean-Louis Stolk
Jean-Louis Stolk

Wie is Jean-Louis Stolk

Jean-Louis Stolk  is o.a. Technisch adviseur Mercedes-Benz R/C 107 club Duitsland. Hij is regelmatig in Duisland te vinden voor zeer specialistische bijscholing maar ook als spreker bij technische clubdagen. Een door Mercedes-Benz Club Nederland (MBCN) aanbevolen allround Mercedes klassieker specialist. Met enige regelmaat verschijnen er interessante artikelen van zijn hand in het MBCN clubblad “de Zilverster”  Zoals b.v. het artikel Mercedes R/C 107 uitleg over de verschillende modellen.  Verder is hij bekend onder Mercedes klassieker liefhebbers door de YouTube video’s gemaakt in zijn eigen garagebedrijf en schrijft hij met enige regelmaat interessante Blogberichten met tips en nieuwtjes.

Bekijk een video van Jean-Louis

Dan gaat de klassieker “op de brug”

Natuurlijk gaat de Mercedes klassieker de brug op. Jean-Louis Stolk bekijkt samen met u naar de plus en minpunten van uw klassieker. Ook wordt er gekeken naar de veiligheid van uw auto. Een groot aandachtspunt is de conditie van het brandstofsysteem, ter voorkoming van brand door lekkende benzinedampen. Verder bekijkt hij de remslangen, lekkages van koelvloeistof. Naar de rubbers en draagarmen van de subframes en nog veel meer.

oldtimer in brand
Regelmatig vliegen slecht onderhouden klassiekers spontaan in de brand. Laat op tijd het brandstofsysteem inspecteren en voorkom zo dat uw kostbare oldtimer voor uw ogen in vlammen opgaat.

Wat is diagnose stellen?

Overigens is natuurlijk niet alles “te zien” bij een dergelijke korte inspectie. Slechts enkele simpele diagnoses kunnen worden gesteld tijdens een 1e inspectie. Zo kan er b.v rook worden ingeblazen om te zien of er luchtlekkages zijn. Soms doen we een compressietest. Verdere diagnose stellen heeft ook pas zin als eerst de normale periodieke onderhoudswerkzaamheden zijn uitgevoerd en er dan alsnog problemen blijken te zijn. Dus even aan een kastje hangen en een “update” zit er helaas niet in. In tegenstelling tot bij een moderne auto vindt diagnose stellen bij oldtimers en klassiekers stapsgewijs plaats tijdens het “sleutelen”. Om die simpele reden is er dan ook bij groot onderhoud of complexe problemen vooraf geen “vast traject met prijskaartje” af te spreken, immers die toekomstvoorspelling zal steeds moeten worden herzien.

Hoe lang duurt een inspectie?

Een inspectie duurt gemiddeld twee uur, maar kan ook iets langer of korter zijn. Soms wordt een kleine noodzakelijke (nood of tijdelijke) reparatie direct uitgevoerd.

Wel vrijblijvend, maar niet gratis

Zo’n vrijblijvende eerste inspectie is overigens niet gratis. Ons uurtarief wordt in rekening gebracht, plus eventuele gereedschap of test kosten. Daarna bent u geheel vrij om te kiezen om wel of geen werkzaamheden aan uw Mercedes klassieker door ons of een andere garage uit te laten voeren. Wel wordt bij een volgend groot onderhoud aan uw Mercedes-Benz klassieker in onze garage de in rekening gebrachte arbeid afgetrokken.

Ben ik gelijk aan de beurt na de 1e inspectie als ik kies voor werkzaamheden

Inspecties vinden plaats tussen de al geplande lopende werkzaamheden in. En worden vaak weken of maanden vooraf gepland. Zowel u als wij hebben geen enkel idee of en hoeveel onderhoud er aan uw Mercedes oldtimer of klassieker nodig is. Net zo goed weten we niet welke werkzaamheden u besluit snel of pas volgend jaar te laten uitvoeren. De inspectie dient immers om u daar meer inzicht in te geven. Afspreken dat we er direct de week erop aan gaan beginnen is dan ook meestal niet mogelijk. Wellicht adviseren wij u om aan uw klassieker geen geld meer te spenderen en een beter exemplaar te zoeken.

U ontvangt een checklist

Heeft uw Mercedes oldtimer een goede basis en bent u serieus van plan om, op termijn, werkzaamheden aan uw Mercedes  klassieker te laten uitvoeren noteren wij in een checklist de tijdens de inspectie geconstateerde en met u besproken aandachtspunten. Onderverdeelt in zaken die sneller aandacht nodig hebben en zaken die op wat langere termijn wenselijk kunnen zijn. U ontvangt deze checklist meestal binnen 1 week per email. Let op, een checklist is geen offerte of begroting. Wat betreft specialistisch werk aan oldtimers kunnen wij, in tegenstelling tot eenvoudige of kleine standaardreparaties bij een moderne buurtgarage, vooraf geen vaste prijs geven voor de verwachte technische herstel werkzaamheden aan uw auto. Oldtimer onderdelen zijn vaak moeilijk te vinden en prijzen fluctueren sterk. Wij raden u dan ook altijd aan om eerst de meest dringende technische punten aan te pakken en zo grip te houden op de kosten.

Soms krijgt u het advies om niet meer met de auto naar huis te rijden, wat dan?

Soms adviseren wij u dringend niet meer verder te rijden met de auto, in uitzonderlijke gevallen zelfs niet meer terug naar huis. In deze gevallen is er meestal sprake van benzine lekkage. In dit geval kunnen wij u naar het treinstation in Meppel brengen voor de reis terug naar huis en kan de auto hier buiten blijven staan in afwachting van reparatie. Of wellicht wil  het thuisfront u ophalen en besluit u uw “taxi” relaxed af te wachten in Café Restaurant Poortman 600 meter bij ons om de hoek.

Kan de auto blijven staan totdat hij aan de beurt is

Als u tijdens de inspectie direct besluit om werkzaamheden uit te laten voeren, dan kan uw klassieker blijven staan totdat hij aan de beurt is. Buiten op ons eigen terrein is er altijd plek. Bij vooraf zeer slechte weersvoorspellingen proberen wij zoveel klassiekers als mogelijk is tijdelijk binnen te plaatsen. Exclusieve en zeldzame modellen kunnen in overleg binnen staan. Is uw auto klaar, dan is het prettig voor ons en de volgende klanten als u hem snel weer ophaalt. Ons streven is uw klassieker 2-3 dagen na bericht dat hij klaar staat binnen te stallen, echter in drukke tijden kunnen wij dit niet altijd garanderen.

Hoe lang duurt het gemiddeld voordat mijn auto aan de beurt is

Dit is niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Wij zijn een klein specialistisch bedrijf, dus geen grote buurtgarage waar meerdere auto’s per dag “over de brug” worden gejaagd voor standaard periodiek onderhoud. Eenmaal aan de beurt krijgt uw Mercedes-Benz klassieker alle aandacht die hij volgens u nodig heeft en willen wij hem niet “over de brug” jagen omdat er daarna nog eens 10 klassiekers staan te dringen.

Meekijken via WhatsApp en snel terug reageren op opmerkingen of vragen

Gaan we eenmaal uw Mercedes klassieker opstarten, dan krijgt u via WhatsApp regelmatig video berichten van wat we tegen komen aan uw oldtimer. Zorg dus dat wij u 06 nummer hebben en dat u snel reageert op opmerkingen en/of vragen aan u via de WhatsApp. Het is tenslotte uw Mercedes klassieker en u beslist wat we wel en niet gaan doen. Wij adviseren, u beslist en wij voeren uit. Bedenk dat uw klassieker in de werkplaats vaak al op de brug staat en dat de monteurs op dat moment aan de hand van de met u opgestelde checklist al werken aan uw auto, met andere woorden “de meter loopt” en het werk gaat door. Snel terug reageren is dus in uw belang. Wilt of kunt u om wat voor reden dan ook niet communiceren via WhatsApp, dan adviseren wij u om een andere garage te contracteren.

Weet ik vooraf wanneer mijn auto weer klaar is en wat de kosten zijn

Helaas is dat bij groot onderhoud aan klassiekers niet zo eenvoudig. Een afgesproken aflevertijd en kostenplaatje betekent simpelweg dat je gewoon moet stoppen als de tijd en/of het budget op is. Patiënt dichtnaaien en weg er mee, de volgende op de brug. En dat loopt altijd uit op een teleurstelling. Gezien onze specialistische dienstverlening kunnen wij ons helaas niet aan levertijden binden

Wat kan de reden zijn dat het langer duurt, of duurder wordt dan verwacht

Dat kunnen tal van redenen zijn, werken aan oldtimers is complex. Wat betreft specialistisch werk aan oldtimers kunnen wij, in tegenstelling tot eenvoudige of kleine standaardreparaties bij een buurtgarage, vooraf geen vaste prijs geven voor de verwachte werkzaamheden aan uw auto. Wij raden u dan ook altijd aan om eerst de meest dringende technische punten aan te pakken. En dus niet beginnen met de auto over te laten overspuiten, het vervangen van de stoelhoezen en softtop. Of de auto eerst ombouwen van Amerikaanse naar Europese uitvoering. Dit kan allemaal in een later stadium nog. Werk in etappes naar uw einddoel toe en begin bij het begin. Eerst (veilig) rijden dan pas mooi maken.

Sleutelt u zelf ook aan de auto?

Sleutelt u zelf graag aan uw Mercedes oldtimer. Wellicht zijn wij in dat geval niet het juiste bedrijf voor u. Sleutelen aan Mercedes oldtimers is complex en de ervaring leert dat het ons veel extra tijd en zoekwerk kost problemen op te lossen als er ook  door andere, zonder specialistische opleiding/bijscholing in Duitsland,  aan de auto gesleuteld wordt. Die tijd besteden wij liever aan de volgende wachtende klant.

Bel of e-mail vandaag nog een afspraak