Onderhoud aan de aandrijfas, steekassen en cardan van uw Mercedes Klassieker of oldtimer
Ook de aandrijflijn van uw Mercedes klassieker of oldtimer heeft onderhoud, inspectie en eventueel revisie nodig.
En dan bedoelen wij niet alleen de motor en de versnellingsbak, maar ook de aandrijfas, steekassen en cardan van uw Mercedes klassieker of oldtimer.
Mercedes-Benz klassieker aandrijfas
Belangrijk is de aandrijfas van uw Mercedes-Benz klassieker of oldtimer regelmatig te inspecteren en het nodige onderhoud op tijd uit te laten voeren. Veel voorkomend is slijtage op de kruisstukken van de aandrijfas. Bij de jongere Mercedes klassiekers kunnen deze kruisstukken, ook wel kruiskoppelingen genoemd, niet gesmeerd worden.
Het vet in de kruiskoppelingen droogt in de loop van de jaren uit, waardoor de kruiskoppelingen sneller gaan slijten. Vaak zijn deze kruiskoppelingen in de aandrijfas “los” te vervangen. Maar bij de Mercedes-Benz youngtimers zitten ze ingeperst, daarom moet bij slijtage van de kruisstukken de aandrijfas van uw klassieker volledig gereviseerd en daarna gebalanceerd worden.
Het ophangrubber en de lager van de aandrijfas hebben niet het eeuwige leven. Na 20 tot 30 jaar zijn deze echt aan vervanging toe.
De hardy schijven in de aandrijfas van uw Mercedes-Benz klassieker zijn vaak makkelijker te inspecteren en los te vervangen, zonder dat de aandrijfas uitgebalanceerd hoeft te worden. De centreerbussen van de aandrijfas zijn ook aan slijtage onderhevig, ook deze kunnen los vervangen worden.
Mercedes-Benz klassieker steekassen
Ook de steekassen van uw Mercedes-Benz klassieker hebben onderhoud nodig. Het vet in de steekassen van uw klassieker is niet gemaakt om 25 jaar of langer mee te gaan. Door oud vet slijten de steekassen sneller. Het vet vervangen in de steekassen is erg arbeidsintensief. De steekassen van uw Mercedes klassieker moeten hiervoor gedemonteerd worden, waarna ze uit elkaar gehaald kunnen worden. Tijdens deze werkzaamheden moeten de manchetten altijd vervangen worden. Dergelijke werkzaamheden worden door ons meestal in combinatie met groot onderhoud aan de wielophanging en cardan uitgevoerd. Ook voor het oppersen van de manchetten bij uw Mercedes klassieker hebben wij origineel Mercedes-Benz speciaal gereedschap.
Mercedes-Benz klassieker cardan en achteras
Ook het cardan of achteras van uw Mercedes klassieker moet regelmatig geïnspecteerd worden, zodat u op tijd kunt kiezen voor een eventuele revisie. Olie keringen gaan vaak lekken. Dit is vervelend bij een cardan. Maar bij de achteras van de oudere Mercedes-Benz oldtimers, betekent dit dat er olie bij de achter-trommel-remmen kan komen. Natuurlijk met alle problemen van zich. De lagers in het cardan van uw Mercedes klassieker hebben ook niet het eeuwige leven. Wij kunnen de achteras van uw Mercedes oldtimer volledig reviseren, zodat u weer probleemloos kunt genieten van uw Mercedes klassieker. Ook voor olie verversen bent u bij ons aan het juiste adres. Uiteraard gebruiken wij alleen originele Mercedes-Benz cardan olie of klassieker olie volgens de door Mercedes-Benz vrijgegeven specificaties en databladen.