Mercedes Klassieker winterstalling

Tips over hoe u de Mercedes-Benz zo goed mogelijk klaar kunt maken voor de winterstalling én het volgende zomer rijseizoen

 

Mercedes Klassieker winterstalling 1 Mercedes Klassieker winterstalling

 

Onderhoud op tijd plannen voor de winterperiode

In de winterperiode kunt u het beste het periodiek onderhoud uit laten voeren aan uw Mercedes-Benz. Uiteraard bent u niet de enige die hier de voorkeur aangeeft, maak dus op tijd  afspraken zodat de auto weer klaar is als de lente aanbreekt. In de periode dat de klassieker niet de weg op mag kunt u gebruik maken van onze auto haal- en bezorgservice.

haal en bezorgservice

Klassieker wassen en drogen voordat hij in winterstalling gaat

Reinig de auto goed voordat u hem in de winterstalling zet. Vuil is scherp en geeft kleine krasjes in de lak. Zand in de wielkasten trekt vocht aan waardoor uw auto eerder gaat roesten. Let op dat u de auto goed afdroogt voordat u hem stalt. Maak nog een rit van minimaal 40 kilometer om zo uw auto droog te rijden en om de condens uit de olie te rijden.

Hoe was je een Mercedes klassieker

Condensvorming veroorzaakt roest tijdens de winterstalling

Tijdens temperatuur schommelingen in de winterstalling kan er condens ontstaan in holle ruimtes, waardoor deze kunnen gaan roesten.  Denk daarom in de zomermaanden aan een passende antiroest behandeling, zodat uw Mercedes klassieker of oldtimer in de winter goed beschermd is.  Antiroest behandelingen voeren wij alleen uit in de warmere maanden van het jaar, dit omdat b.v. Mike Sander vet in de winter te hard en stijf is om goed te kunnen verwerken.

meer over een antiroest behandeling

Cabrio kap open of juist dicht tijdens de winterstalling

Heeft uw Mercedes klassieker of oldtimer een cabrio kap dan moet deze ook gereinigd worden. Hiervoor zijn speciale producten te verkrijgen. Mercedes-Benz adviseert om de cabrio kap van uw klassieker omhoog/dicht te doen, maar niet gespannen te laten staan in de periode dat u de auto niet gebruikt. Bij de R129, 124 en R230 is het wel aan te raden om het dak volledig te sluiten. Open of sluit de soft top nooit bij temperaturen onder de 10 graden, dit kan blijvende schade aan de kunststof ruiten geven.

Hardtop in opberg standaard

Bij Mercedes-Benz klassiekers met een losse hardtop is het in belangrijk dat deze in een goede speciaal daarvoor bestemde opberg standaard staat. Zodat de kans op vocht optrek van de vloer minimaal is en de hardtop lijsten niet kunnen beschadigen.

Kunststofruiten in soft top zijn troebel geworden

Ook de kunststofruiten van uw Mercedes-Benz klassieker soft top hebben specifiek onderhoud nodig. Na een aantal jaren kunnen de ruiten melkachtig van kleur worden. Er zijn speciale reinigers in de handel om dit te verhelpen.

Deur en dak rubbers

Moderne rubbers hoeven niet meer voorzien te worden van een voedingsmiddel. De oudere rubbers kunnen het beste voorzien worden van zuivere talkpoeder. Wilt u in de winter ook af en toe gebruik maken van uw oldtimer dan raden wij voedende producten aan die de kans op vastvriezen van rubbers verkleind. 

Tips betreft het interieur tijdens de winterstalling

Ook het interieur heeft aandacht nodig voordat de auto de winterstalling in gaat. Zorg dat de ramen schoon zijn en dat het tapijt en stoffering zorgvuldig gestofzuigd is. Zet twee tegenovergestelde ramen op een kier, zodat de auto kan luchten. Maar vergeet niet dat dit de kans op schade door insecten of knaagdieren vergroot. Reinig en voedt een lederen interieur met speciaal  daarvoor bedoelde producten. Zo’n twee tot drie keer per jaar reinigen en voeden van een lederen auto interieur verlengt aanzienlijk de levensduur.  Bent u vaste klant bij ons en heeft u geen setje met lederonderhoud in huis? Neem vandaag nog contact op en wij zenden u een set met de juiste producten toe.

Rugpijn door scheef zitten of gebroken veren

Inspecteer het lederen interieur op beschadigingen en/of slijtageplekken. leder kan bijvoorbeeld voorzien worden van een nieuwe antislijtage laag. Kleine beschadigingen kunnen worden bijgekleurd. Zet de ramen tijdens de winterperiode op een klein kiertje waardoor het interieur kan ventileren, dit voorkomt schimmels en condensatie. Neem wel maatregelen tegen muizen, motten of ander ongedierte.

Heeft de stoel van uw Mercedes-Benz klassieker extra vulling nodig? Zit u scheef of op gebroken veren en krijgt u rugpijn? Gebruik de winterperiode om deze problemen aan te pakken.

meer over interieurrestauratie

Wanneer motorolie verversen

Verse motorolie beschermt uw motor intern optimaal tegen onder andere oxidatie, tevens wordt  intern vuil afgevoerd. Tijdens de verbranding van benzine raakt  de motorolie verontreinigt met vocht, bij korte ritjes verdampt dit vochtaandeel niet. Daarom adviseren wij om voor de winterstalling de motorolie te verversen. Bent u tegen de winterperiode nog niet toe aan groot onderhoud of vindt u ons bedrijf te ver weg voor alleen een ververs beurt, dan kunnen wij de juiste motorolie en filter naar u opsturen. Dit is een service uitsluitend voor onze vaste klanten. In het verleden werd geadviseerd om een met olie doordrenkte doek in de in- en uitlaat te plaatsen. Dit wordt tegenwoordig niet meer geadviseerd omdat het regelmatig vergeten werd de doeken in het voorjaar weer te verwijderen. Vanwege ongedierte wordt tegenwoordig geadviseerd om het luchtfilter en de uitlaat dicht te plakken met Duck tape. Dit verkleint de kans dat knaagdieren hun nest bouwen in de uitlaat of het luchtfilter. Leg dan wel een notitie in het interieur, zodat niet vergeten wordt de Duck tape te verwijderen als de auto weer in gebruik genomen wordt.   

meer over de de juiste motorolie

Overige vloeistoffen en doorsmeren

Voor de winterperiode adviseren wij om ook de overige vloeistoffen te controleren op kwaliteit en niveau. Denk bijvoorbeeld aan cardanolie, versnellingsbakolie, hydro olie. Maar ook het vet in bijvoorbeeld de wiellagers en deurscharnieren. Vergeet ook niet om uw automatische antenne te smeren en te reinigen met een speciaal hiervoor bestemd doekje.

meer over olie en vloeistoffen verversen

Tips over de koelvloeistof

Controleer of uw koelvloeistof voldoende bescherm tegen vorst, ook als uw stalling voorzien is van een kachel. De kachel of de stroom kan uitvallen waardoor de temperatuur onder het vriespunt kan komen met alle schade van dien. Vergeet niet dat de anti oxidatie middelen in koelvloeistof na 3-6 jaar hun werking verliezen waardoor het koelsysteem intern kan gaan oxideren. Heeft u wel eens gedacht aan waterloze koelvloeistof?

meer over koelvloeistoffen

Ruitenwissers en auto pyjama

Kan het in de winterstalling vriezen? Vul in dat geval de ruitenwisser vloeistof bij met antivries-ruitenwisser vloeistof en pomp een paar keer totdat ook de nozzels voorzien zijn van de verse ruitenwisser vloeistof. Het beste is het om ruitenwisserbladen vrij de houden van het glas. U kunt de ruitenwisserarmen omhoog klikken in de service stand, maar dan kunt u de auto pyjama niet plaatsen. Wij adviseren daarom, om bijvoorbeeld wit rubberen deurstoppen onder de ruitenwisser arm te plaatsen waardoor het rubber net vrij komt. Zo kan de auto pyjama zonder problemen op de auto gelegd worden.

Hoeveel bar in de banden en wel of niet op as steunen

Controleer de banden op beschadigingen. Pomp de banden op tot ca 3 a 4 bar, bij koude banden. Bij ouderwetse banden van de echte oldtimers kan het raadzaam zijn om de banden te voorzien van zuivere talkpoeder, dit verlengt de levensduur. Staat de klassieker op een betonnen vloer, dan is het aan te raden om stukken tapijt onder de banden te leggen. Verplaats de auto af en toe om vlakke plekken in de banden te voorkomen. Verplaatsen van de auto is ook goed voor de aandrijfas, wiel- en cardan lagers. U kunt er ook voor kiezen om de auto op as steunen te plaatsen. Iets meer werk, maar beter voor banden en lagers. Bij klassiekers met een HPF vering raden wij dit af.

Welke brandstof in de tank en hoe vol?

Wij adviseren voor de stallingsperiode een brandstof te gebruiken zonder biologische toevoegingen, Brandstoffen met biologische toevoegingen zoals benzine E10 en E5, degenereren sneller en hebben een hoog water percentage door de hygroscopische werking van ethanol. Voor benzine auto’s raden wij de premium brandstof zonder ethanol aan. Vul de tank volledig, op deze manier is er een zo klein mogelijke ruimte die kan gaan roesten door condenseren. Moderne brandstoffen zijn maar kort houdbaar, gebruik daarom tijdens de winterstalling altijd een brandstof stabilisator en voor de zekerheid ook een ethanol killer.  Wel even een stukje rijden na het toevoegen, zodat dit product zich door het brandstofsysteem heen “mengt”.   

NIEUWS ►Sinds kort is er een brandstof verkrijgbaar die langer houdbaar is en gegarandeerd geen ethanol beval. Als u deze benzine gebruikt voor een langere  stallingperiode hoeft u er verder niets meer aan toe te voegen  lees verder op ons Blog…. ►

Accu af te koppelen of druppellader gebruiken

Ons advies is om bij oldtimers de accu volledig te ontkoppelen. Bij de oudere modellen kan dit makkelijk door een “nul schakelaar” op de accu pool te maken. Bij bijvoorbeeld een r107 met de accu in de kofferbak hebben wij een speciale beugel gemaakt met een hoofdstroom schakelaar waarmee u de accu kunt afkoppelen. Jongere klassiekers, vanaf midden jaren 90, kunt u beter niet meer los koppelen. Zet de accu op een goede druppellader van Mercedes-Benz of C-Tec. Deze slimme druppelladers controleren tussendoor de status van de accu en laden bij naar behoefte en gebruiken hierdoor maar weinig stroom.

Gebruik altijd een druppellader verlengkabel en plaats de druppellader altijd op een niet brandbare ondergrond buiten de auto!

De airco tijdens de winterstalling

Heeft uw Mercedes-Benz klassieker een airco? Dan kan het raadzaam zijn om het airco systeem voor de winterperiode eens te reinigen, zodat u eventuele schadelijke schimmels dood. Verder is het belangrijk om te controleren of de condens afvoeren van de airco goed schoon zijn. Om de 3 jaar moet het aircosysteem gecontroleerd en eventueel opnieuw afgevuld worden. Op dat moment wordt er een kleine hoeveelheid verse olie toegevoegd, waardoor u minder slijtage aan de aircopomp heeft. Zorg dat het airco systeem voldoende is afgevuld, waarmee corrosie in het binnenwerk van het airco systeem voorkomen wordt.Kort laten lopen van uw auto in de winterperiode kan condens geven in de uitlaat en motor, maar is wel goed voor uw aircopomp. Vergeet dan niet om de airco aan te zetten tijdens het laten draaien van de motor. Gebruik bij youngtimers met een automatische airconditioning of ook wel Klimaanlage alle standen van het systeem, hierdoor blijven kleppen en ventielen werkzaam. Maar laat de airco niet te lang draaien, zodat er geen condensvorming ontstaat. Het kan lang duren voordat deze condens weer afgelopen en of verdampt is.

meer over airco service

Remmen en handrem in de winterstalling

Als uw auto lang in de stalling staat, kan het geen kwaad af en toe de remmen te gebruiken. Zodat alle onderdelen gangbaar blijven. Het langdurig opzetten van de handrem raden wij af.

Vocht en elektronica

Veel youngtimers zijn voorzien van grote hoeveelheden elektronica, vocht  is een grote vijand van deze elektronica. U kunt eventueel vochtvreters in uw auto plaatsen, maar vergeet dan niet om de vochtvreters regelmatig te legen. Het gebruik van een elektrische luchtontvochtiger is ook een goede optie, vergeet ook hier niet om de voorraadbak regelmatig te legen.

Mercedes klassieker lang stilzetten en stallen

Gaat u uw klassieker voor langere tijd stilzetten dan kan het raadzaam zijn om hem hiervoor te “prepareren”. Te denken valt onder andere aan:

  • Verwijder de bougies zet de bobine kabel op massa (kabel goed afklemmen en niet aanraken), vervolgens giet u 3-5 cm2 motor of conservering olie door elk bougie gat en plaats de bougies terug. Zonder het gas te bedienen de startmotor nu 5 á 10 seconden laten draaien, zodat de olie goed verdeeld. Hierna bobine kabel terug plaatsen.
  • Verwijder alle brandstof uit de auto, verwijder de benzine dop zodat de tank geen condensvorming krijgt. Doe een minimale hoeveelheid dunne conservering olie in de tank, brandstofpomp, injectiepomp en injectoren om deze optimaal te beschermen.
  • Vervang alle oliën in speciale conservering oliën
  • Ledig het ruitensproeier systeem
  • Bok de auto op, maar bescherm de telescopen van de schokbrekers met een dunne conserveringsolie.
  • Verwijder de accu.
  • Draai de motor en wielen af en toe per hand zodat deze niet vast gaan zitten.

Welke stallingsruimte voldoet

Waar moet u op letten bij de keuze van een goede stallingsruimten? Deze moet droog en stofvrij zijn. Ook mogen er geen snelle grote temperatuur schommelingen zijn in verband met condensvorming. De stalling moet goed afgesloten zijn en afdoende beschermen tegen diefstal en vandalisme. Niet alleen stof en vuil veroorzaakt lak- en kleurschade, ook uv-licht veroorzaakt verkleuringen. Voorzie daarom de eventuele glasramen van een foliefilm die uv-licht filtert. Zo voorkomt u verkleuringen in bijvoorbeeld het interieur hout of de stoffering. Beoordeel of een inbraak- of brandalarm zinvol is.

Luchtvochtigheid in de stallingruimte

En dan nog even over de luchtvochtigheid van de stallingsruimte. Oldtimers met hout in de carrosserie mogen niet te droog gestald worden. Bij te lage luchtvochtigheid droogt het hout van de constructie namelijk uit. Ook oldtimers met houten autowielen mogen niet te droog staan. Bij een luchtvochtigheid beneden de 60 procent droogt en dus krimpt het hout, waardoor houten autowielen hun draagkracht verliezen. Maar youngtimers en klassiekers moeten juist droog gestald worden. Vocht geeft extra corrosie en kan elektronica beschadigen. Bij deze auto’s kunt u denken  aan het plaatsen van een elektrische luchtontvochtiger in de stalling.

Muizen, steenmarters, motten en houtworm

Verder moet de stallingsruimte vrij zijn van insecten en ongedierte. Controleer de auto regelmatig op motten, ze veroorzaken vraatschade aan het tapijt of een bijvoorbeeld een Pullmann stoffering. Mercedes-Benz oldtimers tot midden jaren 50, met nog hout in de carrosserie , zijn gevoelig voor houtworm vraat. Let ook op dat u geen bezoek krijgt van muizen of steenmarters, deze kunnen in een mum van tijd veel schade veroorzaken.

Auto alarm of GPS tracker

Voorzie uw auto van een GPS tracker, hiermee vergroot u de kans dat uw auto terug te vinden is na een diefstal. Een autoalarm biedt een stuk veiligheid, maar kan ook veel problemen geven. Een alarm wat al enkele tientallen jaren oud is, is allang achterhaald en kan storingen veroorzaken. Wij werken samen met een onafhankelijke specialist en kunnen de in- of uitbouw van een auto alarm voor u verzorgen. Deze specialist kan ook een tracker in uw auto plaatsen, waardoor uw auto na diefstal makkelijker terug te vinden is.

Trek een pyjama aan

Dek uw Mercedes-Benz af met een speciale auto pyjama, hierdoor is de klassieker goed beschermd tegen stof en vuil. Nadeel hiervan is dat u geen direct zicht meer op de auto heeft en regelmatig inspecteren onder de auto pyjama is aan te raden. Vaste klanten kunnen voor gereduceerd tarief een goede autopyjama bij ons bestellen, met ons bedrijfslogo erop. Onze autopyjama’s zijn goed ademend, is uw autopyjama dat niet dan raden wij u aan om minimaal 1 x per maand de pyjama van de auto te halen. 

Verzekering en APK tijdens de winterperiode

Ook in de wintermaanden in de stalling kan er schade aan uw auto of derde ontstaan. Het is daarom zeker raadzaam om de verzekering in de wintermaanden gewoon door te laten lopen. Sommige oldtimerpolissen (zoals die van de KNAC) kennen wel een winterstopkorting. Het rijrisico is dan enkele wintermaanden niet verzekerd maar de WA-dekking blijft voor overige risico’s (zoals schade door zelfontbranding) wel doorlopen. Let op, als de APK in de wintermaanden verloopt adviseren wij om al in het najaar APK te laten keuren, zodat u in de winter niet de weg niet op moet.

LET OP► Als u de auto (tijdelijk) uit de verzekering haalt, moet u de auto altijd schorsen bij de RDW. Bij twijfel raadpleeg de regels. 

Zomer klaar maken

Na de winterstalling moet de Mercedes klassieker weer klaar gemaakt worden voor het nieuwe rijseizoen. Denk erom de bandenspanning te verlagen. Controleer opnieuw alle vloeistof niveaus. Inspecteer de standplaats van de auto om te zien of er tijdens de winterperiode geen grote lekkages zijn geweest. Heeft u met olie doordrenkte lappen in de in- en uitlaat gedaan, vergeet deze dan niet te verwijderen. Breng de ruitenwissers terug naar de normale stand. Start de motor zonder extra gas te geven. Gebruik de airco bij lage toerentallen en niet bij hoge toerentallen. Hou er rekening mee dat door oxidatie de remmen en koppeling de eerste kilometers minder goed kunnen werken. Controleer of uw auto is aangemeld voor de wegenbelasting en verzekering en u kunt weer genieten van het nieuwe rijseizoen. En, vergeet niet de Duck tape te verwijderen. 

Heeft u hulp nodig met het winter of zomer klaar maken van uw Mercedes-Benz oldtimer of youngtimer? Maak vandaag nog een afspraak!