Heeft u een verouderd alarmsysteem in uw Mercedes-oldtimer of klassieker? Onderneem dan op tijd actie om pech onderweg te voorkomen. Eist uw verzekering een goed werkend alarmsysteem, dan moet dit vaak periodiek gekeurd worden.

Autoalarm in een klassieke Mercedes-Benz

Oude auto-alarmsystemen in klassieke auto’s en oldtimers zorgen regelmatig voor onverwachte problemen. Denk aan een auto die niet meer wil starten, storingen in de diefstalbeveiliging of een centraal vergrendelingssysteem dat zichzelf onverwacht activeert.

Het kan zomaar gebeuren: u stapt uit, gooit het portier dicht en de auto gaat automatisch op slot. Geen probleem als u de sleutels in uw hand hebt, maar erg vervelend wanneer de sleutels nog in de auto liggen. Dan is het ineens geen grap meer.

Reden genoeg om bij de eerste signalen van storingen direct in actie te komen.

Veroudert auto alarm in klassieker op tijd uitbouwen

Een alarmsysteem is hightech – net als een mobiele telefoon – en helaas veroudert hightech snel. Een systeem van tien jaar oud wordt al als verouderd beschouwd. Hoe oud is het alarmsysteem in uw Mercedes-klassieker?

Om pech onderweg te voorkomen, adviseren wij onze klanten regelmatig om verouderde auto-alarmsystemen tijdig te laten verwijderen. Wilt u een betrouwbaar werkend alarmsysteem in uw klassieker? Kies dan voor een modern systeem dat weer jaren meegaat zonder problemen. Dat kan aan de hand van uw eigen wensen.

SCM-certificaat met jaarlijkse keuring

Eist uw verzekering dat er een goedgekeurd alarmsysteem in de klassieker of oldtimer aanwezig is? Vraag dan eerst aan welke eisen het alarm moet voldoen.

In de meeste gevallen stelt de verzekering als eis dat het alarmsysteem SCM-gekeurd is. Let op: een SCM-certificaat is na inbouw slechts drie jaar geldig. Daarna is een jaarlijkse keuring door een specialist verplicht.

Auto alarmen zijn beschikbaar in verschillende klassen

  • Klasse 1 – startonderbreker.
  • Klasse 2 – inbraakdetectie met startonderbreker.
  • Klasse 3 – inbraakdetectie met startonderbreker en hellinghoekdetectie.
  • Klasse 4 – voertuigvolgsysteem gekoppeld aan een PAC (Particuliere Alarm Centrale)
  • Klasse 5 – zelfde als klasse 4 maar dan gekoppeld aan het alarmsysteem. De alarmcentrale belt dan ook bij een eventuele inbraak.
  • TV01 – Terugvindsysteem/peilzender. Geeft enkele keren per dag een locatie door, minder exact als een voertuigvolgsysteem

Zonder een geldig SCM-certificaat kan de verzekering schade bij bijvoorbeeld diefstal weigeren te vergoeden. Raadpleeg daarom altijd uw verzekeraar voor de specifieke eisen en voorwaarden.

Het inbouwen van een nul schakelaar op de accu

Het inbouwen van een nul schakelaar op de accu van uw auto is geen vorm van alarm- of inbraakbeveiliging, maar biedt wel meerdere voordelen.

Tijdens stalling of parkeren kunt u eenvoudig de stroomtoevoer naar de accu onderbreken, waardoor de auto niet gestart kan worden. Een bijkomend voordeel is dat de accu, wanneer de schakelaar op ‘nul’ staat, geen brandrisico meer vormt. Het grootste voordeel is wellicht dat de accu niet leeg kan lopen. Er kan ook voor gekozen worden om een zwevende zekering om de nul schakelaar heen te monteren. Dan werkt de centraal vergrendeling e.d. nog wel, maar kan je de auto niet meer starten.

Bent u vaste klant en komt u met uw Mercedes-oldtimer bij ons voor onderhoud? Vraag dan gerust naar de mogelijkheden. Indien gewenst kunnen wij het oude alarmsysteem voor u laten verwijderen en een nieuw systeem laten installeren , in samenwerking met een gespecialiseerd bedrijf uit de regio. Het inbouwen van een nul schakelaar vindt plaats in onze garage.

Maak kennis met ons bedrijf

Bent u in het bezit van een Mercedes-Benz oldtimer en wilt u kennis maken met ons bedrijf? Maak dan vandaag nog een eerste afspraak.

U kunt de stoel eenvoudig laten opvullen bij een auto stoffeerderij, wij doen dit niet.

Gelukkig zijn er tegenwoordig diverse manieren om muziek te streamen en handsfree te bellen zonder het klassieke karakter van uw oldtimer te verliezen. Zie onze blogpagina!

Ja, er zijn moderne radio’s met een klassieke uitstraling, maar voor maximale originaliteit wordt een authentieke Becker radio aanbevolen.

Er zijn gespecialiseerde boeken en naslagwerken die per bouwjaar en model aangeven welke Becker radio origineel werd geleverd. Ook Mercedes-specialisten kunnen je hierbij helpen.

Een originele Becker radio verhoogt de authenticiteit en waarde van je Mercedes klassieker. Het zorgt ervoor dat het interieur klopt met hoe de auto destijds de fabriek verliet.

De beste optie (na 30-70 jaar) is een nieuwe vering in het stoelframe te laten monteren en daarbovenop een nieuwe kokosvulling. Voor deze revisie moet de hele stoel uit elkaar.

Het geluid van de autoradio verbeteren kan door het plaatsen van een moderne radio in een klassiek jasje, bijvoorbeeld een Blaupunkt retro autoradio.

De originele radio verschilt per model en bouwjaar. Mercedes gebruikte vaak Becker radio’s, zoals de Becker Europa, Becker Mexico of Becker Grand Prix. Een naslagwerk of specialist kan je precies vertellen welk type in jouw auto thuishoort.

Denk aan een oldtimer die niet meer wil starten, storingen in de diefstalbeveiliging of een centraal vergrendelingssysteem dat plotseling uit zichzelf activeert.