Mercedes 450 SL

De Mercedes 450 SL , een exportmodel uit de R107 SL serie

Mercedes 450 SL

Deze specifieke variant stond bekend als de Mercedes 450 SL North American Export Model. Aanvankelijk werd het model aangeduid als een 350 SL, met een motorinhoud van 4,5 liter werd de naam terecht omgedoopt naar 450 SL. Deze exportmodellen waren bedoeld voor specifieke markten buiten Duitsland. Hoewel de exacte lijst van exportbestemmingen voor de Mercedes 450 SL kan verschillen, is het mogelijk dat Japan en Australië ook tot deze bestemmingen behoorden. Deze landen hadden een grote vraag naar luxueuze en sportieve auto’s, en de Mercedes 450 SL werd een gewilde model vanwege zijn prestaties en status.

Eerst geproduceerde 450 SL modellen met D-Jetronic injectie systeem

De 450 SL is lang geproduceerd en er zijn in die periode twee verschillende injectie systemen gemonteerd. De eerste 450 SL modellen zijn uitgevoerd met D-jetronic injectie systeem. Dit is een transistor injectie systeem wat helaas zijn tijd te ver vooruit was.  Deze injectie systemen hebben in verhouding iets meer onderhoud nodig. Bij de motoren met dit injectie systeem moeten de kleppen ook nog met de hand gesteld worden, wat vaak vergeten wordt.

Ka-Jetronic , ook wel K-Jetronic vanaf eind 1975

Eind 1975 werden alle modellen voorzien van Ka-Jetronic, of ook wel K-Jetronic genoemd. De wijziging naar een mechanische injectie is niet alleen gedaan om aan de nieuwere emissie normen te voldoen, maar ook omdat monteurs te weinig gevoel hadden met de moderne D-Jetronic transistor injectie. Ka-Jetronic is door de jaren een robuust injectie systeem geweest, maar inmiddels zo’n 35 jaar na productiedatum kunnen deze injectie systemen langzamerhand wat storingen gaan vertonen en wordt het eens tijd voor een professioneel revisie

In de laatste modellen 450 SL > Ka-Jetronic met taktventiel

In het laatste productie jaar van de R 107 450 SL is een tweede variant Ka-Jetronic ingebouwd,  deze is later ook over genomen in de R 107 380 SL. Namelijk de Ka-Jetronic uitgevoerd met een taktventiel. Dit is een latere toevoeging, die gedaan is om aan de nog strengere Amerikaanse emissie-eisen te voldoen. Deze variant is uitgevoerd met een katalysator en door middel van het lambdasonde signaal wordt het takventiel aangestuurd, waardoor de druk verstelt  in de brandstofverdeler (spinnenkop).  Alle motoren met K-Jetronic zijn uitgerust met hydrolyse klepstoters, bij deze motoren hoeft u de kleppen niet meer zo vaak te stellen als bij de variant met D-Jetronic.

Inspectie of keuring altijd door ervaren monteur

Het is belangrijk om aandacht te besteden aan de conditie en geschiedenis van de auto bij de aanschaf van een klassieke Mercedes 450 SL. Een gedegen inspectie en controle door een ervaren Mercedes Klassieker monteur is essentieel om ervoor te zorgen dat u een goed onderhouden exemplaar krijgt.

Export klassiekers komen terug  naar Europa

Veel liefhebbers in Europa hebben de voorkeur voor sportieve klassiekers zoals de Mercedes 450 SL vanwege hun tijdloze ontwerp, luxe kenmerken en sterke prestaties. Het is niet ongebruikelijk om deze populaire klassieke roadster op evenementen, bijeenkomsten en in privécollecties in Europa te zien. Als u geïnteresseerd bent in het vinden van een goed exportmodel  Mercedes 450 SL voor uw eigen klassieker collectie of om ervan te genieten op de Europees wegen, zijn er verschillende bronnen beschikbaar. U kunt zoeken op websites van gespecialiseerde autoveilingen, oldtimer beurzen, online marktplaatsen voor klassieke auto’s, dealers in klassieke auto’s of advertenties in autotijdschriften en op internationale websites.

Wordt lid van Mercedes-Benz club Nederland en geniet!

Ontdek de Mercedes klassieker clubscene in Nederland bij de Mercedes-Benz Club Nederland (MBCN). Sluit je aan bij gepassioneerde eigenaren en liefhebbers van Mercedes klassiekers. MBCN biedt een platform om ervaringen te delen, technische kennis op te doen en deel te nemen aan spannende tourritten en evenementen. Geniet van het gezelschap van gelijkgestemde mensen, verken prachtige routes en bouw blijvende herinneringen op. Bezoek de MBCN-website voor meer informatie en meld je aan om deel uit te maken van deze levendige community.

De  auteur van dit artikel Mercedes klasieker monteur Jean-Louis Stolk is lid van de MBCN en heel een aantal jaren deel uitgemaakt van de evenementen commissie. Hij wordt door de club aanbevolen als allround Mercedes Klassieker Specialist. Tevens is hij Technisch adviseur van de Mercedes-Benz R/C 107 club Duitsland.