Zomercheck en vakantie klaar maken van uw Mercedes oldtimer of klassieker én vergeet uw reserve onderdelen niet mee te nemen!

 

Zomercheck Mercedes oldtimer

Er is geen verplichte APK voor oldtimers van 50 jaar en ouder, waardoor periodieke inspecties voor deze oldtimers vaak vergeten worden. Met als gevolg dat u slecht voorbereid het zomerseizoen ingaat. En de kans op pech onderweg groter wordt, zeker als u samen met uw oldtimer op vakantie gaat.

Steeds meer klanten kiezen daarom voor een extra zomercheck. Een korte inspectie  buiten het reguliere onderhoud om geeft een goede indruk van uw oldtimer. Hierdoor is de auto beter voorbereid voor het gebruik in het zomerseizoen. Natuurlijk heeft u uw geliefde oldtimer zo goed mogelijk laten overwinteren, maar het is altijd te adviseren om in het voorjaar een kleine controle uit te voeren. Verschillende oldtimerclubs organiseren met vrijwilligers een “doe het zelf”  zomercheck voor hun leden. Andere laten het liever over aan hun vaste monteur.

Tijdens zo’n zomercheck wordt bijvoorbeeld de bandenspanning en de conditie van de banden gecontroleerd, de conditie van de ruitenwisserbladen, koelvloeistofslangen, verlichting en accu, de niveaus van de verschillende vloeistoffen, speling van de wielophanging de conditie van de remmen en nog veel meer.

Mercedes oldtimer vakantie klaar maken

Een oldtimer klaar maken voor een lange rit naar bijvoorbeeld Zuid-Frankrijk of Oostenrijk vraagt om een uitgebreidere inspectie waarbij meer punten gecontroleerd worden en thuis een langere proefrit gemaakt wordt. Ook valt te denken aan bijvoorbeeld het preventief vervangen van de dynamo of koolborstels.

Reserve onderdelen op vakantie meenemen is verstandig

Ook als u en uw Mercedes klassieker specialist er alles aan hebben gedaan om pech onderweg te voorkomen, kan er toch iets kapot gaan. Dit komt ook bij een dagelijkse auto voor en is zeker geen schande, maar wel heel erg vervelend. Wel kunt u er voor zorgen ook dan zo goed mogelijk voorbereid zijn. En dit kan simpel door enkele reserveonderdelen en wat gereedschap mee te nemen. Immers de lokale pechhulp zal geen specifieke onderdelen voor uw oldtimer bij zich hebben en kan ook nog eens heel lang op zich laten wachten. Wees dus goed voorbereid.

Hieronder een standaard lijst aan onderdelen en gereedschap die u mee zou kunnen nemen:

  • Gereedschap (steeksleutels, ratel en doppenset, diverse tangen, testlampje, handschoenen, schroevendraaiers, wielmoersleutel, krik, e.d.)
  • Boekje met afstelgegevens auto, zoals Tabellenbuch van uw oldtimer.
  • Landkaart (internet dekking is in het buitenland soms slecht, waardoor moderne navigatie systemen niet altijd werken)
  • Diverse slangen en slangklemmen.
  • Koplampstickers als u naar Engeland gaat
  • Reservewiel (let op bandenspanning en conditie band)
  • Eventueel kortere wielbouten voor reservewiel
  • Mini compressor op 12v en banden reparatie spuitbus
  • Bindbandjes
  • Diverse electra kabel en isolatie tape
  • Reserve lampjes en zekeringen
  • Ducktape
  • Pannenband of tesa xtreme conditions tape
  • Kneedbaar ijzer om bijvoorbeeld een lekkage aan de radiateur te dichten
  • Jerrycan water
  • Motorolie en trechter
  • V-snaren
  • Contactpuntjes en voeler maat (stukje karton van een postkaart werkt ook)
  • Verdelerkap, rotor, bobine en condensator
  • Bougies en eventueel een lange reserve bougiekabel
  • Atf olie (ook te gebruiken als stuurbekrachtigingsolie)
  • Brandstoftoevoeging (ethanolkiller)
  • Doekjes om handen schoon te maken (billendoekjes werken ook)
  • Ruitenreiniger, ruitenwisservloeistofconcentraat en/of vliegen spons
  • Reserve ruitenwisser rubbers of bladen (eventueel met een halve appel of aardappel kunt u het raam tijdelijk water afstotend maken)
  • Hesjes en gevaren driehoek
  • Verbanddoos die up to date is
  • Zaklamp of makkelijker een led hoofdlamp
  • Sleepkabel of sleepstang
  • Startkabels
  • Bij carburateur motoren een spuitbus startpiloot
  • Onderdelen die bij uw specifieke auto snel slijten en of stuk gaan
  • Pen en papier
  • Een lijst technische auto termen van het vakantieland of een technisch woordenboek, immers zonder internet heeft u geen Google die u kan helpen.
  • Telefoon nummers van nooddiensten of pechhulp
  • Eventueel reserve brandstof (Advies; tank eerder dan u normaal gewend bent)

En dan het belangrijkste: blijf kalm en denk om uw eigen veiligheid én die van uw passagiers en mede weggebruikers.

Regels in het buitenland

Vaak gelden er andere verkeersregels in het buitenland, verdiep u vooraf in de geldende verkeersregels, zo voorkom u dure boetes. Dan zijn er nog artikelen die u in elk land specifiek in elke auto bij u moet hebben, de ANWB heeft hiervoor een opsomming gemaakt.

Vignetten, tolwegen en milieu stickers

Gaat u naar Oostenrijk op A en S wegen, dan heeft u een vignet nodig, Maar ook voor Zwitserland heeft u een vignet nodig. In Duitsland mag u de meeste steden alleen in met een groene milieusticker. Als uw auto blauwe kenteken platen heeft, hoeft dit niet meer. Een tolbadge kan het gebruik van tolwegen vergemakkelijken. Let wel op dat de nieuwe tolbadges op kenteken staan. Dus verander op tijd het kenteken via de website. Let op; het kan soms wel 24 tot 48 uur duren tot de wijzigingen doorgevoerd zijn.

Reis verzekering en pechhulp

Wellicht is het raadzaam om u te verzekeren tegen hogere kosten van ziekte in het buitenland, informeer dus of een reisverzekering voor u of uw gezinsleden nodig is. Tevens adviseren wij een verzekering voor het repatriëren van uw voertuig na schade, pech of ongeval. Wij adviseren als pechhulp een lidmaatschap bij de KNAC, lees de voordelen.

Met de meeste oldtimer verzekeringen mag u gewoon met uw geliefde oldtimer op vakantie naar het buitenland, maar het kan zeker geen kwaad om dit vooraf te controleren. Controleer ook of de taxatie voor de verzekering nog wel up to date is.

Musea in het buitenland

Geniet ook onderweg van uw klassieker hobby en bezoek de mooiste oldtimer musea van Europa onderweg

Veel Plezier!!!!!!!!!!!!