Mercedes 300 SL

Mercedes w198 300 SL

Mercedes 300 SL

 

Vier keer Mercedes 300 SL, de W194, W198, de R 107 en de R129, in 6 verschillende uitvoeringen

De eerste 300 SL was de W194 , de originele Mercedes -Benz raceauto uit de jaren 1952-1953. Het was een zeer succesvolle racewagen, vooral bekend om zijn overwinning in de 24 uur van Le Mans in 1952.

De W198 I en II Vleugeldeur en Roadster

De Mercedes Gullwing W198 I was het productiemodel van de W194, en werd geproduceerd van 1954 tot 1957. Dit is de meest iconische en gewilde versie van de 300 SL.  Het is wereldwijd bekend om zijn kenmerkende vleugeldeuren die omhoog openen, waardoor het de bijnaam “Gullwing” kreeg. Het model was een pionier op het gebied van autotechnologie, met een 3.0-liter zescilinder-in-lijn motor en directe brandstofinjectie. Het leverde indrukwekkende prestaties en werd beschouwd als een van de snelste auto’s van zijn tijd. De Gullwing 300 SL had een gestroomlijnde carrosserie en bood een luxe interieur, met hoogwaardige materialen en geavanceerde functies voor die tijd. Vanwege zijn zeldzaamheid, historische betekenis en opvallende design is de Gullwing 300 SL een zeer exclusieve en zeldzame klassieke auto geworden, die een prominente plaats inneemt in de autogeschiedenis. Na het succes van de Gullwing introduceerde Mercedes-Benz ook een Roadster-versie van deze 300 SL, de W198 II. Deze is geproduceerd van 1957 tot 1963. Op dit moment worden de W198 modellen verhandeld tussen 1,3 en 1,8 miljoen euro.

Mercedes R107 300 SL

Daarna kwam er nog een 300 SL. Deze maakt deel uit van de R107-generatie van de Mercedes-Benz SL-serie, en werd geproduceerd van 1971 tot 1989. In tegenstelling tot de Gullwing had de R107 300 SL geen vleugeldeuren, maar een conventioneel ontwerp met twee deuren. Het model was voorzien van een 3.0-liter zescilinder-in-lijn motor, die solide prestaties en een soepele rijervaring leverde. De R107 300 SL stond bekend om zijn tijdloze ontwerp, duurzaamheid en luxe interieur. Het bood hoogwaardige materialen, comfortabele zitplaatsen en moderne functies, zoals optioneel airconditioning en elektrische ramen. De R107 300 SL, uitgevoerd met een M103 motor, werd gewaardeerd om zijn betrouwbaarheid en is een populaire keuze onder klassieker liefhebbers die op zoek zijn naar een combinatie van prestaties en luxe. De 300 SL is niet in een SLC uitvoering geproduceerd.

Lees meer over de verschillende 107 uitvoeringen

Mercedes R129 300 SL 12V en 24V

De R107 is vervangen door de R129. Ook in deze serie een 300 SL uitvoering. Zelfs twee, eerst de de 300SL 12V (kleppen) de eerste productie jaren met dezelfde motor als in de R107 300 SL. En daarna de R129 300 SL 24V  ( Kleppen) met een M104 motor.

Zowel de W198 Gullwing / Roadster 300 SL als de 300 SL uitvoeringen van R107 en R129  hebben een belangrijke plaats in de autogeschiedenis. Ze vertegenwoordigen hoogtepunten in het ontwerp, de technologie en de prestaties van Mercedes-Benz. Of het nu gaat om de unieke vleugeldeuren van de Gullwing 300 SL of de tijdloze aantrekkingskracht van de de 107 en 129  SL, deze modellen blijven geliefd bij verzamelaars en autoliefhebbers over de hele wereld. Ze belichamen de erfenis van Mercedes-Benz als een fabrikant van kwaliteit, luxe en prestatiegerichte voertuigen.

Kies een goede klassieker garage voor uw  Mercedes 300 SL

Voor deskundig onderhoud aan uw 300 SL is het van groot belang om een Mercedes Klassieker monteur te kiezen die vertrouwd is met de verschillende klassieke Mercedes modellen en regelmatig bijscholing volgt. Jean-Louis Stolk uit Balkbrug is als enige Nederlandse zelfstandige Mercedes klassieker monteur regelmatig aanwezig op de technische bijscholingsdagen.  Hij is  Technisch Adviseur bij de Mercedes-Benz R/C 107 club Duitsland. En wordt door  Mercedes-Benz Club Nederland (MBCN) aanbevolen als allround Mercedes klassieker specialist.