50 jaar geleden werd de Mercedes-Benz R107 gepresenteerd

50 jaar Mercedes-Benz R107

Op 13 april 2021 is het 50 jaar geleden dat de Mercedes SL R107 werd gepresenteerd. De nog altijd zeer populaire Mercedes klassieker werd destijds niet zoals gebruikelijk gepresenteerd op een grote beurs, maar op een eenvoudig evenement in Hockenheimring. Zes maanden later, op 7 oktober 1971 is de comfortabele vierzits sport coupe, de 350 SLC gepresenteerd. Afgekort als de C107, de C voor Coupe.

Mercedes-Benz SL R107 serie

De beslissing om de productie van de R107 op te starten werd pas na intens overleg genomen. De VS had namelijk plannen de veiligheidsnormen voor open auto’s te verhogen, waardoor de registratie moeilijker zou worden. Toch besluit Mercedes-Benz weer te kiezen voor een open tweezitter met een stoffen dak en extra afneembare hardtop. Overigens is de R107 de eerste Mercedes-Benz SL serie die met de letter R wordt ingekort in plaats van met de W. De R van Roadster. Een verfijnde uitvoering van de Pagode (W113) is geboren

Mercedes R107, een bestseller in de VS

Een aantal details onderstrepen de veiligheidseisen van de auto. De stoelen zijn vanaf het begin verkrijgbaar met hoofdsteunen en ook veiligheidsgordels zijn inbegrepen. Het zeer spontaan reagerende verwarmingssysteem zorgt voor het welzijn. Direct al blijkt dat de nieuwe SL een bestseller is. Niet alleen vanwege zijn veiligheidsaspecten, maar simpelweg omdat de R107 verscheidene jaren de enige open sportauto in zijn soort is, die in de VS wordt aangeboden. De R107 was onder meer over de hele wereld te zien in de populaire soap Dallas. Acteur Patrick Duffy als Bobby Ewing reed in deze serie in een rode Mercedes 380SL R107 en zorgde  in die jaren voor stijgende verkoopcijfers van deze Mercedes Roadster

De R107, droomauto met driepuntige ster

De R107 blijft in totaal 18 jaar de droomauto met de driepuntige ster. In het begin kost de 350 SL 30.000 mark. Ter vergelijking: een VW 1200 Kever kost vanaf augustus 1971 precies 5045 mark. Aan het einde van de productie betalen klanten 75.200 mark voor een 300 SL en 100.900 mark voor een 500 SL Tot aan het einde van de lange bouwperiode tussen 1971 en 1989 worden er innovaties aan de 107 toegepast. Wilt u hier alles over lezen bezoek dan CLASSIC CAR T.V

Mercedes r107, een populaire sportauto

Mercedes verkocht 237.287 roadsters van de R107 tot 1989, plus 62.888 coupés (tot 1981), en meer dan 80 procent van de 107 werd geëxporteerd. Redelijk onderhouden voertuigen met de conditie klasse 2 kosten vandaag minstens 30.000 euro.

Aandacht voor Mercedes R107 jubileum

Mercedes-Benz R / C 107 SL-Club Deutschland hoopt dit jaar het jubileum te kunnen vieren met een speciale tentoonstelling  “50 jaar R / C 107″ gepland tijdens de Retro-Classics in Stuttgart en een R / C 107-rally naar het Mercedes-Benz Museum in september. Volg  de site van de Mercedes-Benz R / C 107 SL-Club Deutschland voor actuele data

Helaas kan een brandstoffilter oude benzine en fijne roestvervuiling niet uit het systeem filteren.

Ja, bij oldtimers die hier komen is vaak al door verschillende garages aan gewerkt zonder goed resultaat. We moeten dan helaas van vooraf aan beginnen om de problemen op te lossen.

De H4-LED lampen van Philips led lampen zijn toepasbaar in onder andere de R107 SL en W123 koplampen.

Dat kan met een rookmachine. De ingeblazen rook laat precies zien waar er lekkages zijn.

Gemiddeld 12 tot 24 maanden, afhankelijk van de staat van de auto en leverbaarheid van onderdelen.

Wij adviseren om de brandstofslangen op de motor elke 6 tot 8 jaar te vervangen en ze jaarlijks te laten inspecteren.

Laat uw oldtimer periodiek controleren door uw vaste specialist. Regelmatig onderhoud voorkomt dure reparaties.

Volgens Mercedes-Benz gaat een radiateur gemiddeld 10 tot 15 jaar mee.

Deze moeten elke 6 tot 8 jaar vervangen worden om goede smering van de nokkenassen te waarborgen.

Kleppen moeten regelmatig gesteld worden. Hoe vaak is van veel factoren afhankelijk.

De ervaring leert dat het ons veel extra tijd en zoekwerk kost problemen op te lossen als er ook door andere, zonder specialistische opleiding/bijscholing in Duitsland,  aan de auto gesleuteld wordt. Wellicht zijn wij niet het juiste bedrijf voor u.

Een probleem in het injectiesysteem (en dus slecht lopen van de motor) komt eigenlijk nooit alleen door een kapotte spinnenkop. Het is vaak een opeenstapeling van meerdere kleine storingen, die zijn ontstaan in de loop der jaren.

Professionele revisie van het originele injectiesysteem is 30 – 70 jaar na aflevering van de auto een goede keuze. Het systeem heeft zich al die jaren bewezen, en kan na een goede revisie weer heel lang mee.

Een automaatbak van een oldtimer of klassieker spoelen is niet zinvol, het is immers mogelijk de automaatbak gewoon olie te verversen.

Nee, de motor en de automatische versnellingsbak hebben door middel van vacuüm, toerental en de positie van de gasstangen interactie met elkaar.

In tegenstelling tot bij een moderne auto vindt diagnose stellen bij oldtimers stapsgewijs plaats tijdens het “sleutelen”. Even “aan een kastje hangen” en wachten op een uitslag waar u zelf mee verder kunt is dus niet mogelijk.

Door de vele aanvragen is het niet meer mogelijk om onze monteurs te bellen of te e-mailen voor een technische vraag. Ook niet tegen betaling. Dit geldt uiteraard niet voor onze vaste klanten. Bestudeer onze website en YouTube kanaal.

Basiswerkzaamheden als olie verversen of bougies vervangen kan zelf. Voor specialistisch werk aan oldtimers met o.a. injectiesystemen is veel ervaring vereist.

Eerder uit vacuümproblemen uit de motor, lekke vacuüm accumulator of gewoon verkeerd afgestelde modulair druk, of onjuiste afstelling van het gasstangenstelsel.

Schudden van de motor kan veroorzaakt worden door onder andere valse luchtlekkages, injectie of ontstekingsproblemen. Soms door mechanische onbalans.

Een onderdruksensor mag en kan alleen op een testbank met de juiste kennis afgesteld worden en dus niet in de garage door een monteur.

Dit betekent dat er ergens benzine lekt, meestal uit verteerde benzine slangen. Pas op voor brandgevaar! Zet de auto buiten (start niet) en onderneem direct actie!

Bij probleemauto’s moeten wij weer vanaf het begin alles controleren, testen of opnieuw/beter reviseren om de oorzaak te kunnen vinden.

Dat kan, maar waarom zou u een origineel injectiesysteem wat tientallen jaren goed gewerkt heeft vervangen voor een modern systeem? Lees ook ons blogbericht: “Modern injectiesysteem op Mercedes klassieker bouwen”

Bij koudstartproblemen bij Ke-jetronic is meestal de stuurkast de oorzaak. Bij Ka-jetronic en mechanische injectie zoals bij een pagode is meestal een sensor het probleem.

Warmstartproblemen komen vaak voor door vapour lock. Dit is het koken van de benzine in het injectiesysteem of in de carburateur.

Lees ons blogbericht “Technische vraag stellen over Mercedes klassieker” met tips waar u wel terecht kunt met uw vragen. Zie ook FAQ nr. 11 Technische vragen.

Bekijk onze vele korte video’s op ons YouTube-kanaal en lees onze website pagina’s en blogberichten voor praktische tips en uitleg over Mercedes oldtimers en klassiekers.

Gebrek aan ervaring en kennis, gebrek aan de juiste onderdelen of goede adressen om revisiewerk uit te besteden. Gebrek aan Mercedes handboeken, afstelgegevens en diagnoseapparatuur. Vooraf prijsafspraak gemaakt. Te laag budget. Vooraf levertijd afgesproken.

Lees op onze blogpagina het artikel over “Waarom u een Mercedes oldtimer goed warm moet rijden “

Bij een versnellingsbak die niet afgetapt kan worden zoals bij de R129, W210 , W140, C140, W211 e.d. is spoelen zeker geen overbodige luxe.

Afhankelijk van welk injectiesysteem; het reviseren van de brandstofverdeler (spinnenkop), vervangen van injectoren, warmloopregelaar e.d. of het reinigen van injectoren en opnieuw aanzetten van benzineslangen.

Dit is geheel afhankelijk van model, staat en wensen: gemiddeld tussen de €100.000 en €250.000.

Als bijvoorbeeld 2 punten aangepakt worden van een volledige restauratie. Begin altijd bij veiligheid en techniek. Mooier maken kan altijd nog als er budget over is.

Plaatwerken en spuiten. Revisie van: complete motor, versnellingsbak, injectie- en brandstofsysteem, stuurinrichting ,wielophanging, banden en velgen, kabelboom, interieur, cabriokap, sierlijsten, verlichting, radio etc.

Revisie van bijvoorbeeld de motor, brandstof- of injectiesysteem, versnellingsbak, cardan of slijtagedelen wielophanging.

Uw benzinetank staat aan het begin van uw brandstofsysteem. Roestvorming in de tank vervuilt dus het hele brandstof- en injectiesysteem, wat een complete revisie noodzakelijk maakt.

Bij valse luchtlekkages komt er geen luchtstroom langs de luchtweger. Deze bedient dan de spinnenkop niet en hierdoor zal de motor “te arm” lopen waardoor er op termijn motorschade ontstaat.

Veelvoorkomend zijn startproblemen, problemen met toerental, onregelmatig lopen, olie- en benzine lekkages en slijtage aan ophanging en rubbers.

Lees onze pagina: “Mercedes injectiesystemen” voor uitleg over de verschillende systemen.