Rubberdelen in inlaat- en vacuümsysteem
Mercedes-Benz youngtimers hebben veel rubberdelen in het inlaatsysteem. Zoals bijvoorbeeld aansluitdelen bij de gasklep en het luchtfilter, slangen van de stappenmotor of aansluitdelen van vacuümslangen. Vooral youngtimers zoals de Mercedes-Benz R107, w126, r129 e.d. hebben veel rubberdelen in het inlaatsysteem en kunnen een complex vacuümsysteem hebben.
Lekkage vacuümslangen Mercedes klassieker
Maak direct een afspraak
Maak vandaag nog een afspraak voor een 1e inspectie bij Jean-Louis Stolk. Jean-Louis Stolk is o.a. Technisch adviseur Mercedes-Benz R/C 107 club Duitsland. En een door Mercedes-Benz Club Nederland (MBCN) aanbevolen allround Mercedes klassieker specialist.
Rubberdelen inlaatsysteem gaan niet “eeuwig” mee
Er zijn veel voordelen te bedenken over het feit dat Mercedes-Benz zoveel rubberdelen in het inlaatsysteem gebruikt heeft. Maar er is ook een groot nadeel ; rubber is onderhevig aan slijtage en ouderdom. In de praktijk merken wij steeds meer motor rondloop problemen bij de Mercedes-Benz youngtimers. Dit komt mede door de slijtage aan rubberdelen in het inlaatsysteem van deze Mercedes-Benz klassiekers, waardoor de motor valse lucht aanzuigt. Te denken valt aan slangen van de stappenmotor, aansluitflens van de gasklep, injectorrubbers, rubbers tussen inlaatspruitstuk e.d. Vooral Mercedes-Benz klassiekers vanaf het midden van de jaren 70 tot het midden van de jaren 90 met Ka-Jetronic en Ke-Jetronic injectie zijn erg gevoelig voor lekkages in het inlaatsysteem. Dit is ook juist de periode waarin veel rubberdelen gebruikt zijn.
Lekkage opzoeken met rookgasmachine
Ka-Jetronic en Ke-Jetronic lekkage op inlaatsysteem
Mercedes-Benz youngtimers me Ka-Jetronic en Ke-Jetronic zijn vooral gevoelig op lekkages in het inlaatsystem. Dit injectiesysteem spuit meer of minder brandstof in aan de hand van de luchtstroom en onderdruk in het inlaatspruitstuk. Dus bij lekkages in het inlaatspruitstuk klopt de lucht : brandstof verhouding niet meer. Hierdoor kunt u een slechte motorloop krijgen, maar ook motorschade.
Ke-Jetronic injectie bij een Mercedes-Benz 500sl van 1992
Vacuümsysteem problemen van airco of centrale vergrendeling
Mercedes-Benz youngtimers kunnen complexe vacuümsystemen hebben voor het bedienden van bijvoorbeeld de airco, centraal vergrendeling e.d. Ook hier zijn de membranen en aansluitingen van de slangen van rubber gemaakt. In de praktijk merken we vooral problemen met de aansluitingen van vacuümslangen op de motor door inwerking van motorwarmte en olie. Bij Mercedes-Benz klassiekers die uit warmere streken komen zijn alle rubberdelen nog meer aan slijtage onderhevig. Maar niet alleen de rubberdelen in het vacuümsysteem zijn onderhevig aan ouderdom en slijtage, de plastic slangen van het vacuümsysteem kunnen ook verharden en breken. Hierdoor kunnen allerlei storingen ontstaan.
Slecht schakelen automatische versnellingsbak
De automatische versnellingsbak bij uw Mercedes-Benz klassieker krijgt ook een vacuüm aansturing vanuit het inlaatspruitstuk. Indien u lekkages in het inlaatspruitstuk heeft, kan het zijn dat de versnellingsbak slecht gaat schakelen. Ook het membraan in de onderdrukdoos op de versnellingsbak kan scheuren. Als het membraan gescheurd is en/ of er een lekkage in het vacuümsysteem zit, zal de auto problemen krijgen met de schakel kwaliteit. Na montage van een nieuwe vacuüm onderdrukdoos op de automatische versnellingsbak moet de druk altijd afgesteld worden. Blijf met een dergelijke storing niet te lang doorrijden. Slechte schakelkwaliteit geeft meer slijtage aan de automatische versnellingsbak van uw auto en een versnellingsbak reviseren is best prijzig.
Schakelkwaliteit Mercedes diesel youngtimers
Mercedes-Benz klassiekers met een dieselmotor hebben altijd een mindere schakelkwaliteit van de automatische versnellingsbak. Een dieselmotor heeft namelijk geen toerental afhankelijke onderdruk in het inlaatspruitstuk.
Naarmate de Mercedes-Benz klassiekers ouder worden krijgen ze meer problemen in het vacuümsysteem en het inlaatspruitstuk. Een slechte rondloop kan ook voort komen uit rubberdelen intern in het injectiesysteem.