Mercedes 380 SL, Ka-Jetronic injectiesysteem
De Mercedes 380 SL, een klassieke schoonheid die autoliefhebbers over de hele wereld betovert. Met zijn tijdloze ontwerp, elegante lijnen en krachtige prestaties blijft deze roadster een icoon in de autowereld.
Export model uit de R 107 SL reeks
Geïntroduceerd in 1980, was de 380 SL onderdeel van de legendarische Mercedes R107 SL-reeks. De 380 SL is net als de 450 en 560 SL een Noord Amerikaanse export uitvoering. De Roadster wordt aangedreven door een 3,8-liter V8-motor die voor zijn inhoud indrukwekkende prestaties leverde. Met 215 pk en een soepele automatische transmissie kon de 380 SL in slechts 8,8 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. Dankzij zijn uitgebalanceerde handling, soepele ophanging en responsieve besturing kan je moeiteloos over bochtige wegen cruisen of lange afstanden afleggen met comfort en in stijl. Een veel voorkomend probleem is echter wel versleten rubbers in de wielophanging. Vooral de R107 modellen van voor de model Pflege (mopf) die in 1985 doorgevoerd is, zijn extra gevoelig op slijtage in het onderstel. Alle R107 SL modellen hebben een handbediende opvouwbare soft top met het Mercedes-Benz embleem in het kunststof venster.
Problemen bij de 380 SL met de enkele distributieketting en distributieketting geleiders
Alle 8 cilinder motoren uit de jaren 70, 80 en begin jaren 90 zijn gevoelig voor problemen met de distributieketting geleiders. Maar bij eerste productiejaren van de 380 SL speelt nog een heel ander probleem. De 380 SL is in de eerste productiejaren namelijk uitgevoerd met een enkele distributieketting, die in de praktijk helaas toch te zwak bleek voor de 3,8 liter V-8 motor en de ketting zo vroegtijdig kan breken. Veel m116 380 motoren zijn in de loop der jaren al omgebouwd naar de gangbare dubbele distributieketting. Maar af en toe zien wij in onze Mercedes klassieker garage nog exemplaren met de zwakke enkele distributieketting. Is deze noodzakelijke verbetering nog niet aan uw SL uitgevoerd, onderneem dan actie om dit alsnog te laten doen. Dit bespaart u een dure motor revisie.
Ka-Jetronic met taktventiel
De R 107 380 SL is uitgevoerd met een injectiesysteem variant op het oorspronkelijke Ka-Jetronic, namelijk met een taktventiel. Dit om te kunnen voldoen aan de strenge Amerikaanse emissie-eisen van die tijd. Dit injectiesysteem is eerder toegepast in de laatst geproduceerde modellen van de 450 SL reeks. De 380 SL is net als 450 SL en 560 SL uitgevoerd met een katalysator. Verder heeft de auto hydrolyse klepstoters, want inhoudt dat de kleppen minder vaak gesteld hoeven te worden. Deze voor de export bedoelde modellen zijn uitgevoerd met een mijlenteller en hebben dikkere bumpers dan de Europese SL modellen. Met regelmaat worden deze klassiekers terug geïmporteerd naar Europa, vanuit Noord America en soms ook uit Japan, waar een grote vraag is naar deze populaire roadster. Bij deze import auto’s is het noodzakelijk dat de Amerikaanse sealed beam koplampen worden omgebouwd naar in Europa voorgeschreven koplampen. Het verwijderen van de Amerikaanse bumpers is anno 2023 niet verplicht in Europa.
R 107 modellen zijn een goede investering
De Mercedes 380 SL is net als de overige R 107 uitvoeringen een gewilde klassieker voor verzamelaars en autoliefhebbers. Zijn tijdloze ontwerp en betrouwbare prestaties maken hem nog steeds een plezier om te bezitten en te rijden. Of je nu een passie hebt voor klassieke auto’s of gewoon op zoek bent naar een heerlijke stijlvolle cabriolet, de Mercedes 380 SL is een mooi bezit die de afgelopen jaren flink in waarde is gestegen.
Mercedes Klassieker Specialist
Bent u in bezit van een Mercedes SL of dit nu een 380 SL of andere uitvoering is en zoekt u een specialist, maak dan vandaag nog een afspraak voor een 1e inspectie of keuring van uw SL bij Stolk in Balkbrug.
Jean-Louis Stolk is o.a. Technisch adviseur Mercedes-Benz R/C 107 Club Duitsland. En een door Mercedes-Benz Club Nederland (MBCN) aanbevolen allround Mercedes klassieker specialist.