Oplossing voor problemen met E10 benzine in klassieker en oldtimer

ECOMAXX FUELS  berichtte ons afgelopen week de oplossing te hebben voor het E10-Benzine probleem bij uw klassieker of oldtimer.

Het zal bezitters van oudere auto’s en klassiekers niet ontgaan zijn: de opmars van moderne benzine met tot 5 of 10 % ethanol, ook wel E5 of E10 benzine genoemd. Zoals u inmiddels wel begrepen hebt, kan deze benzine niet zonder problemen getankt worden in  uw oldtimer of klassieker. Ecomaxx Classic Car Fuel, vrij van schadelijke stoffen, zou de oplossing voor het E10 probleem zijn.

E10; benzine met tweemaal zoveel ethanol

Om de klimaatdoelstellingen te halen, schreef het kabinet per 1 oktober 2019 de  invoering van E10-benzine voor. Deze benzine heeft tweemaal zoveel ethanol als voorheen: maximaal 10 tegen maximaal 5 procent bij E5. Ethanol; vermoedelijk beter voor het milieu maar schadelijk voor het brandstofsysteem van auto’s uit de vorige eeuw.

Wilt u weten waarom lees verder….►

Ethanol killer

Om te voorkomen dat  bezitters van oudere auto’s met dure reparaties te maken krijgen, adviseren wij reeds vele jaren een ethanol killer voor de E5 benzine, E10 benzine raden wij volledig af. Maar voor lange stalling periodes is een ethanol killer niet altijd voldoende. Maar gelukkig heeft GVG Oliehandel Ecomaxx Classic Car Fuel ontwikkeld. Een gat in de markt.

Schoner en lang houdbaar

De brandstoffen onder het label Ecomaxx zijn geheel ethanolvrij en 100 procent uitwisselbaar met alle soorten benzine aan de pomp. Ook verbrandt het veel schoner dan gewone brandstof, wat koolaanslag op kleppen en zuigers voorkomt.  Ecomaxx verbrandt reukloos, bevat anders dan E10 geen schadelijke stoffen als benzeen en tolueen én is minimaal drie jaar houdbaar. Dankzij zijn unieke eigenschappen voorkomt Ecomaxx kostbare reparaties.

Kortom beter voor ons milieu én uw klassieker   Een win –win scenario.

Ideaal tijdens de winterstalling

Het is niet nodig om Ecomaxx Classic Car Fuel het hele jaar door te gebruiken. Tank bij voorkeur premium benzine of E5 benzine, die minder verkrijgbaar wordt maar nog wel beschikbaar blijft en gebruik hierbij altijd een ethanol killer. Ecomaxx is ideaal voor de winterstalling. Rij de tank zo ver mogelijk leeg en vul hem daarna met Ecomaxx. Maak nog een laatste rit voor de winterstop, zodat de Ecomaxx zich verspreidt in het brandstofsysteem. Op die manier raakt het systeem tijdens de maanden van stilstand gegarandeerd niet aangetast en kun je in de lente weer probleemloos van uw old- of youngtimer genieten.

Ecomaxx Classic Car Fuel is  verkrijgbaar in jerrycans van 20 liter. Het is er ook geschikt voor brommers, scooters, motoren en boten.

E10 benzine problemen die je volgens de fabrikant met gebruik van Ecomaxx voorkomt:

  1. Korte houdbaarheid benzine; E10 is maximaal 90 dagen houdbaar, met mengsmering maar 30 dagen.
  2. Ethanol lost oude rubber- en kunststofdelen op
  3. Ethanol tast kurken vlotters en pakkingen aan.
  4. Ethanol kan metalen oxideren, waardoor roestvorming in de tank kan ontstaan
  5. Ethanol trekt vocht aan uit de lucht en kan daardoor afscheiden (separeren)
  6. Door afscheiding ontstaat een zure waterlaag in tank en carburateur, wat tot corrosie leidt
  7. Deze corrosie kan leiden tot het “verteren” van zamak carburateurs zoals bij de eerste serie 190sl
  8. Door afscheiding kan het octaangehalte lager worden en pingelen optreden
  9. Ethanol kan met water gomvorming veroorzaken
  10. Ethanol mengt zeer slecht met tweetaktoliën
  11. Vapor lock bij carburateurmotoren, oftewel: belvorming in de benzineleiding
  12. Armer lopende motor, met als gevolg een hetere verbranding
  13. 2 tot 7 procent meer brandstofverbruik
  14. Lakvorming op brandstofinjectoren

Klassiekers die minder dan 1000 km  per jaar rijden is het zelfs raadzaam om alleen maar Ecomaxx classic car fuel te gebruiken.

Tank altijd volledig afvullen i.v.m. roestvorming in de benzine tank

In verband met de iets hogere prijs kan er ook voor gekozen worden om de tank niet helemaal te vullen voor de winter periode. Maar, let op! Hierdoor kan er wel meer condensvorming in de tank ontstaan wat roest veroorzaakt. Roestvorming in de tank vervuild het hele brandstof en injectiesysteem. Immers deze roest is zo fijn dat het brandstof filter dit niet allemaal tegen kan houden, met dure reparaties aan het hele brandstof- en injectiesysteem tot gevolg. Dus vul de tank tijdens een stallingsperiode altijd volledig af, ook met deze duurdere brandstof.

Wij houden de resultaten van dit product voor u in de gaten!

Voor meer informatie en verkooppunten kijk op de site van ECOMAXX FUELS