Mercedes-Benz viert in 2016 het 130 jarig bestaan van de automobiel.
Eerste Mercedes met Dieselmotor
En er is nog een jubileum. Het is 80 jaar geleden dat het merk de 260 D introduceerde, de eerste personenwagen ter wereld met een dieselmotor. De 260 D (W138) was in februari 1936 voor het eerst te zien op de Internationale Motorrad- und Automobil ausstellung in Berlijn, iets meer dan vijftig jaar na de allereerste auto met benzinemotor van Carl Benz. De diesel was de trendsetter van zijn tijd. Hij was niet alleen krachtig, maar ook dertig procent zuiniger dan een benzineversie. De 260 D vormt de basis voor de naam die Mercedes-Benz tot op de dag van vandaag nog heeft op het gebied van innovatieve dieseltechniek.
Mercedes-Benz dieselmotor
Mercedes-Benz en de dieselmotor zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Al in 1923 kwam de eerste Benz vrachtauto op de markt met een zelfontbrander. Na met verschillende dieselmotoren te hebben geëxperimenteerd, besloot Mercedes-Benz in 1934 om de beproefde zescilinder diesel truckmotor om te bouwen voor gebruik in personenauto’s. Het resultaat was een 2,6 liter viercilinder dieselmotor met kopkleppen en een vijf maal gelagerde krukas. De motor maakte gebruik van het dieselinjectiesysteem van Bosch en produceerde 45 pk bij 3000 t/min. De 260 D woog 1530 kilo en kon een snelheid van 95 km/h bereiken. Met een gemiddeld verbruik van 9,5 liter diesel bereikte de 260 D met de zogeheten OM 138 motor een afstand van meer dan vierhonderd kilometer, wat gezien het geringe aantal Europese tankstations buitengewoon handig was.
Mercedes-Benz 200 benzine versie
Zelfs voor naoorlogse begrippen was deze diesel personenauto zuinig. In vergelijking met de Mercedes-Benz 200 benzineversie verbruikte de 260 D vier liter brandstof per honderd kilometer minder. En hoewel een liter diesel in 1936 slechts 17 Pfennig kostte – de helft van een liter benzine – was het voor calculerende taxichauffeurs een extra reden om de dieselversie van Mercedes-Benz te kiezen.
bron AutoMotor Klassiek
Lees verder