Nokkenas Mercedes 380 motoren wordt weer in kleine oplagen gemaakt en is dus weer leverbaar!

Zoeken naar de juiste onderdelen kost elke oldtimer monteur veel arbeidsuren. En als er dan ook nog eens nergens het juiste onderdeel te vinden is, is dat verloren tijd. En tijd is wat momenteel elke oldtimer garage te kort komt. Gelukkig, hebben we voor een aantal Mercedes-Benz  “Out of Stock” onderdelen een goede oplossing gevonden.

Nokkenas 380 SL A1160516301 niet meer leverbaar bij Mercedes-Benz

Steeds meer onderdelen voor Mercedes-Benz klassiekers en oldtimers zijn niet meer leverbaar. En daar moeten we een goede werkbare oplossing voor vinden. Zo bleek recent dat de lange nokkenas voor de rechterzijde van een R107 380 SL USA, de A1160516301, niet meer bij Mercedes-Benz leverbaar is. Na lang zoeken hebben we een bedrijf gevonden die deze nokkenas speciaal voor ons kan maken in een goede kwaliteit. Inmiddels hebben we dan ook de A1160516301 en A1160516201 nokkenassen op voorraad en is het probleem weer onder controle.

Europese 380 motoren met de A1160517101 nu ook in reproductie

Recent zijn we ook gestart met de reproductie van de A1160517101, voorloop nummer 1160516701. Deze nokkenas is ook van de rechterzijde en te vinden bij onder andere de Japanse 380 motoren. Maar ook in de Europese modellen met de 380 motorisering. Te denken valt hier aan de 380 SE,  380 SEC, 380 SEL,  380 SL. Ook deze nokkenas zal in een kleine hoeveelheid gereproduceerd gaan worden. Bij voldoende vraag kan uiteraard ook voor de andere Mercedes-Benz oldtimer modellen nokkenassen gemaakt worden. Het is wel zo dat door het maken van kleine aantallen de prijzen van deze nokkenassen wat hoger zullen liggen dan u gewend bent.

Wat doet de nokkenas en waarom gaat deze kapot

De nokkenas heeft een draaiende beweging, aangedreven door de krukas en zorgt ervoor dat de kleppen van de motor op het juiste moment worden geopend en gesloten zodat de lucht in en uit de cilinder kan stromen. De nokkenas veroudert uiteraard in eerste instantie door normaal gebruik. Maar beschadigt vooral door gebrek aan goede smering vanwege problemen met de oliegalerij die er boven gemonteerd is. De aansluitstukken van de oliegalerij zijn van kunststof en moeten elke 6 tot 8 jaar vervangen worden. Deze oliegalerij boven de nokkenas zorgt niet alleen voor de smering van de nokken, maar smeert de lagerhuizen waar de nokkenas in draait.  Het doorrijden met een kapotte nokkenas kan grote schade veroorzaken aan de motor. Bij oldtimers is bij groot onderhoud belangrijk dat er ook gekeken wordt naar de conditie van de nokkenas en dat de aansluitstukken geïnspecteerd en indien nodig vervangen worden. Op tijd vervangen van de nokkenassen valt onder periodiek noodzakelijk groot onderhoud en voorkomt ernstige motorschade op termijn.

Hoe merk je dat de nokkenas vervangen moet worden

Zodra de nokken ingelopen zijn en ruw beginnen te worden is het moment om de nokkenas te vervangen. Dit ruwe oppervlak is vaak optisch goed te zien, maar ook met je vingernagel  goed te voelen. Zodra nokkenassen ruw zijn zal het slijtageproces steeds sneller gaan.  Als het moment van vervangen komt, komen we voor allerlei keuzes te staan die grote financiële gevolgen kunnen hebben. Vaak vervangen we de nokkenassen “in de auto” zonder de cilinderkoppen of motor te demonteren. Het risico bestaat dan wel dat de cilinderkoppakking gaat lekken, immers de buitenste bouten van de nokkenaslager huizen zijn cilinderkopbouten. Vaak moet er ook ruimte gemaakt worden om alles los te krijgen, zo kan het zijn dat de rembekrachtiger gedemonteerd moet worden. Als alternatief kunnen de cilinderkoppen in de auto gedemonteerd worden, waarna ze gevlakt kunnen worden en terug gemonteerd kunnen worden met nieuwe cilinderkopbouten.

 

Complete motorrevisie of deel revisie

Beter zou het  zijn om direct te kiezen om de hele motor te demonteren, om alles uit elkaar te halen en te inspecteren. Immers de motor is nu al meer dan 30 jaar oud. Vaak betekent dit ook een volledige revisie, of minimaal opnieuw pakken van de motor. Vaak vinden we meerdere redenen om de motor te reviseren zoals een stootrand in de cilinderwand, lager schade en/of slijtage. Of eerder slecht uitgevoerde reparaties. Er volgt dan een volledige revisie. Slijpen, balanceren en boren besteden we uit, maar het opbouwen van de motor doen we bijna altijd zelf. Het vinden van onderdelen is moeilijk en op zich al specialistisch werk.  Als we geen onderdelen meer kunnen krijgen, moeten we het laten maken. Bij elkaar opgeteld  wordt er in de praktijk meestal in eerste instantie voor gekozen om te proberen de nokkenas in de auto te vervangen. Lukt dit niet dan zit er niets anders op dan te kiezen voor het uitbouwen van de motor.

Bestellen van nokkenas  en montage tips

Alhoewel wij geen losse onderdelen verkopen, simpelweg wegens tijdgebrek, maken we voor deze nokkenassen in overleg met de Duitse r107 club een uitzondering.

Enkele tips voor de monteur zijn: vervang altijd de tuimelaars en hydro stoters. Meet de nokkenaslager huizen op, het kan zijn dat er al eens  revisiemaat nokkenaslager huizen gemonteerd zijn, waardoor de nieuwe nokkenas binnen de kortste keren kapot loopt. Dus ook hier is meten weten, documenteer uw bevindingen! Wij draaien de nokkenas met de hand rond voordat we het nokkenastandwiel en de tuimelaars monteren. Controleer de nokkenaslager huizen op slijtage en/of beschadigingen. Wij adviseren ook om de nokkenas altijd te monteren met speciale montageolie. Hierna laten we de motor warm lopen en verversen direct de motorolie om vuil af te voeren. Vervang altijd de oliegalerij aansluitstukken en controleer de galerij zelf op vervuiling en/of vervorming. Montage dient ten alle tijden door een specialist gedaan te worden, anders vervalt de garantie op dit onderdeel. Documenteer daarom het werk met foto’s en video’s, zo ontstaat er geen twijfel over het geleverde werk.

Neem voor vragen over de beschikbaarheid contact op via de email of maak vandaag nog een afspraak voor een 1e inspectie van uw oldtimer in onze garage.

Lees de meest gestelde vragen over een 1e afspraak/inspectie/keuring van uw Mercedes klassieker of oldtimer bij Jean-Louis Stolk in Balkbrug.

 

 

 

Helaas kan een brandstoffilter oude benzine en fijne roestvervuiling niet uit het systeem filteren.

Ja, bij oldtimers die hier komen is vaak al door verschillende garages aan gewerkt zonder goed resultaat. We moeten dan helaas van vooraf aan beginnen om de problemen op te lossen.

De H4-LED lampen van Philips led lampen zijn toepasbaar in onder andere de R107 SL en W123 koplampen.

Dat kan met een rookmachine. De ingeblazen rook laat precies zien waar er lekkages zijn.

Gemiddeld 12 tot 24 maanden, afhankelijk van de staat van de auto en leverbaarheid van onderdelen.

Wij adviseren om de brandstofslangen op de motor elke 6 tot 8 jaar te vervangen en ze jaarlijks te laten inspecteren.

Laat uw oldtimer periodiek controleren door uw vaste specialist. Regelmatig onderhoud voorkomt dure reparaties.

Volgens Mercedes-Benz gaat een radiateur gemiddeld 10 tot 15 jaar mee.

Deze moeten elke 6 tot 8 jaar vervangen worden om goede smering van de nokkenassen te waarborgen.

Kleppen moeten regelmatig gesteld worden. Hoe vaak is van veel factoren afhankelijk.

Een probleem in het injectiesysteem (en dus slecht lopen van de motor) komt eigenlijk nooit alleen door een kapotte spinnenkop. Het is vaak een opeenstapeling van meerdere kleine storingen, die zijn ontstaan in de loop der jaren.

Professionele revisie van het originele injectiesysteem is 30 – 70 jaar na aflevering van de auto een goede keuze. Het systeem heeft zich al die jaren bewezen, en kan na een goede revisie weer heel lang mee.

Een automaatbak van een oldtimer of klassieker spoelen is niet zinvol, het is immers mogelijk de automaatbak gewoon olie te verversen.

Nee, de motor en de automatische versnellingsbak hebben door middel van vacuüm, toerental en de positie van de gasstangen interactie met elkaar.

Basiswerkzaamheden als olie verversen of bougies vervangen kan zelf. Voor specialistisch werk aan oldtimers met o.a. injectiesystemen is veel ervaring vereist.

Eerder uit vacuümproblemen uit de motor, lekke vacuüm accumulator of gewoon verkeerd afgestelde modulair druk, of onjuiste afstelling van het gasstangenstelsel.

Schudden van de motor kan veroorzaakt worden door onder andere valse luchtlekkages, injectie of ontstekingsproblemen. Soms door mechanische onbalans.

Een onderdruksensor mag en kan alleen op een testbank met de juiste kennis afgesteld worden en dus niet in de garage door een monteur.

Dit betekent dat er ergens benzine lekt, meestal uit verteerde benzine slangen. Pas op voor brandgevaar! Zet de auto buiten (start niet) en onderneem direct actie!

Bij probleemauto’s moeten wij weer vanaf het begin alles controleren, testen of opnieuw/beter reviseren om de oorzaak te kunnen vinden.

Dat kan, maar waarom zou u een origineel injectiesysteem wat tientallen jaren goed gewerkt heeft vervangen voor een modern systeem? Lees ook ons blogbericht: “Modern injectiesysteem op Mercedes klassieker bouwen”

Bij koudstartproblemen bij Ke-jetronic is meestal de stuurkast de oorzaak. Bij Ka-jetronic en mechanische injectie zoals bij een pagode is meestal een sensor het probleem.

Warmstartproblemen komen vaak voor door vapour lock. Dit is het koken van de benzine in het injectiesysteem of in de carburateur.

Gebrek aan ervaring en kennis, gebrek aan de juiste onderdelen of goede adressen om revisiewerk uit te besteden. Gebrek aan Mercedes handboeken, afstelgegevens en diagnoseapparatuur. Vooraf prijsafspraak gemaakt. Te laag budget. Vooraf levertijd afgesproken.

Lees op onze blogpagina het artikel over “Waarom u een Mercedes oldtimer goed warm moet rijden “

Bij een versnellingsbak die niet afgetapt kan worden zoals bij de R129, W210 , W140, C140, W211 e.d. is spoelen zeker geen overbodige luxe.

Dit is geheel afhankelijk van model, staat en wensen: gemiddeld tussen de €100.000 en €250.000.

Als bijvoorbeeld 2 punten aangepakt worden van een volledige restauratie. Begin altijd bij veiligheid en techniek. Mooier maken kan altijd nog als er budget over is.

Plaatwerken en spuiten. Revisie van: complete motor, versnellingsbak, injectie- en brandstofsysteem, stuurinrichting ,wielophanging, banden en velgen, kabelboom, interieur, cabriokap, sierlijsten, verlichting, radio etc.

Revisie van bijvoorbeeld de motor, brandstof- of injectiesysteem, versnellingsbak, cardan of slijtagedelen wielophanging.

Uw benzinetank staat aan het begin van uw brandstofsysteem. Roestvorming in de tank vervuilt dus het hele brandstof- en injectiesysteem, wat een complete revisie noodzakelijk maakt.

Bij valse luchtlekkages komt er geen luchtstroom langs de luchtweger. Deze bedient dan de spinnenkop niet en hierdoor zal de motor “te arm” lopen waardoor motor schade ontstaat.

Veelvoorkomend zijn startproblemen, problemen met toerental, onregelmatig lopen, olie- en benzine lekkages en slijtage aan ophanging en rubbers.

Lees onze pagina: “Mercedes injectiesystemen” voor uitleg over de verschillende systemen.

Comments (1)

Comments are closed.