Technisch adviseur Mercedes Klassiekers

Jean-Louis Stolk is technische adviseur van de R/C 107 SL Club (RT-484) Duitsland en heeft op 11 mei een technische dag en zomer check verzorgt voor de 107 club. De technische dag vond plaats op de locatie van Classic Lounge Thuine GmbH. De clubleden brachten hun klassiekers mee. Behalve de R107 waren er ook enkele andere modellen.

Wat is op deze dag aan bod gekomen

Er zijn uiteenlopende aspecten onder de aandacht gebracht. We gaan er een aantal opsommen. Zo is er als eerste gekeken naar het zwakke punt van de vóór subframes bij de 107 modellen geproduceerd voor bouwjaar 1985. Het op tijd vervangen van de fuseekogel hoesjes bij de bovenste draagarmen bij de modellen geproduceerd na 1985 is onder de aandacht gebracht. Er is rook ingeblazen bij een m116 en m117 motor. Zo was goed te zien dat beide motoren zeer grote lekkages hadden bij het inlaatspruitstuk. Beide eigenaren realiseren zich dat ze zo niet verder kunnen rijden zonder eerst deze lekkages te laten repareren bij hun garage. Bij een m117 5.6 liter SL is de klepdeksel aan de bestuurderszijde verwijderd om te kijken naar eventuele rek op de distributieketting en/of slijtage van de geleiders. Zichtbaar was dat de distributieketting spanner een probleem gaf en de tandwielen van de nokkenassen aan vervanging toe zijn. Er is gelijk gekeken naar slijtage van de tuimelaars. Er is besproken wat de zwakke punten zijn van de hydro stoters bij de m116 – m117 motoren.

Veel uitleg over diverse technische problemen

Vervolgens is er naar een probleem gekeken wat veel voorkomt, namelijk het niet meer open krijgen van het cabrio dak van een r107.  Bij een 280 SL was dit probleem duidelijk aanwezig en is aan de clubleden uitgelegd hoe dit goed op te lossen is door het vervangen van de mechaniek van de cabrio dak sluiting.

Uitleg over tankzeef

Er is gekeken naar waarom werkzaamheden aan een oldtimer onverwachts uit kunnen lopen. Als voorbeeld is getoond dat bij het vervangen van de slang van de brandstofpomp naar de benzinetank er onverwachts problemen kunnen ontstaan met de tankzeef. Als de tankzeef namelijk meedraait en niet goed uitkomt tegenover het gat in de bodem heeft de monteur ineens onvoorzien en geheel buiten zijn schuld veel meer tijd nodig omdat de tank deels gedemonteerd moet worden.

Ook is aan bod gekomen dat het steeds moeilijker is goede onderdelen te vinden en het belang voor klassieker monteurs om wereldwijd een netwerk op te bouwen. Daar gaat heel veel tijd en passie inzitten.

Slangen automaatbak koeling altijd preventief vervangen

Er was een 107 bij waar de slangen van de automaatbakkoeling nodig vervangen moeten worden. Als deze slangen gaan lekken loopt binnen een paar honderd meter de olie uit de automaatbak en moet de versnellingsbak gereviseerd worden. Een dure grap die dus simpel te voorkomen is. Bij een andere 107 was duidelijk zichtbaar dat de slangen van het brandstofpakket hoog nodig aan vervanging toe zijn. Door scheurtjes in de slangen lekt benzine weg, wat zeer brandgevaarlijk is.

Het gebruik van een momentsleutel

Er is uitleg gegeven over het gebruik van een momentsleutel. Vaak worden cruciale onderdelen zoals b.v. de carterpan van de versnellingsbak en klepdeksels van een m116 en m117 motor veel te strak aangedraaid. Dit geeft schade en is met het juiste aanhaal moment eenvoudig te voorkomen.

De juiste vloeistoffen op tijd gebruiken

De verversingstermijnen van de vloeistoffen zijn besproken en uiteraard de keuzes van de juiste vloeistoffen. Maar ook hoe belangrijk het is om een ontsteking te smeren.

Verder is uitgelegd wanneer het niet of juist wel zinvol is de automaatbak te laten spoelen.

Kortom een drukke technische dag.