Bent u verzekerd bij deelname aan een oldtimerrit?

Wanneer wordt een oldtimerrit een rally?

De Koninklijke Nederlandse Automobiel Club houdt zijn leden goed op de hoogte. Zo is er recent een artikel op de website van de KNAC gepubliceerd over het organiseren én het deelnemen aan een oldtimerrit. Bent u tijdens die rit wel verzekerd? Wij brengen het artikel onder uw aandacht.

Bolletje/Pijltje rijden, betekent al rally rijden

De KNAC brengt in een uitgebreid artikel de haken en ogen aan het licht bij het organiseren en deelnemen aan een (Club)evenement. Voor het organiseren van een tourrit met oldtimers heeft u nogal wat juridische kennis nodig. Kees de Regt licht een en ander toe. De grote vraag is,  wanneer is een oldtimerrit een rally? En dat blijkt al snel het geval te zijn. Zodra er bijvoorbeeld ook maar één vraag tijdens de oldtimerrit beantwoord moet worden, zit er een wedstrijdelement in. En een wedstrijd op de openbare weg is een rally. Wedstrijden op de openbare weg zijn volgens de wet verboden. Maar let op, het gaat nog verder. Namelijk, ook oldtimerritten waar de route uitgezet is met bolletje/pijltje vallen onder de noemer “wedstrijd”. Voor het organiseren van een oldtimerrit is dus al heel snel een vergunning nodig. En die moet al maanden van tevoren worden aangevraagd. Kees de Regt legt in zijn artikel uit hoe een evenementencommissie van een oldtimerclub dit het beste kan aanpakken.

Niet verzekerd bij deelname aan een rally of oldtimerrit

Ook u als deelnemer aan een eenvoudige oldtimerrit van uw Mercedes-Benz club dient te bedenken dat u wellicht toch onbedoeld aan een rally meedoet.  En de vraag rijst dan: bent u daar wel voor verzekerd? Neem dus contact op met uw oldtimerverzekeraar en verwijs naar dit blogbericht. En informeer bij de organisatie waar u zich inschrijft voor een ontspannen ritje of er sprake is van een (simpel) wedstrijdelement in de rit én of hiervoor vergunning is verleend. Want mocht dat niet zo zijn, dan neemt u onbedoeld deel aan een verboden wedstrijd op de openbare weg en bent u dus niet verzekerd.

Lees voor meer uitleg het hele artikel van Kees de Regt op de website van de KNAC

De vele voordelen van pechhulp afsluiten bij de KNAC

Wij hebben er al eerder een blogbericht aan gewijd. Pechhulp afsluiten bij de KNAC heeft vele voordelen ten opzichten van de ANWB. Wilt u hier meer over weten? Lees dan ons blogbericht KNAC pechhulp voor klassiekers en oldtimers

Ja, wij bieden volledige aircoservice, inclusief retrofitten van R12 naar R134a, wat noodzakelijk is bij klassiekers en oldtimers. Wij bouwen (achteraf) geen airco in.

In tegenstelling tot bij een moderne auto vindt diagnose stellen bij oldtimers stapsgewijs plaats tijdens het “sleutelen”. Even “aan een kastje hangen” en wachten op een uitslag waar u zelf mee verder kunt is dus niet mogelijk.

Door de vele aanvragen is het niet meer mogelijk om onze monteurs te bellen of te e-mailen voor een technische vraag. Ook niet tegen betaling. Dit geldt uiteraard niet voor onze vaste klanten. Bestudeer onze website en YouTube kanaal.

Nee, wij reviseren of repareren alleen onderdelen voor oldtimers waaraan in onze eigen garage gewerkt wordt. Zo staan we garant voor de kwaliteit.

Ja, geef dit vooraf aan en wij bewaren alle vervangen onderdelen voor u.

Jazeker. Dit werk voeren wij uit. Zie onze website voor meer informatie.

Wij reviseren alleen automaatbakken en alleen van Mercedes oldtimers waaraan in onze garage gewerkt wordt.

Ja, maar let op! Alleen tijdens grote onderhoudswerkzaamheden in onze garage aan Mercedes oldtimers of klassiekers.

Gebrek aan ervaring en kennis, gebrek aan de juiste onderdelen of goede adressen om revisiewerk uit te besteden. Gebrek aan Mercedes handboeken, afstelgegevens en diagnoseapparatuur. Vooraf prijsafspraak gemaakt. Te laag budget. Vooraf levertijd afgesproken.

Dit begint bij de benzinetank, verder naar brandstofpomp / brandstofpakket, benzine- leidingen en slangen e.d.

Afhankelijk van welk injectiesysteem; het reviseren van de brandstofverdeler (spinnenkop), vervangen van injectoren, warmloopregelaar e.d. of het reinigen van injectoren en opnieuw aanzetten van benzineslangen.

Nee, wij werken alleen rechtstreeks voor de eigenaar van de oldtimer. U kunt uw klant wel doorverwijzen naar onze garage, waar hij zelf de regie overneemt.