Het risico van rijden op een loodvrije benzine;  klepzetelslijtage en welke benzinetoevoeging beschermt.

 

De meeste klassieke auto’s zijn uitgerust met “zachte” klepzetels. Wat inhoudt dat deze klassiekers niet op loodvrije benzine kunnen rijden zonder risico op ernstige klepzetelslijtage. Wat uiteindelijk kan leiden tot de vernietiging van de motor. De kleppen worden tijdens het open en dichtgaan als het ware even “vast gelast” aan de klepzetel door de hoge temperatuur (en het ontbreken van bescherming) en hierna weer losgetrokken. Bij dit lostrekken blijven kleine stukjes (zacht) metaal van de zetel aan de klep zitten. Hierdoor wordt het oppervlak van de klep ruwer en verergert dit proces zich continu. De klep gaat fungeren als een soort slijptol. De zetel raakt steeds verder uitgesleten en de klep komt steeds dieper in de zetel te liggen.

Dus; op tijd de kleppen stellen

Om de motor goed draaiend te houden dient men telkens opnieuw de kleppen te stellen en uiteindelijk kunnen de kleppen door het steeds dieper worden van de klepzetel en de slijtage van de klep niet meer gesteld worden en moeten de kleppen en/of zetels vervangen worden. Indien de kleppen niet tijdig gesteld worden blijven ze continu open staan waardoor de kans op verbranden van de kleppen groot is. Daarom dienen de kleppen regelmatig gesteld te worden.

Welke benzine toevoeging beschermt de kleppen van uw oldtimer

Er zijn  ook verschillende benzine toevoegingen die dit probleem verminderen en de kleppen beschermen. Wij adviseren specifiek voor dit probleem de Labracin Super Benzin-Stabilisator of de VSPe Power Plus Multishot (Ethanolkiller) van Miller oils. U kunt deze product rechtstreeks via de websites van de leveranciers bestellen. Bijkomend voordeel is dat deze toevoegingen ook de schadelijke werking van ethanol in de benzine neutraliseert en het octaan gehalte verhoogd.

Minder schadelijke benzine voor uw klassieker

Deze benzine toevoeging maakt de moderne benzine minder schadelijk voor uw klassieker. Maar geeft niet voldoende smering bij motoren met de klassieke stempelpomp of Kugelfischer benzine injectie pompen. Lees voor meer informatie daar over  het  Blog bericht  VSPe Power Plus Multishot (Ethanolkiller) van Miller oils

Is het alweer lang geleden dat de kleppen van uw Mercedes-Benz oldtimer of klassieker gesteld zijn. Maak dan vandaag nog een afspraak.