Voorbestaan toonaangevende Mercedes klassieker Restauratiebedrijf Kienle in Ditzingen Duitsland in gevaar

 

Tijdens ons driedaags verblijf in Duitsland afgelopen weekeinde zijn we tijdens een technische cursus en bezoeken aan gewaardeerde Mercedes klassieker collega’s overstelpt met nieuws over de problemen bij Kienle Automobiltechnik in Ditzingen. Nieuws wat bij ons niet bekend was. Wat is er tot nu toe naar buiten gekomen. Hieronder een korte samenvatting van berichten uit diverse Duitse media.

Inval bij Kienle Automobiltechnik Ditzingen

Volgens verschillende Duitse media vond er op 31 mei 2023 bij Kienle in Duitland een inval plaats door de landelijke Recherche Baden-Württemberg. Privé-appartementen van de bedrijfseigenaren en het hoofdkantoor van het bedrijf in de omgeving van Stuttgart zouden zijn doorzocht. Tijdens de huiszoeking zou veel bewijsmateriaal gevonden zijn. De evaluatie is nog gaande. De onderzoeken worden voortgezet. Kienle wordt beschuldigd van frauduleus handel in exclusieve Mercedes-Benz klassiekers. De Duitse Federale recherche zegt aanwijzingen te hebben dat Kienle replica’s heeft vervaardigd van de zeer exclusieve en kostbare Mercedes-Benz 300 SL. Er wordt zelfs gesproken van het vervaardigen van meerdere replica’s van de 300 SL Roadster en Gullwing. Als dit klopt zou er spaken zijn van een grootschalige miljoenen fraude als je bedenkt dat een 300 SL  wordt verhandeld tussen de 1,3 en 1,8 miljoen euro.

Zelfde chassisnummer twee keer geregisterd

Volgens de Duitse media zou een en ander aan het rollen zijn gegaan toen oldtimerhandelaar Ralph Grieser uit Mülheim-Kärlich bij Koblenz een rode 300 SL kocht van een oude boer in Zwitserland. Bij registratie bleek dat er enkele jaren eerder al een 300 SL met hetzelfde chassisnummer in Duitsland was geregisterd. De opsporingsdienst kwam in actie, en het spoor leiden naar KIENLE Automobiltechnik GmbH die aangeeft destijds inderdaad bemiddeld te hebben bij de verkoop van die bewuste 300 SL. Klaus Kienle verdedigt zich ferm en zegt in zijn reactie op de beschuldigingen van fraude dat er destijds geen aanwijzingen waren dat de door hem verhandelde 300 SL niet authentiek was. In zijn verklaring geeft Klaus Kienle aan dat de beschuldigen aan zijn bedrijf dan ook ongegrond zijn. Op dit moment is nog niet duidelijk welke van deze twee 300 SL’s de originele is. De replica is blijkbaar zo goed gemaakt dat het nog niet zo eenvoudig is uit te zoeken welke auto authentiek is en welke van oude onderdelen bij elkaar gebouwd is.

300 SL authentiek of duplicaat ?

De vraag is wat dit alles gaat betekenen voor de waarde van een 300 SL Roadster of Gullwing. Immers wie kan nog zien of bewijzen dat u te maken hebt met een authentiek exemplaar of een  duplicaat? Wellicht alleen 300 SL expert Klaus Kienle en juist hij wordt nu beschuldigd van het maken van die duplicaten.

Volgens Duitse media heeft directeur Klaus Kienle verder in zijn reactie op deze zeer  ernstige beschuldigingen gezegd “Das ist ein Witz. Wir stellen keine Fälschungen her und schlagen auch keine Fahrgestellnummern ein. Das wird sich alles in Wohlgefallen auflösen.”

Alles zou berusten op (valse) beschuldigen van een oud medewerker die wraak wil nemen. Hoe dan ook het onder Mercedes-Benz oldtimers liefhebber wereldberoemde restauratiebedrijf Kienle bevindt zich in zeer zwaar weer.

Bronvermelding:

Oltimer-markt.de

Auto-motor-sport.de

Mercedesfans.de

Zwischengas.com

In samenwerking met een externe transporteur kunt u gebruik maken van een ophaal- en bezorgservice.

Voor nieuwe klanten nemen we altijd uitgebreid de tijd om samen de Mercedes oldtimer te bekijken. Op onze Home pagina kunt u uitgebreid lezen wat u kunt verwachten van uw eerste afspraak in ons bedrijf.

Ons bedrijf is sinds april 1950 ingeschreven bij de KVK en is in 1978 verhuisd vanuit regio Rotterdam naar Balkbrug in Overijssel

Tijdens de reparatie aan uw Mercedes oldtimer of klassieker laten wij u regelmatig via WhatsApp filmpjes en foto’s op uw telefoon meekijken.

Schadeherstelwerkzaamheden besteden wij tegenwoordig uit. Op verschillende fronten werken wij samen met kleine specialistische bedrijven.

Nee, bezoek aan onze werkplaats is uitsluitend op afspraak. Neem vooraf contact op om teleurstelling te voorkomen.

Onze specialisatie is revisie van brandstof- en injectiesystemen, brandstofverdelers, automatische versnellingsbakken, motoren, cilinderkoppen, subframes, stuurhuizen, etc. Maar let op, alleen voor Mercedes-Benz oldtimers waar aan gewerkt wordt in onze eigen garage.

Jazeker, wij hebben een kleine collectie Mercedes-Benz oldtimers en klassiekers. We zijn echte liefhebbers en doordrenkt met het “Mercedes-Benz virus”

Gebrek aan ervaring en kennis, gebrek aan de juiste onderdelen of goede adressen om revisiewerk uit te besteden. Gebrek aan Mercedes handboeken, afstelgegevens en diagnoseapparatuur. Vooraf prijsafspraak gemaakt. Te laag budget. Vooraf levertijd afgesproken.

Wij zijn een klein familiebedrijf. Onze zeer ruime werkplaats is uitgerust met originele Mercedes-Benz diagnoseapparatuur, testkabels en testkasten, speciaal gereedschap, werkplaats handboeken én ervaren monteurs die regelmatig in Duitsland op hoog niveau worden bijgeschoold.

Wij bieden technische inspecties, eenvoudige reparaties, specialistisch onderhoud aan brandstof- en injectiesystemen, diagnose stellen en uitlezen, airco service en nog veel meer voor Mercedes-Benz oldtimers en klassiekers.