Stofkap voor de ontsteking M117 motor
Een flink aantal oldtimer onderdelen zijn moeilijk te verkrijgen. In het zoeken naar de juiste onderdelen gaat sowieso heel veel tijd zitten en als je dan overal “niet meer leverbaar” te horen krijgt is het ook nog eens verloren tijd. 3D printen is een techniek die ons kan helpen om noodzakelijke onderdelen kleinschalig te reproduceren en zal ook in ons kleine bedrijf steeds vaker toegepast worden. Een voorbeeld van een moeilijk te vinden onderdeel die op een 3D printer gemaakt kan worden is de stofkap voor de ontsteking van de Mercedes-Benz M117 motor. Originele stofkappen missen vaak of zijn verteerd door de warmte. Op dit moment laten wij deze stofkappen in 3D printen en passen we ze toe bij de Mercedes oldtimers in onze garage. Het grote voordeel is, dat er na montage van een stofkap minder kans is op condensatie in de ontsteking omdat er nu weer een o-ring onder de verdeelkap zit. Een ander voorbeeld van een niet meer te vinden onderdeel wat nu in 3D geprint wordt zijn de clipjes van een stoelleuning van een R107.
Betere kunststoffen bij 3D printen
Bijkomend voordeel van 3D printen is dat je bij het printen van niet meer te verkrijgen onderdelen betere kunststoffen kan gebruiken dan vroeger, waardoor de verwachting is dat deze 3D geprinte onderdelen wellicht langer mee gaan dan de originele. Nadeel is dat je buiten de auto eigenlijk niet kan testen of een dergelijk onderdeel goed is. Het blijft dus lastig om kwaliteitscontroles uit te voeren bij deze moderne techniek. Desalniettemin kan 3D printen ons helpen om niet meer verkrijgbare onderdelen kleinschalig te reproduceren.
Naar verwachting komen er in de toekomt meer 3D geprinte onderdelen in ons bedrijf. Te denken valt aan distributieketting geleiders, kettinggeleiders voor de oliepompen van de M117 en M119 motoren en rubberdelen voor in het inlaatsysteem.