Koelvloeistof moet periodiek worden ververst. Maar wat is de oorzaak dat waterpompen, radiateurs en slang aansluitingen gaan lekken na vervanging van de koelvloeistof?
Hoe vaak koelvloeistof verversen bij een Mercedes oldtimer?
Koelvloeistof is een mengsel van water en toevoegingen. Behalve antivries zit er ook een anticorrosie middel in. Deze toevoegingen verliezen hun werking na ongeveer 3 tot 6 jaar. Goedkope merken koelvloeistof verliezen eerder de anticorrosie werking. Koelvloeistof zou dus elke 3 tot 6 jaar vervangen moeten worden, maar in de praktijk gebeurt dit te weinig.
Koelvloeistof komt als concentraat binnen en moet worden aangelengd met – meestal-Â 50% water. Te veel aanlengen met water verminderd de werking. Is bij controle het niveau van de koelvloeistof te laag, dan wordt er vaak achteloos bijgevuld met water. Koelvloeistof moet in de regel niet bijgevuld worden. Zakt het niveau, dan is er lekkage in het afgesloten systeem. Zie dit als een alarmbel om een controle afspraak in uw garage te maken!
Na het verversen kan de radiateur gaan lekken
Het verversen van koelvloeistof is noodzakelijk. Maar wat gebeurt er in het systeem als de koelvloeistof wordt ververst?
Eerdere lekkages in het systeem, die waren dichtgeslibd door corrosie en oxidatie, kunnen na het verversen open gaan. Dit komt doordat de verse koelvloeistof nieuwe anticorrosie middelen bevat, die het slib en de oxidatielagen oplossen. Zo worden verstopte gaatjes – verborgen lekkages – voor het eerst zichtbaar.
Ook kunnen gaatjes dicht gaan zitten door opgebouwde silicaten. Het is echter noodzakelijk om af en toe het koelsysteem te spoelen met een reiniger om een te veel aan opgebouwde silicaten te verwijderen. Ook door deze noodzakelijke reiniging kunnen lekkages zichtbaar worden.
Het is daarom belangrijk de auto enkele weken goed in de gaten te houden. Na het verversen moet het systeem sowieso worden afgeperst om op lekkages te controleren. Het liefst houden wij een oldtimer nog zo’n 14 dagen in onze garage, om daarna opnieuw te controleren of er lekkages zijn ontstaan.
Als door het verversen oude lekkages opengaan, kan het zijn dat de radiateur gaat lekken en gereviseerd of vervangen moet worden. Ook de waterpomp kan gaan lekken en moet dan worden vervangen. IJzeren kachel leidingen kunnen gaan lekken en moeten vervangen of gerepareerd worden. Kleine lekkages kunnen vaak verholpen worden door het aandraaien van slangklemmen of het vervangen van slangen.
Een lekke radiateur kan grote schade aan de motor veroorzaken
Let op: een lekkende radiateur kan grote schade aan de motor veroorzaken. Wees dus alert, vooral als de radiateur al op leeftijd is of het verversen/reinigen jarenlang is uitgesteld. Mercedes-Benz geeft aan dat radiateurs elke 10 tot 15 jaar vervangen moet worden
Wij hebben voor onze vaste klanten de meeste radiatoren op voorraad. Nieuw geproduceerde modellen voor bijvoorbeeld een 560sl of 500sel, met vaak de keuze tussen origineel of imitatie. Maar ook veel gereviseerde ruil radiateurs zoals bijvoorbeeld voor een 350 of 450 SL met of zonder oliekoeler.
Waterloze koelvloeistof
Wilt u af van de traditionele koelvloeistof , zodat u niet meer hoeft te verversen. Schakel dan over op waterloze koelvloeistof. Lees ook ons blogbericht over waterloze koelvloeistof in uw klassiekerÂ
Bent u in het bezit van een Mercedes-Benz oldtimer en wilt u kennis maken met ons bedrijf? Maak dan vandaag nog een eerste afspraak.
Veelgestelde vragen
Jean-Louis Stolk is een zeer ervaren allround Mercedes klassieker specialist. Hij is opgeleid door zijn vader Pierre Louis Stolk en heeft regelmatig specialistische scholing in Duitsland gevolgd. In Duitsland heeft hij een collegiaal netwerk opgebouwd en is daar ook te vinden als spreker op technische Mercedes clubdagen of als organisator van clubritten. In zijn jonge jaren was hij actief als lid van de MBCN evenementencommissie. Op dit moment is hij technisch adviseur van de Mercedes-Benz R/C 107 club Duitsland. Met regelmaat schrijft hij informatieve blogberichten op onze site.