Oldtimers behouden en repareren in plaats van weggooien

Hallo Mercedes oldtimer fan, heb je je ooit afgevraagd of onze geliefde Mercedes-Benz klassiekers zullen blijven rondrijden of langzaam gaan verdwijnen? Maak je geen zorgen, we hebben goed nieuws!

Volgens de laatste cijfers van Vinacles gepubliceerd in de Autoweek is het aantal oldtimers in Nederland de afgelopen tien jaar met meer dan 80.000 gegroeid. Ja, je leest het goed, 80.000 extra vintage auto’s op onze wegen! In 2014 telden we ongeveer 139.494 oldtimers van 40 jaar en ouder, maar nu zijn dat er al 220.454. Dat betekent dat onze straten nog steeds worden opgefleurd door die tijdloze schoonheden waar we zo van houden.

Oldtimer bezit blijft stijgen komende jaren

En, nee je bent niet zomaar in het bezit van een echte Oldtimer. In Nederland moet je auto minstens 40 jaar of ouder zijn. Terwijl in de meeste andere landen je auto die titel al krijgt bij ouder dan 25 -30 jaar. En weet je wat het beste nieuws is? Deze trend zal naar verwachting doorgaan. Vinacles voorspelt dat tegen 2029 het aantal oldtimers zelfs boven de 300.000 zal uitstijgen. Hoe leuk is dat? Oldtimerbeurzen of festivals worden druk bezocht, nog altijd heel veel mensen genieten van al die prachtige historische mobiele erfstukken.

Besparen van grondstoffen en energie

Maar hoe kan dit? Nou, het heeft veel te maken met de steeds betere kwaliteit van auto’s. Denk maar eens aan al die autofabrikanten die in de jaren tachtig begonnen met het verzinken van carrosserieën en het bouwen van stevigere motoren. Hierdoor gaan auto’s veel langer mee dan vroeger. Wat helemaal in de nieuwe trend “behouden en repareren in plaats van weggooien” past. Immers behouden en repareren maakt de productie van nieuwe apparaten minder noodzakelijk en zorgt dus voor minder afval en spaart zo schaarse grondstoffen en energie. Als dat niet milieuvriendelijk is, dan weet ik het niet meer.

Oldtimers rijden slechts 0,2 procent van aantal gereden kilometers in Nederland

De NOS publiceert op 5 april ook cijfers en meldt dat  in 5 jaar tijd het oldtimerbezit met 25 % is toegenomen volgens het Centraal Bureau voor statistiek. Ondanks de groeiende populariteit in ons mobiele erfgoed wordt slechts 0,2 procent van het aantal gereden kilometers in Nederland gereden door een oldtimer,  je kunt dus zeggen verwaarloosbaar. Volkswagen is het meest populaire merk, gevolgd door Mercedes-Benz.

Dus, terwijl we soms bezorgd zijn dat onze geliefde oldtimers langzaam zullen verdwijnen, wijzen deze cijfers erop dat we ons daar voorlopig geen zorgen over hoeven te maken. Laten we dus met een gerust hart blijven genieten van die prachtige klassiekers die ons straatbeeld kleur geven!

Een Blog bericht van Maria, de assistente van de baas.

De letter en eerste 3 nummers van het chassisnummer is de officiële type-aanduiding.

Men spreekt bijvoorbeeld van een 190 230 250 280 300 350 420 450 500 560 600. In combinatie met de letters: SL SLC SE SEL SEC SLK en meer

Wij zijn gespecialiseerd in Mercedes-Benz klassiekers en oldtimers vanaf het eerste uur tot bouwjaar ca. 2000.

Verkrijgbaar in drie verschillende 6-cilinder uitvoeringen. De 230SL, opgevolgd door de 250SL. En vanaf 1968 de vandaag de dag meest gewilde; de 280SL.

U spreekt W123 uit als W honderddrieëntwintig, ook zo met alle andere modellen.

W: Wagen (sedan) S: Sonderklasse (luxe sedan),C: Coupé, R: Roadster, A: Convertible / Cabriolet, CL: Compacte Limousine, V: Verlengde Limousine, GL: SUV

Bijvoorbeeld een w126 SEC is een coupé uitvoering.

Bijvoorbeeld een w126 SEL is een verlengde sedan.

Door zijn tijdloze design, betrouwbare techniek en investeringspotentieel. Een echt icoon.

De W123 is mechanischer en klassieker, de W124 moderner en comfortabeler. Beide zijn geliefd, met een andere rijbeleving.

Een w109 is feitelijk een w108 met luchtvering.

Heel afwisselt, heel veel verschillende r/c 107 SL modellen, maar ook de w187 w136 w180 w120 w108/w109 w111/w112 w113 w115 w116 w121 w201 w123 c123 w124 c124 w126 c126 w210 w140 c 140 w129 en andere.

Achterwielaandrijving, stevige rijcomfort, vaak voorzien van zescilinder lijnmotor of V8. Luxe in een klassiek jasje.

Lees op onze blog pagina het artikel: “Mercedes R / C 107 SL / SLC, uitleg over de verschillende modellen”; 18 jaar geproduceerd van de 350SL t/m de 560SL.

Onder andere de W121 190 SL, 300SL, R107, W108/W109, W111/W112, W113, W123, W116, W126. Ze combineren stijl, techniek en erfgoed.

Op dit moment werken wij alleen aan Mercedes-Benz oldtimers of klassiekers.

Nee, wij werken niet aan  Mercedes-Benz bestelbussen, bedrijfsauto’s, campers of de G-klasse. Om de simpele reden dat deze auto’s  niet op onze blokkenbruggen passen. Dus ook niet als er dezelfde motor/techniek inzit als in de modellen waar we wel aan werken.

We werken niet aan campers.

Nee, wij werken bijna uitsluitend aan benzineauto’s.

We werken niet aan gasinstallaties en liever niet aan auto’s die op gas en benzine rijden.

Nee, we werken niet aan de Mercedes G klasse. Ook niet als er dezelfde motor/injectiesysteem/ techniek inzit als de modellen waar we wel aan werken. Om de simpele reden dat de G klasse niet op onze blokken bruggen past.

U spreekt R107 uit als R honderdzeven.