Mercedes R / C 107 SL / SLC, uitleg over de verschillende modellen

Mercedes-Benz R / C 107 SL / SLC, uitleg over de verschillende modellen

De Mercedes-Benz W113, met de mooie bijnaam Pagode is opgevolgd door de R/C 107. Werd de W113 Roadster nog aangeduid met een type aanduiding W van Wagen. Bij de R107 veranderde dit in de R van Roadster. Toch lees of hoor je sommige liefhebber spreken over een W107.  

Verschil tussen de 107 SL en 107 SLC

Waar moet je beginnen als je een klein beetje wegwijs wilt worden uit de verschillende modellen van de R of C 107. We gaan het proberen en beginnen met de C107 SLC, de C staat voor coupé. Een heerlijke klassieker, ook voor lange afstanden. In tegenstelling tot de R107 SL heeft de C107 SLC dus een vast dak, niet afneembaar. De SLC is 36cm. langer als de SL en heeft achterin 2 zitplaatsen. De beide voorstoelen hebben zo ook  ruimte om verder naar achteren te schuiven, wat een voordeel is als je groot van stuk bent. Ook de kofferbak is bij de SLC groter.  De R107 SL is een tweezitter, al was er wel de optie om voor een extra (kinder) achterbankje te kiezen. Gaat uw voorkeur uit naar de  C107 SLC, houdt er dan rekening mee dat een goed exemplaar erg moeilijk te vinden is. In totaal zijn er in de 10 jaar tijd dat de SLC geproduceerd is  62.888 gebouwd.

Hoe is de SLC ontstaan

De SLC is weliswaar later in productie genomen dan de SL. Maar eigenlijk is het idee van de half open of dichte SL al ontstaan in de ontwikkelingsperiode. Bij de ontwikkeling van de SL was het namelijk niet duidelijk of de wetgeving in Amerika aangepast zou worden en of het nog wel mogelijkheid was  om een open cabrio in Amerika op de weg te brengen. Mercedes-Benz heeft in die ontwikkelingsperiode meerdere ideeën  overwogen. Van een SL met targa dak tot een open variant zoals we de SL nu kennen. De ontwikkeling van de S-klasse liet nog op zich wachten en daarom is er besloten om een dichte coupé variant te maken op basis van de SL, de SLC. Deze SLC is de enige coupé op basis van een SL tot op heden gemaakt. Al zou je kunnen stellen dat de Mercedes W198 300SL Gullwing de eerste echte 2-zits sportcoupé is. Hiervoor en hierna is altijd de S-klasse als basis gebruikt voor het maken van de topklasse coupé.

Het begin; de R107 350SL  en C107 350SLC

De immens populaire R107 SL,  een heerlijke sportieve tweezitter met een afneembaar “vast” dak en een softtop, ook wel genoemd cabriokap. In 18 productiejaren zijn er in totaal 237.287 exemplaren geproduceerd.

In 1971 werd de 107 350 SL gelanceerd  De rechts gestuurde variant kwam een jaar later op de markt. In 1972 kwam de eerste 350 SLC. Beide voor de Europese markt met een 3,5 liter (M116) V8 motor D-Jetronic en met de keuze uit 4 gangen handgeschakeld of automaatbak.

350 SL Amerikaanse uitvoering wordt omgedoopt 450 SL

Voor de Noord Amerikaanse exportmarkt kwam de 450 SL en 450 SLC met een 3 gangen automaat met koppelomvormer. Aanvankelijk (vanaf 1972)  droeg deze 450SL exportuitvoering het label 350 SL, maar in werkelijkheid had deze R107 een 4,5 liter V8 motor. De naam van deze export 350 SL is dan ook  omgedoopt in 450 SL. Vanaf 1974 kregen deze exportauto’s de typische vooruitstekende Amerikaanse bumpers, dit was noodzakelijk om te voldoen aan de in Noord America geldende veiligheidsnormen. Tevens moest de speciaal voor de export lage compressie 4,5 liter V8 motor  voldoen aan de strenge Amerikaanse emissie eisen. Maar deze aanpassing was ook nodig   omdat de Amerikaanse benzine niet voldoende klopvast was. De 450 SL is geproduceerd tot 1980. Bij de laatste 450 SL modellen is reeds de Ka-Jetronic lambdasonde gestuurd.

280 SL / SLC gevolg van energiecrisis jaren ’70 in Europa

De energiecrisis dwong Mercedes-Benz zuinigere auto te produceren en zo kwam in 1974 de 280 SL en 280 SLC met een 2,8 liter 6-cillinder motor voor de Europese markt. Met keuze uit een 4 of tegen meerprijs 5 gangen handgeschakelde versnellingsbak of 4 gangen automaatbak.

Betere antiroestbehandeling vanaf 1976

Vanaf 1976 werden de Noord Amerikaanse modellen herzien en werd de Bosch KA-Jetronic (in de volksmond ook wel K-Jetronic genoemd) geïntroduceerd. Tevens kregen de vanaf 1976 geproduceerde modellen een verbeterd interieur, met meer geluidswerend isolatiemateriaal en een betere antiroestbehandeling. In september 1977 komt er een bijzonder Europees model, de 450 SLC 5.0. De zogenaamde homologatie rally uitvoering van de 450 SLC,  geproduceerd in kleine oplage van slechts 2.769 stuks. Uitgevoerd met o.a. een aluminium vijfliter V8 motor met een topsnelheid van 225 km/h.

450 SL wordt vervangen door de 380 SL

Tussen 1981 – 1985 wordt de 380 SL geproduceerd als vervanger voor de tot 1980 geproduceerde 450 SL. Een R107 met een met kleiner motorvermogen uitgevoerd met een nieuwe 4 gangen automatische versnellingsbak. De 380 SL is dan ook gemaakt voor de Noord America exportmarkt en heeft in de R107 exportserie de kleinste V8 motor.

Europees 280 SL wordt vervangen door de gewilde 300 SL

In september 1985 wordt het Europese 280 SL model vervangen door de R107 300 SL.  Deze 300 SL is erg gewild door de naam verwijzing naar de eerdere  300 SL; de Mercedes-Benz 300 SL w198 Gullwing. De 300 SL R107 is uitgevoerd met de m103 6 cilinder motor, deze motor staat bekend om zijn betrouwbaarheid. Volgens kenners wellicht de beste van alle 107 modellen omdat zijn rijgedrag beduidend beter is dan bij de andere 107 modellen. Kortom, een gewilde R107.

De 420SL, Europees model

De 380 sl zou ook een korte periode in Europa geleverd zijn geweest. In de praktijk zijn wij nog nooit een Europese model 380 SL tegengekomen. Vanaf 1985 werd deze 380 SL opgevolgd door de 420 SL.  De 420 SL is de zeldzaamste R107 SL , met slechts 2.148 geproduceerde auto’s. Een mooie 420 SL is daarmee ook zeldzaam en een gewild model voor een verzamelaar.

500 SL en SLC niet leverbaar in America

De krachtige Europese 500 SL met een 5.0 liter (m117) motor  is tussen 1980 en 1989 geproduceerd, maar tot treurnis van de Amerikanen niet leverbaar in America, simpelweg omdat hij niet aan de Amerikaanse emissiewetgeving voldoet. Via parallel export zijn er zeker wel 500 Sl’s in America terecht gekomen.

Dus je zou er daar wellicht toch één op de kop kunnen tikken. De 500SLC werd slechts kort geprocedeerd. In 1981 werd na 10 jaar de productie van alle SLC ‘s beëindigd.

Parallel Export

Via parallel export zijn er zeker o.a. 500 SL’s in America terecht gekomen. We zien in onze klassieker garage regelmatig van oorsprong Europese 107 modellen die via deze weg toch naar Amerika en Japan zijn geëxporteerd en nu weer terug komen naar Europa. Vaak zijn deze auto’s gunstig geprijsd en is de carrosserie hard. Maar er zijn zeker ook nadelen bij het aankopen van deze modellen.

Zo is vaak de kilometerteller bij de export buiten Europa en later weer import naar Europa omgebouwd. Waardoor geheel onduidelijk wordt wat de kilometerstand van een dergelijke 107 is, immers de auto heeft zowel voor als na de export kilometers gemaakt die niet meer te achterhalen zijn. De onderhoud historie is vaak onduidelijk, waardoor de kans op een miskoop groter is. Verder zien we regelmatig dat deze auto’s onprofessioneel voorzien zijn van andere injectiesystemen en after-market katalysatoren waardoor er een reële kans is op motorschade.

parallel export R107 500SL
Onprofessioneel aangebrachte imitatie katalysatoren en lambda sonde bij een parallel export R107 500S

Mercedes-Benz 107  560SL

Voor de exportmarkt komt als laatste model in 1986 de R107 560 SL op de markt, geproduceerd voor America, Australië en Japan. Weliswaar met een 5,6 liter m117 motor, maar met  o.a  een later ontstekingstijdstip, lagere compressie vanwege de slechtere brandstofkwaliteit en een groter katalysatorvolume. Dit alles om aan de emissiewetgeving te voldoen. Deze opvolger van de Europees 500 SL is dus een groot deel van het prestatievermogen ontnomen. Voor de Amerikaanse markt uitgevoerd met de dikke bumpers, voor de Japanse markt uitgevoerd met Europese bumpers.

1985 een algemene Modellpflege (MOPF)

In 1985 komt er een algemene Modellpflege (MOPF) en na september van dat jaar zijn de Mercedes-Benz carrosserieën verzinkt. In 1985 is ook de wielophanging aangepast, de vooras geeft betere rijeigenschappen en het subframe is standaard verzwaard. Vanaf 1985 hebben alle SL modellen Ke-Jetronic. Dit is de opvolger van Ka-Jetronic. Bij dit systeem is de warmloopregelaar en het latere taktventiel vervangen voor een elektronisch geregelde brandstofdrukregelaar.

Productie R107 stopt na 18 jaar

Na 18 jaar stopt Mercedes met de productie van de R107. De R107 wordt opgevolgd door de R129.  Deze opvolger van de R107 zou aanvankelijk eerder op de markt komen, maar het bestuur van Mercedes-Benz had de eerdere schetsen van de R129 afgekeurd. Hierdoor is de iconische R107 langer geproduceerd dan elke andere SL. Op de G klasse na is de R107SL het langst geproduceerde model van Mercedes-Benz.

Exportmodellen met veel opties

Vanaf 1980 was ABS tegen een meerprijs mogelijk, na 1986 werd ABS standaard. Een airbag aan de bestuurderskant werd bij de exportmodellen een optie vanaf 1986, twee jaar later volgde ook de Europese modellen.  In de praktijk zien we eigenlijk bij alle exportmodellen vanaf 1986 een airbag. Exportmodellen werden “standaard” voorzien van vele opties, zoals airbag, airco, elektrische ramen etc.

Europese 107 modellen vaak hoger geprijsd

Veel Europese auto’s hebben de tand des tijds slecht doorstaan, de SL werd hier door veel automobilisten in alle seizoenen gebruikt. De hardtop diende in de winter als goed alternatief voor de zomerse softtop. Zogenaamde “harde” Europese SL’s hebben vaak hoge prijzen en gaan naar liefhebbers en verzamelaars die deze koesteren in hun collectie.

De 107, een heerlijke sportieve toerauto

In de praktijk zijn het daarom de exportauto’s die nu terugkomen vanuit het verre buitenland, geschikt als heerlijke sportieve toerauto. In de praktijk merken we wel dat het in bijvoorbeeld Noord America soms ontbrak aan de juist geschoolde monteurs die nodig zijn voor goed onderhoud aan deze auto’s. Olie ververs beurten werden uitgesteld en koelvloeistof werd vervangen voor water etc. Vaak zijn de exportauto’s voorzien van net iets andere onderdelen als bij de modellen uit Europa. Kortom, je moet je dus nogal in de materie verdiepen wil je überhaupt aan een R/C 107 kunnen sleutelen. En dan nog kom je door de hoeveelheid aan verschillende uitvoeringen niet uitgeleerd.

Na aankoop eerst rijklaar maken

In de Duitse R/C 107 SL/SLC club zien we dan ook dat USA importauto’s binnen enkele jaren weer van de hand gedaan worden omdat deze auto’s (vaak) een onderhoudsachterstand hebben en de koper dit niet in de gaten had. Daarom is het altijd belangrijk om bij de aankoop van een importauto budget te reserveren om het allereerste noodzakelijke achterstallig onderhoud uit te voeren.  Ja, zult u denken uiteraard moeten alle vloeistoffen ververst worden en hij is APK goedgekeurd. Prima zaken, maar (vaak) niet voldoende om lang plezier van de klassieker te hebben en dat is toch wat u wilt. Waar moet nog meer naar gekeken worden. Denk b.v. aan rek op de distributieketting, versleten of gebroken distributieketting geleiders. Roest in de tank. Benzineslangen die droogte scheurtjes hebben etc. Kortom, doe een noodzakelijk check up, om problemen op langere termijn te voorkomen en dat is echts iets anders dan kenteken of APK klaarmaken.

Aankoop keuring en advies

Ook adviseren wij een aankoopkeuring uit te laten voeren door een Mercedes klassieker 107 specialist, die niet alleen bekend is met Europese Mercedes-Benz SL modellen, maar ook met de specifiek exportmodellen.

Mercedes-Benz kofferset

Traditioneel kon de 107 compleet worden gemaakt met een perfect passend origineel Mercedes-Benz kofferset, sportstuur chromen uitlaat sierstrippen mattensets e.d.

Amerikaanse bumpers 107 ombouwen naar Europees model

Veel modellen zijn dus exportuitvoeringen en hebben kleuren en/of een afwerking die uitsluitend voor de export is gemaakt. Dit vergt weer een hele studie op zich. In de eerste bouwjaren van de exportauto’s had de voor de export gemaakte 450 SL aanvankelijk nog de normale Europese bumpers, echter voorzien van bumperhoorns. Voor de export naar Noord Amerika werden deze export modellen later uitgevoerd met de Amerikaanse “dikke” bumpers. Veel geëxporteerde 107 modellen zijn de afgelopen jaren teruggekomen naar Europa. En de keuze doet zich dan op, Amerikaanse uitvoering behouden of ombouwen naar o.a. Europees uitgevoerde bumpers. Moet je een 107 model die nooit in een dergelijke uitvoering in Europa is uitgebracht wel ombouwen naar een Europese uitvoering? Smaken verschillen, maar dit is toch iets waar je over na zou moeten denken voordat je een dergelijke dure ingreep laat uitvoeren. Wilt u meer weten over de mogelijkheden van ombouwen, lees ons Blogbericht over dit onderwerp.    

Is uw Mercedes-Benz 107 nog niet bij ons in onderhoud, maak dan vandaag nog een afspraak

Auteur: Jean-Louis Stolk

Jean-Louis Stolk Mercedes SL specialist

Wie is Jean-Louis Stolk

Jean-Louis Stolk  is o.a. Technisch adviseur Mercedes-Benz R/C 107 club Duitsland. Hij is regelmatig in Duisland te vinden voor zeer specialistische bijscholing maar ook als spreker bij technische clubdagen. Een door Mercedes-Benz Club Nederland (MBCN) aanbevolen allround Mercedes klassieker specialist. Met enige regelmaat verschijnen er interessante artikelen van zijn hand in het MBCN clubblad “de Zilverster”  Zoals b.v. het bovenstaande artikel. Verder is hij bekend onder Mercedes klassieker liefhebbers door de YouTube video’s gemaakt in zijn eigen garagebedrijf en schrijft hij met enige regelmaat interessante Blogberichten met tips en nieuwtjes.