Een technische clubdag met Jean-Louis Stolk, technisch adviseur voor de R/C 107-Club en eigenaar van Mercedes Klassieker Service Stolk Balkbrug
Afgelopen oktober was het weer tijd voor een van onze favoriete momenten van het jaar: de Stammtisch -Technische Dag, oftewel de Wintercheck bij de Duitse R/C 107 Club! Dit keer was de club te gast bij Classic Lounge in Thuine (Duitsland) – een prachtige locatie waar techniek, gezelligheid en passie voor de Mercedes-Benz Klassieker R/C107 samenkwamen.
Delen van kennis op technische clubdagen
De technische leiding van die dag lag in handen van Jean-Louis Stolk, de technische coördinator van de R/C 107 club afdeling RT 484. Jean-Louis is eigenaar van een Mercedes Klassieker Service Stolk in Balkbrug (NL), en gespecialiseerd in klassieke Mercedes-Benz modellen. Zijn kennis is bijna onuitputtelijk en veel leden hebben hun auto al eens bij hem in de werkplaats gehad. Als vakman let hij op elk detail – iets wat niet alleen voortkomt uit passie, maar ook uit de professionele noodzaak om kwaliteit te leveren
Het optillen van een r107
Bij het optillen van de klassiekers wees Jean-Louis op de juiste manier van optillen op een blokkenbrug. Bij een aantal klassiekers van de clubleden was duidelijk vervorming van de bodemplaat te zien, wat op termijn roestvorming veroorzaakt. Wil je hier meer over weten, lees dan het blogbericht over dit onderwerp.
Veel tips tussendoor
Verder gaf Jean-Louis Stolk tussen de inspecties door veel praktische tips: bij de vooras bijvoorbeeld de bout van de stuurhevel van onderaf monteren, zodat deze later makkelijker bereikbaar blijft.
Maar ook over dat de olie van het cardan en automaatbak echt wel eens ververst moeten worden. Hoewel die van de cardan, en bij jongere klassiekers ook van de automatische versnellingsbakken ooit als “levenslang onderhoudsvrij” werden beschouwd, adviseert Jean-Louis verversing om de 6 tot 8 jaar bij de cardan en bij een versnellingsbak om de 3 tot 6 jaar. Donker of verbrand ruikende olie duidt op slijtage. Het is veel beter om op tijd te verversen dan later een dure revisie. Lees ook ons blogbericht over het spoelen van een automaatbak
Nog een tip van de expert: voor de afstelling van de motor of een emissietest bij de APK altijd eerst verse benzine tanken. Moderne brandstoffen verliezen binnen enkele weken hun vluchtige bestanddelen, waardoor de motor slechter loopt en CO-waarden hoger uitvallen. Lees meer over dit onderwerp op ons blog.
Bij een van de klassiekers vertoonde de viscokoppeling overmatig speling. Jean-Louis vertelde over een klant bij wie de ventilator tijdens het rijden uit elkaar spatte: radiator en motorkap werden vernield. Een duidelijke tip om kleine defecten niet te negeren, maar beter snel op te lossen.
Roestdeeltjes in het brandstof- en injectiesysteem
De eerste klassieker op de brug was 300 SL. Wat Jean-Louis direct opviel was beginnende roestvorming in de tankopening. Dat is vaak een signaal dat ook binnenin de tank roest aanwezig is. De benzinetank staat aan het begin van het brandstofsysteem en helaas kan ook een brandstoffilter fijne roestvervuiling niet uit het systeem filteren. Roest in de benzinetank kan dus een dure schade veroorzaken, als de roestdeeltjes uiteindelijk in de brandstofverdeler terechtkomen. Bij revisie van het brandstof- en injectiesysteem moet dus altijd eerst de binnenzijde van de benzinetank gecontroleerd worden. Dit kan met een endoscoop camera, hiervoor moet wel de benzinetank leeg zijn.
Het afpersen van het koelsysteem
Vervolgens werd het koelsysteem van de 300sl afgeperst. Te weinig druk in het systeem kan ervoor zorgen dat koelvloeistof gaat koken, met risico op motorschade. Bij de test bleek de radiateur van deze 300 SL lek te zijn, een waarschuwing voor de eigenaar om zo niet verder te rijden.
Minerale of moderne synthetische motorolie?
Onze Mercedes klassiekers stammen uit de tijd waarin mineraal olie de norm was. Vol synthetische varianten zijn dan ook niet geschikt, ook omdat de oude afdichtingen daarop niet zijn berekend. Natuurlijk is ook de juiste viscositeit belangrijk. Te veel motorolie is bovendien net zo slecht als te weinig. Overschrijdt het maximum op de peilstok bij een warme motor niet, om schuimvorming te voorkomen. Jean-Louis raadt aan om jaarlijks motorolie te verversen. Juist vooral bij weinig gereden kilometers of het rijden van korte ritten, deze zorgen er namelijk dat condens en brandstofresten zich ophopen, wat de kwaliteit van de motorolie sneller vermindert.
Katalysator bij een 280SL
Bij een 280 SL uit 1981 trok de later ingebouwde G- Kat katalysator de aandacht. Deze was inmiddels wel (helaas foutief) buitenwerking gesteld, omdat er geen onderdelen meer voor te verkrijgen zijn. Zo’n situatie maakt een juiste motorafstelling erg lastig. Een te arm mengsel kan verbrande kleppen veroorzaken; een te rijk mengsel zorgt voor een te hoog brandstofverbruik. Advies dus aan de eigenaar om dit probleem op te pakken.
Verder is er :
🔧 Met een endoscoop in holle ruimtes gekeken om roestvorming vroegtijdig te spotten.
🧴 Verschillende antiroestbehandelingen onder de loep genomen.
🧲 Een magnetische olie aftapplug in het cardan besproken – handig om slijtage tijdig te signaleren.
⚡ Gepraat over accuontkoppeling en het gebruik van een hoofdstroomschakelaar.
💨 En natuurlijk uitgebreid stilgestaan bij vacuümproblemen, zoals bijvoorbeeld bij de vacuümdoos van de versnellingsbak.
Een interessant inzicht van de dag: veel schakelproblemen komen niet uit de versnellingsbak zelf, maar juist vanuit de motor of het vacuümsysteem.
De sfeer? Top! Een mooie opkomst, veel enthousiasme, handen uit de mouwen en volop kennisdeling. Kortom: een supergeslaagde technische dag; technisch, leerzaam en vooral ontzettend gezellig.
