Mercedes oldtimer radiator elke 10 tot 15 jaar vernieuwen

Radiator op tijd vervangen

Het grootste risico op schade aan de radiator is een beschadiging veroorzaakt door een botsing. Maar corrosie, verkalking en ouderdom veroorzaken na verloop van jaren lekkages van de koeler. Het is daarom verstandig de radiator op tijd te vervangen, dus voordat hij problemen gaat geven. Volgens Mercedes-Benz gaat een radiator gemiddeld 10 tot 15 jaar mee.

Radiateur of radiator, ook wel koeler genoemd

Een radiateur, in de volksmond radiator, ook wel koeler genoemd is een onmisbaar onderdeel in elke auto. Zonder radiator kan je immers niet rijden. De radiator koelt de motor en zonder koeling raakt de motor oververhit en gaat kapot. Maar niet alleen dat, bij interne lekkage van de warmtewisselaar kan er  koelvloeistof in de versnellingsbakolie komen. Koelvloeistof bevat water en het frictie materiaal van de versnellingsbak lost in water op. Zaak dus om uw radiator op tijd te vervangen, want een motor of versnellingsbak revisie is zeer kostbaar.  Het is ook belangrijk dat het koelsysteem onder druk staat, anders zou de koelvloeistof bij 100 graden Celsius al gaan koken. Dit kan niet alleen schade aan de auto geven, maar is ook erg gevaarlijk voor brandwonden.

Radiatoren Mercedes klassieker 300 SL niet leverbaar

Onderdelen voor oldtimers zijn soms moeilijk te vinden. En dan kan er een periode zijn dat er niets te krijgen is en staat de Mercedes klassieker noodgedwongen een tijdje stil. Zo zijn radiatoren voor de R 107 300SL out of stock.  Naar verwachting is dit probleem in 2025 opgelost. Er is door Mercedes-Benz namelijk een nieuwe leverancier gevonden die de koelers in productie gaat nemen. Naar verwachting zullen de radiatoren voor een redelijke prijs, rond de €1.000,– medio 2025 weer leverbaar zijn.

Radiator R 107 450 500 en 560 SL, nu goede replica’s leverbaar

De radiatoren voor de R 107 450, 500 en 560 SL modellen zijn ook nauwelijks nog leverbaar. Echter voor deze modellen hebben wij  voor onze klanten goede replica’s op voorraad tegen een concurrerende prijs.

Klassieke messing of koperen radiatoren kunnen worden gereviseerd

Klassieke messing of koperen radiatoren kunnen meestal wel worden gereviseerd. Ze worden dan voorzien van een nieuw koelblok. De buitenkappen kunnen, indien nodig, uitgedeukt worden. Voor de meest gangbare modellen hebben wij, uit-sluitend voor gebruik in onze eigen garage, goede gereviseerde ruil radiatoren op voorraad. De minder gangbare modellen sturen wij op naar een specialistisch revisiebedrijf, waar ze vakkundig worden gereviseerd.

Nokkenassen, niet altijd meer leverbaar

Maar niet alleen radiatoren zijn moeilijk leverbaar, ook nokkenassen zijn niet altijd meer leverbaar. Binnenkort komen wij met een Blog bericht over de productie van nieuwe nokkenassen voor de R107 380 SL,  bij voldoende vraag laten wij ook voor de andere SL modellen nokkenassen produceren. Want ja, ook met een kapotte nokkenas kan niet rijden,…