Wanneer heeft u de juiste oldtimer verzekering?

Welke verzekering voor uw oldtimer of klassieker?

 

U heeft een nieuwe hobby, de Mercedes-Benz oldtimer staat in de garage en moet worden verzekerd. Dit is niet zo moeilijk en dat klopt. In no time sluit u een WA verzekering af en gaat u lekker de weg op. Prima geregeld. Maar er zijn een aantal zaken waar u toch wellicht rekening mee moet houden en een aantal belichten we hier in dit blogbericht.

U kiest voor alleen een WA verzekering

Stel u kiest voor alleen een WA verzekering, bijvoorbeeld omdat de premie u aanstaat en u niet van plan bent om schade te rijden. Goed geregeld denkt u. En dat kan zeker zo zijn, totdat iemand anders schade aan uw mooie klassieker veroorzaakt. Dan komt u wellicht bedrogen uit, want wat was uw klassieker waard vóór dit incident? Schade afhandelen bij een klassieker of oldtimer is nooit eenvoudig en vaak komt u er niet zonder kleerscheuren uit, maar in dit geval staat u zeker niet sterk. Geen probleem als u dit soort zaken makkelijk opneemt, maar bedenk vooraf of u met deze situatie wel geconfronteerd wil worden. Wilt u sterker in uw schoenen staan, overweg dan om de klassieker toch te laten taxeren ondanks dat dit voor het afsluiten van de verzekering niet nodig is. Bewaar het taxatierapport goed en vergeet niet het op tijd te laten vernieuwen, dat is vaak om de 3 jaar.

De Mercedes-Benz oldtimer laten taxeren

U besluit dat u Mercedes Oldtimer u lief is en u wilt alleen het beste voor hem/haar. U gaat voor een all-risk verzekering. Dan kan u niets gebeuren bij schade. De oldtimer moet nu worden getaxeerd. Fluitje van een cent, denkt u. Maar ook hier moet u toch aan een aantal zaken denken. Want welke taxateur belt u op of stuurt de verzekeringsmaatschappij naar uw adres. In de praktijk merken wij dat dit niet zo eenvoudig is. Taxateurs die (in zekere zin) “verbonden” zijn aan een verzekering-maatschappij, of diegene die in elk geval voor (vaste) verzekeringmaatschappijen dagelijks schaderapporten opmaken kunnen in de praktijk nogal wat wrijving geven met de oldtimerbezitter. Hun kennis is vaak nogal beperkt en de taxatiewaarde die ze gaan bepalen moeten ze in hun “boekjes” opzoeken. Verdedigbaar, je kan immers ook niet alles weten. Hoeft allemaal nog geen probleem te zijn als u een doorsnee klassieker hebt, onlangs via bijvoorbeeld een advertentie gekocht. Immers het aankoopbedrag kan dan leidend zijn voor de taxatiewaarde. Doe er 10% bovenop en je zit safe. Maar wat nu als u zo’n 5 -10 jaar verder bent. En elk jaar in stappen grote verbeteringen aan uw klassieker hebt laten aanbrengen en de auto moet weer eens worden getaxeerd. Dan is het zaak dat u de rekeningen kan overhandigen en in overleg met de taxateur tot een acceptabele verzekeringswaarde komt.

Verschil tussen verzekeringswaarde en verkoopwaarde

Daar hebben helaas verschillende (klassieker) autotaxateurs en verzekeringsmaatschappijen nogal eens moeite mee. Kijk, bij een dagelijkse auto is het anders. Je hebt het aankoopbedrag en daar schrijf je op af. Uiteindelijk wordt de auto steeds minder waard en bij schade is hij al snel total loss en gaat hij in de “vuilnisbak”. Je hebt het hier altijd over de dagwaarde. Bij antiek of kunst wordt er heel anders getaxeerd. Zo heb je de veilingwaarde, die is (in beginsel) vrij laag want er komen nog flink wat veilingkosten bovenop. Veilingwaarde is simpel gezegd de inkoopprijs voor een handelaar. Dan hebt je de (onderhandse) verkoopwaarde, die is hoger. Simpel gezegd, de winst op de veilingwaarde. En dan heb je nog de verzekeringswaarde, de hoogst mogelijke waarde. U kunt dus beslissen dat u de “antieke” klassieker als een investering ziet en deze wilt verzekeren tegen financiële schade. Immers als u schade krijgt moet die weer hersteld worden naar het niveau wat de oldtimer of klassieker had voor het ontstaan van de schade. Als dit uw keuze is hebt u dus niet genoeg aan de (gemiddelde) verkoopwaarde van een auto van (ongeveer) hetzelfde of vergelijkbaar type, immers geen twee op elkaar lijkende  klassiekers zijn hetzelfde. En die van u is na jaren hard werken in topconditie. In dit geval kiest u voor een taxatie op het niveau van verzekeringswaarde of soms zelfs voor herbouwwaarde. De eenmaal vastgestelde verzekeringswaarde of herbouwwaarde is dan dus niet per definitie de (onderhands) verkoopwaarde van uw klassieker, maar ligt dus hoger. Ga dus niet met een taxatierapport met de vermelde verzekeringswaarde zwaaien als u de auto te koop zet. U kunt ook niet alle uitgegeven onkosten aan de klassieker zomaar optellen op een eerder vastgestelde waarde of het aankoopbedrag. Immers, veel zaken vallen ook gewoon onder het kopje “onderhoud”. En de vraag is moet u wel alles willen verzekeren, u betaalt immers de jaarlijkse premie. Zaken die u vooraf moet bedenken en met uw taxateur moet overleggen én hij/zij vooral moet vastleggen in het taxatierapport. En dan maar hopen dat u het rapport nooit nodig hebt. Denk ook aan btw wel of niet mee verzekeren, er wordt immers voor het btw bedrag niets gerepareerd! Staat uw oldtimer op “de zaak” dan is btw meeverzekeren wellicht overbodig en dat scheelt premie.

Bij voorkeur een taxateur aangesloten bij Federatie TMV

Nee, wij gaan u geen specifieke taxateur adviseren. Echter als oud (rijtuigtaxateur) lid van de Federatie van Taxateurs Makelaars en Veilinghouders in roerende zaken adviseer ik u wel te kiezen uit een motorvoertuigen taxateur  aangesloten bij de TMV.  Een taxatierapport voor een oldtimer of klassieker moet altijd aan de richtlijnen van de FEHAC voldoen, ongeacht het register waar de taxateur staat ingeschreven. Welke taxateur u ook kiest, vraag vooraf of uw verzekering hem/haar accepteert. Zoek een taxateur met kennis specifiek van het merk oldtimer in uw bezit. Kijk naar zijn/haar website, is die informatief en professioneel of wordt er alleen naam en 06 nummer vermeld. Want u kiest nu voor kwaliteit, dus werk aan de winkel. Kies een vakman/vrouw.

Vetera oldtimer verzekering in Dedemsvaart

Bent u nog op zoek naar een specialist op het gebied van oldtimerverzekeringen. Informeer eens bij Vetera oldtimer verzekering in Dedemsvaart. Een verzekering opgericht door oldtimerliefhebbers. Heeft u, net zoals wij, meerdere oldtimers dan is een verzamelpolis tot 7 klassieke auto’s heel aantrekkelijk in premie. U heeft bij Vetera de mogelijkheid om uw klassieker tot € 15.000,– aanvullend te verzekeren op basis van foto’s. Daarnaast kunt u, uw klassiekers ook verzekeren op basis van een taxatierapport. Over het algemeen stijgen de waardes van de verschillende klassiekers snel. Vetera biedt u als klant een automatische overdekking van 10% bovenop de getaxeerde waarde, indien de waarde stijgt tijdens de looptijd van uw taxatierapport.  Bij schade kunt u zelf uw restaurateur kiezen.

KNAC oldtimer verzekering

Een andere optie is uw oldtimer onder te brengen bij de KNAC. Net als Vetera heeft de KNAC ook een verzamelpolis voor als u meerdere oldtimers bezit. Als oudste automobielclub van Nederland weet de KNAC precies welke dienstverlening u nodig hebt. Een lidmaatschap bij de KNAC biedt u als oldtimer bezitter vele voordelen. Lees ook ons Blogbericht over Pech onderweg.

Hulp nodig bij afsluiten tegen herbouwwaarde

Kiest u voor een goede all-risk verzekering en is uw oldtimer tot in de laatste puntjes tip top gerestaureerd, dan heeft u wellicht wat meer hulp nodig bij het vinden van de juiste verzekering en taxateur. Hieronder een aantal links naar tussenpersonen die u wellicht verder kunnen helpen met het maken van de juiste keuzes.

Mark Reus, adviseur oldtimerverzekering. Mijn ambitie is om hét adres te zijn voor het verzekeren van bijzondere auto’s (oldtimers, youngtimers en sportauto’s). Door ons specialisme is onze werkwijze anders en begrijpen wij uw wensen.

Dino Sontrop, een bevlogen verzekeringsadviseur met een passie voor zeer exclusieve klassiekers!

Heeft u een goede ervaring met een adviseur of verzekering maatschappij, laat het ons weten!

Een blogbericht van Maria Stolk