Mercedes 300 SL
Drie keer Mercedes 300 SL, de W194, W198 en de R107
De W194 was de originele raceauto uit de jaren 1952-1953. Het was een zeer succesvolle racewagen, vooral bekend om zijn overwinning in de 24 uur van Le Mans in 1952.
De Mercedes Gullwing W198 was het productiemodel van de 300 SL. Deze versie werd geproduceerd van 1954 tot 1957 en is de meest iconische en gewilde versie van de 300 SL. Het is wereldwijd bekend om zijn kenmerkende vleugeldeuren die omhoog openen, waardoor het de bijnaam “Gullwing” kreeg. Het model was een pionier op het gebied van autotechnologie, met een 3.0-liter zescilinder-in-lijn motor en directe brandstofinjectie. Het leverde indrukwekkende prestaties en werd beschouwd als een van de snelste auto’s van zijn tijd. De Gullwing 300SL had een gestroomlijnde carrosserie en bood een luxe interieur, met hoogwaardige materialen en geavanceerde functies voor die tijd. Vanwege zijn zeldzaamheid, historische betekenis en opvallende design is de Gullwing 300SL een zeer exclusieve en zeldzame klassieke auto geworden, die een prominente plaats inneemt in de autogeschiedenis.
Mercedes R107 300 SL
Na het succes van de Gullwing introduceerde Mercedes-Benz de Roadster-versie van de 300 SL. Deze 300SL maakt deel uit van de R107-generatie van de Mercedes-Benz SL-serie, die werd geproduceerd van 1971 tot 1989. In tegenstelling tot de Gullwing had de R107 300SL geen vleugeldeuren, maar een conventioneel ontwerp met twee deuren. Het model was voorzien van een 3.0-liter zescilinder-in-lijn motor, die solide prestaties en een soepele rijervaring leverde. De R107 300SL stond bekend om zijn tijdloze ontwerp, duurzaamheid en luxe interieur. Het bood hoogwaardige materialen, comfortabele zitplaatsen en moderne functies, zoals optioneel airconditioning en elektrische ramen. De R107 300SL, uitgevoerd met een M103 motor, werd gewaardeerd om zijn betrouwbaarheid en is een populaire keuze onder klassieker liefhebbers die op zoek zijn naar een combinatie van prestaties en luxe.
Zowel de Gullwing 300SL als de R107 300SL hebben een belangrijke plaats in de autogeschiedenis. Ze vertegenwoordigen hoogtepunten in het ontwerp, de technologie en de prestaties van Mercedes-Benz. Of het nu gaat om de unieke vleugeldeuren van de Gullwing 300SL of de tijdloze aantrekkingskracht van de R107 300SL, deze modellen blijven geliefd bij verzamelaars en autoliefhebbers over de hele wereld. Ze belichamen de erfenis van Mercedes-Benz als een fabrikant van kwaliteit, luxe en prestatiegerichte voertuigen.
Lees meer over de verschillende 107 uitvoeringen
Kies een goede klassieker garage voor uw Mercedes 300SL
Voor deskundig onderhoud aan uw 300SL is het van groot belang om een Mercedes Klassieker monteur te kiezen die vertrouwd is met de verschillende klassieke Mercedes modellen en regelmatig bijscholing volgt. Jean-Louis Stolk uit Balkbrug is als enige Nederlandse zelfstandige Mercedes klassieker monteur regelmatig aanwezig op de technische bijscholingsdagen. Hij is Technisch Adviseur bij de Mercedes-Benz R/C 107 club Duitsland. En wordt door Mercedes-Benz Club Nederland (MBCN) aanbevolen als allround Mercedes klassieker specialist.