Mercedes olie en vloeistoffen verversen

Olie en vloeistoffen verversen – doorsmeren en onderhoud

Mercedes olie en vloeistoffen verversen 1 Mercedes olie en vloeistoffen verversen 

Olie verversen en doorsmeren

Wordt bij uw Mercedes-Benz klassieker wel op tijd de olie en andere vloeistoffen ververst?

De olie en andere vloeistoffen van uw Mercedes klassieker of oldtimer dienen op tijd ververst te worden.
Ongeacht hoeveel kilometers u per jaar met uw klassieker rijdt.  Standaard onderhoud en inspecties aan uw Mercedes klassieker volgens de destijds geldende standaard onderhoudsschema’s zijn niet meer van toepassing bij uw Mercedes-Benz oldtimer of klassieker.  Er was immers niet voorzien dat uw auto ouder dan 25 /35  jaar zou worden. Veel van het hedendaagse onderhoud is dan dus ook preventief onderhoud, om zo dure reparaties in de toekomst te voorkomen.  Zo is het belangrijk is om minimaal elke 2 -3 jaar (afhankelijk van het merk) de remvloeistof te verversen. Maar ook de motorolie dient minimaal elke twee jaar ververst te worden.

Maak vandaag nog een afspraak en/of lees hieronder verder waarom het zo belangrijk is.

Afspraak maken

Maak vandaag nog een afspraak voor een 1e inspectie  bij Jean-Louis Stolk. Jean-Louis Stolk  is o.a. Technisch adviseur Mercedes-Benz R/C 107 club Duitsland. En een door Mercedes-Benz Club Nederland (MBCN) aanbevolen allround Mercedes klassieker specialist.

Verversen van de motorolie bij uw Mercedes-Benz klassieker

Ons advies is om de motor van uw Mercedes-Benz klassieker jaarlijks voor de winterperiode motorolie te verversen. Eventueel kunt er voor kiezen om minimaal om de twee jaar de motorolie te verversen. Vaak denkt men; als ik weinig kilometers of maar korte ritjes met mijn klassieker of oldtimer rijd, kan ik het periodiek motorolie verversen wel uitstellen. Maar juist bij gering gebruik is het verversen van de motorolie extra belangrijk. Bij korte ritten wordt de motor niet goed warm gereden, waardoor er meer interne vervuiling optreedt. En juist bij klassiekers die weinig gebruikt worden krijg je meer condensvorming in de motor en dus ook meer vocht in de motorolie. Waarom dan het liefst verversen voor de winter periode? Omdat de meeste klassiekers in de winter niet of nauwelijks gebruikt worden. Tijdens deze stilstand periode is het beter voor de interne delen van de motor dat de motorolie een zo laag mogelijke vervuilingsgraad heeft. Tevens staat de klassieker dan ook op tijd klaar voor het volgende rij-seizoen.

Mocht u met uw klassieker de winterperiode door blijven rijden, dan adviseren wij vaak een specifieke winter motorolie, of een multigrade olie met een lagere viscositeit. Elke Mercedes-Benz klassieker verdient de juiste motorolie. Wij gebruiken motorolie volgens de door Mercedes-Benz vrijgegeven specificaties en databladen. Te vaak zien wij Mercedes klassiekers of oldtimers met de verkeerde viscositeit of te moderne motorolie, met alle problemen van dien.  Tijdens het verversen dient de motorolie natuurlijk wel geïnspecteerd te worden op de graad van de vervuiling. Sterk vervuilde motorolie kan duiden op problemen, die wellicht eerst opgelost moeten worden. Als dit niet zo is, dan adviseren wij de motorolie ververs intervallen te verkorten. Uiteraard moet het motorolie filter, indien aanwezig, gereinigd of vervangen worden. De motor dient ook altijd geïnspecteerd te worden op motorolie lekkages en eventueel dienen deze in overleg verholpen te worden.

 

meer over de juiste motorolie

 

Verversen van de versnellingsbak-olie bij uw Mercedes-Benz klassieker

De versnellingsbak olie van uw Mercedes-Benz klassieker dient ook periodiek ververst te worden. Dit geldt niet alleen voor een automatische versnellingsbak, maar ook bij een handgeschakelde versnellingsbak . Belangrijk is om de versnellingsbak olie te inspecteren op de graad van de vervuiling, dit geeft een goede indicatie van de gezondheid van uw versnellingsbak. De graad van vervuiling in de carterpan van uw automatische versnellingsbak geeft vaak een goede indicatie van eventuele interne problemen. Belangrijk bij een automatische versnellingsbak, is het controleren van de flexibele olieslangen in het koelsysteem van de versnellingsbak. Ook is het belangrijk dat de carterpan bouten van de Mercedes-Benz automatische versnellingsbak niet te strak aangedraaid worden, hierdoor trekt de carterpan krom en zal de pakking scheuren. De meest voorkomende Mercedes-Benz carterpannen voor automatische versnellingsbakken hebben wij daarom dan ook op voorraad. Elke Mercedes-Benz klassieker verdient de juiste versnellingsbak olie. Wij gebruiken alleen originele Mercedes-Benz versnellingsbak olie of klassieker olie volgens de door Mercedes-Benz vrijgegeven specificaties en databladen.

Verversen van cardan-olie of achteras-olie bij uw Mercedes-Benz klassieker

Vaak wordt er vergeten de cardan of achteras olie van een Mercedes oldtimer en klassieker op tijd te verversen. Met enige regelmaat krijgen wij hier Mercedes-Benz klassiekers waarvan het cardan of de achteras olie al meer dan 10 jaar niet ververst is. Bij het niet tijdig verversen raakt de olie sterk vervuild o.a. door condensvorming en veroudering. Hierdoor verliest de olie zijn smerende werking waardoor de lagers en tandwielen buitensporig gaan slijten. Klassiekers met lage kilometerstanden, zijn ook niet gevrijwaard van problemen. Het is dus zaak tijdens het verversen van de cardan olie deze controleren op de graad van vervuiling. Elke Mercedes-Benz klassieker of oldtimer verdient de juiste cardan of achteras olie. Wij gebruiken alleen originele Mercedes-Benz cardan olie of klassieker olie volgens de door Mercedes-Benz vrijgegeven specificaties en databladen.

Verversen van stuurbekrachtiging en hydro-olie bij uw Mercedes-Benz klassieker

Net zoals de cardan olie wordt de stuurbekrachtiging en/of hydro olie vaak overgeslagen tijdens het periodiek onderhoud.  Wij adviseren minimaal elke 6 tot 8 jaar de stuurbekrachtiging olie te verversen en het filter te vervangen. Door de stuurbekrachtiging olie periodiek te verversen voorkomt u vaak dure reparaties aan het stuurhuis. Bij extreme slijtage is het niet mogelijk alle delen van een stuurhuis te reviseren en nieuwe stuurhuizen zijn vaak niet meer te vinden. Kortom op tijd olie verversen kan veel problemen voorkomen.  De olie van het hydropneumatische veersysteem van uw Mercedes klassieker adviseren wij ook om minimaal elke 6 tot 8 jaar te verversen. Componenten van dit Mercedes-Benz hydropneumatische veersysteem zijn vaak niet meer of zeer moeilijk te vinden. Periodiek onderhoud van het hydropneumatische veersysteem voorkomt vaak dure reparaties. Wij adviseren dan ook om altijd het olie filter van het hydropneumatische veersysteem te vervangen.
Hydropneumatische besturing van cabriodaken zoals bijvoorbeeld bij de r129 en r170 hebben regelmatig inspectie en onderhoud nodig. Tijdig verversen van dit cabrio dak besturing systeem van uw Mercedes klassieker kan dure reparaties voorkomen. Het is helaas niet makkelijk om deze hydro olie te verversen, maar zeker niet onmogelijk. Ook hier gebruiken wij de juiste olie met de juiste specificaties.

Verversen van remvloeistof bij uw Mercedes-Benz klassieker

De remvloeistof van uw Mercedes-Benz klassieker of oldtimer dient elke twee jaar ververst te worden, vandaar dat wij minimaal tweejaarlijks een ververs en inspectie beurt adviseren bij uw Mercedes-Benz oldtimer en of youngtimer. Het op tijd verversen van de remvloeistof van het remsysteem is zeer aan te bevelen, omdat de remvloeistof hygroscopisch is. Dit wil niet anders zeggen dan dat de remvloeistof water in zich opneemt, dan wel verdeeld. Dit zijn eigenschappen die wij van remvloeistof verwachten. Het nadeel hiervan is dat het waterniveau snel oploopt wat corrosie en remproblemen kan veroorzaken. Het is belangrijk de juiste remvloeistof met de juiste DOT codering te gebruiken bij uw Mercedes klassieker. Er mag ook zeker niet vergeten worden om de remvloeistof van een eventuele koppeling bediening te verversen. Natuurlijk dienen remblokken en remschijven geïnspecteerde te worden. Vaak wordt er voor gekozen de remblokken te demonteren en te reinigen om zo een goede werking te garanderen. De remsegmenten die in de trommel remmen van uw Mercedes-Benz oldtimer zitten die niet zelf stellend zijn dienen met de hand afgesteld te worden. Natuurlijk is het belangrijk om ook de leidingen en slangen van het remsysteem van uw Mercedes klassieker periodiek te inspecteren.

Verversen van koelvloeistof bij uw Mercedes-Benz klassieker

De koelvloeistof van uw Mercedes-Benz klassieker of oldtimer is niets anders dan een blend van ca. 50% water en ca. 50% toevoegingen, zoals anti corrosiemiddel. Ook wordt er in de warmere gedeeltes in de wereld geen goede koelvloeistof maar alleen water gebruikt. De anti corrosiemiddelen in de koelvloeistof van uw Mercedes klassieker verliezen hun werking na maximaal 6 jaar. Om dure reparaties voor te zijn adviseren wij tijdig uw Mercedes koelsysteem met de juiste koelvloeistof te verversen. Dan wel het koel systeem van uw Mercedes klassieker te voorzien van Evans waterloze koelvloeistof. Evans waterloze koelvloeistof heeft een kookpunt boven de 180 °C. Dit is veel hoger dan bij de traditionele 50/50 koelvloeistoffen die gaan koken bij circa 103 °C (bij atmosferische druk). Wetende dat het koelsysteem van uw Mercedes-Benz oldtimer of klassieker vaak niet goed onder druk staat is het een prettig gevoel om te weten dat de Evans koelvloeistof pas gaat koken boven de 180 °C. Evans waterloze koelvloeistoffen voorkomen tevens corrosie, elektrolyse, putjes, waterpompcavitatie, slechte detonatie van de brandstof en oververhitting bij uw Mercedes klassieker. De levensduur van waterloze koelvloeistof is levenslang , zolang het maar niet besmet wordt met water.

Verversen van het vet in steekassen, wiellagers e.d bij uw Mercedes-Benz klassieker

Het vet van de wiellagers van uw Mercedes-Benz klassieker of oldtimer is ook aan ouderdom en slijtage onderhevig. Wij adviseren de kwaliteit van het vet van de wiellagers van uw Mercedes klassieker daar waar mogelijk visueel te inspecteren. Indien noodzakelijk en mogelijk kunnen de wiellagers van uw Mercedes-Benz klassieker of oldtimer dan direct afgesteld worden.  Het vet in de steekassen in uw Mercedes-Benz klassieker is ook aan ouderdom onderhevig. Helaas is het niet makkelijk om dit vet te vernieuwen. Vaak wordt dit vet in de Mercedes-Benz steekassen door ons tijdens een deel of een volledige restauraties vervangen. Helaas is dit erg arbeid intensief, onder andere omdat manchetten ook vervangen dienen te worden. Maar vaak zijn deze Mercedes-Benz steekassen niet meer nieuw leverbaar, dus tijdig onderhoud voorkomt ook hier dure reparaties in de toekomst.

Doorsmeren en smeernippels smeren bij uw Mercedes-Benz oldtimers

De oudere Mercedes-Benz oldtimers hebben nog een olie smeersysteem door middel van een smeerpomp die de chauffeur zelf kan bedienen. De latere modellen kregen vet smeernippels, iets wat de meeste bezitters vandaag de dag vergeten te smeren bij hun oldtimer. Waardoor slijtage veel sneller intreedt. Belangrijk is om deze vet smeernippels van uw oldtimer minimaal elke 3000 km te smeren of in elk geval twee keer per jaar, ook als u weinig kilometers rijdt. 
De meeste oudere Mercedes-Benz modellen hebben vaak meerdere smeerpunten, maar bij uw Mercedes youngtimer moet het smeren van bijvoorbeeld de gas stangen ook zeker niet vergeten worden. Net zoals scharnieren, sloten e.d.

 

Overig onderhoud en inspecties bij uw Mercedes-Benz klassieker

Natuurlijk zijn er nog veel meer punten bij uw Mercedes-Benz klassieker die op tijd onderhoud, inspectie en of afstelling nodig hebben. Zo dienen de bougies, contactpuntjes, brandstoffilters, luchtfilter (immers, zijn van papier gemaakt) e.d. tijdig vervangen te worden. En bij de oudere Mercedes modellen moet op tijd weer de kleppen in de motor gesteld worden.  

De v-snaar, multiriem en de koolborstels van de dynamo mogen niet vergeten worden. Aandrijfas, uitlaatrubbers en motorrubbers dienen ook regelmatig geïnspecteerd te worden. De stuurstangen en fusee kogels van uw Mercedes klassieker hebben ook geen eeuwig leven, bij de oudere modellen is vooral tijdig smeren belangrijk. Bij de Mercedes youngtimers moeten de afdichthoesjes van de fusee kogels op tijd vervangen worden, wat dure reparaties  voorkomt.

Helaas denken veel mensen dat dit soort zaken bij een APK worden gekeurd, maar dat is niet het geval. Maak daarom op tijd een afspraak voor een technische inspectie van uw klassieker. Zo houdt u uw klassieker in goede conditie  en veilig.