Welke benzine tanken in Mercedes oldtimer of klassieker

Welke benzine tanken en welke benzinetoevoeging gebruiken

Bent u vaste klant in onze Mercedes-Benz klassieker en oldtimer garage, dan ziet u onder elke factuur het dringende advies staan om een brandstoftoevoeging bij elke tankbeurt aan de benzine toe te voegen. U moet dan wel de juiste benzine tanken. Waarom dit allemaal zo belangrijk is voor u, leggen we nog maar eens haarfijn uit.

Benzine, een killer voor uw oldtimer of klassieker

Moderne benzine zoals de E10 (Euro 95 of  RON 95) maar ook de E5 (98 Octaan of RON 98)  bevatten respectievelijk 10 en 5 % bio ethanol.  Zoals de meeste oldtimer liefhebbers inmiddels wel weten kan deze benzine niet zonder gevolgen zomaar in de klassieker of oldtimer getankt worden. U zult bij elke tankbeurt handmatig een product uit een fles aan de benzine moeten toevoegen om uw auto heel te houden. Deze producten kunt u kopen onder de naam ethanolkiller. Een goede brandstoftoevoeging is echter meer dan alleen een ethanolkiller, de toevoeging stabiliseert de benzine en kan ook als loodvervanger dienen.

Roest in de brandstoftank

De gevolgen van ethanol in uw benzine zijn talrijk. Ten eerste is deze benzine niet lang houdbaar. De E10, die u niet mag tanken, zo’n maximaal 90 dagen. De E5 die u wel mag tanken zou volgens Premium benzine leverancier BP maximaal 6 maanden houdbaar zijn bij 20 graden in een afgesloten container. Een goede benzinetoevoeging/stabilisator zoals bijvoorbeeld de Labracin zorgt er in eerste  instantie voor dat uw benzine langer goed blijft. De Ethanol in uw benzine lost rubber, kunststofdelen en kurk van vlotters en pakkingen op. Een andere nadeel is dat ethanol metalen laat oxideren, waardoor er roestvorming in de benzinetank kan ontstaan. Zeker als u niet veel kilometers rijdt en dus weinig tankt is dit gevaar aanwezig. Denk ook aan de risico’s bij het aankopen van een mooie Mercedes klassieker die lang stil heeft gestaan. Uiteraard zijn de vloeistoffen vervangen en is de tank netjes bijgevuld met benzine. Vaak weinig gelopen en toch komt u na een tijdje voor onverwachte dure reparties te staan.

Wat zijn de gevolgen van roest in de benzinetank

Die gevolgen zijn groot en vooral heel duur. Uw benzinetank staat aan het begin van uw brandstofsysteem; de essentiële voeding van uw auto. Roestvorming in de tank vervuilt dus het hele brandstof- en injectiesysteem. Immers veel van dit roest aan de binnenzijde van de tank is zo fijn dat het brandstoffilter dit niet allemaal kan tegenhouden. Mercedes oldtimers met carburateurs hebben vaak helemaal geen brandstoffilter maar een zeef in de opvoerpomp. Alle reden dus om goed zorg te dragen voor de benzinetank van uw klassieker of oldtimer.

Welke benzinetoevoeging Mercedes Klassieker of oldtimer

Gebruik dus altijd een ethanolkiller. Zo moeilijk is dat niet, we leggen het u uit. Er zijn meerdere goede producten, zoals VSPE Power Plus van het merk Miller Oils tot de Bactofin van het merk Wagner. Maar op dit moment gebruiken wij voor al onze eigen klassiekers de Labracin Ethanol Killer. De schaalverdeling op de fles is erg duidelijk en wordt aangeduid in liters. Ook prijstechnisch is deze toevoeging interessant, zeker als u voor de liter verpakking kiest. Dus koop een liter fles en leg deze goed afgesloten in de kofferruimte van uw Mercedes-Benz. Gaat u tanken, pak de fles. Altijd elke vloeistof eerst goed schudden en dan pas afmeten. Gooi vervolgens deze juiste hoeveelheid in de vulopening van de benzinetank, hetzelfde gat als waar de benzine in gaat. En tank vervolgens gewoon E5 aan de pomp. Doe dit altijd, dus bij elke tankbeurt. En tank altijd vlak voordat u weer thuis bent, zo is de tank mooi vol als de auto weer eens een poosje langer stilstaat dan vooraf bedacht en altijd klaar voor de volgende rit.

Welke benzine bij een heel lange stallingperiode

U bent nu al heel goed bezig. Met een volle tank kan uw oldtimer zo wel een poosje op rust staan. Natuurlijk kunt u er ook voor kiezen om  tanksafe van Miller Oils toe te voegen voor de winterstalling periode. Maar stel u gaat er een jaartje tussenuit en de Mercedes oldtimer blijf alleen thuis. Of, u rijdt minder dan 1000 km per jaar met uw Mercedes oldtimer. Dan adviseren wij u Classic Car Fuel in de brandstoftank te doen.

Lees meer over Ecomaxx Classic Car Fuel.

 

Een probleem in het injectiesysteem (en dus slecht lopen van de motor) komt eigenlijk nooit alleen door een kapotte spinnenkop. Het is vaak een opeenstapeling van meerdere kleine storingen, die zijn ontstaan in de loop der jaren.

Dit betekent dat er ergens benzine lekt, meestal uit verteerde benzine slangen. Pas op voor brandgevaar! Zet de auto buiten (start niet) en onderneem direct actie!

Dit minimaliseert het risico op brand in uw garage of tijdens het rijden.

Bij heel lange stilstand of als u minder dan 1000 km per jaar rijdt, adviseren wij u Classic Car Fuel van Ecomaxx in de brandstoftank te doen. Zie ons blogbericht!

Tank alleen de E5. Voeg bij elke tankbeurt handmatig een benzinetoevoeging ethanol killer/ stabilisator toe aan de benzine. Tank nooit E10!

Dit injectiesysteem zie je onder andere bij de Mercedes-Benz 300sl, de w113 Pagode SL, de w111 en w112, de w108 en w109 enz. Wij adviseren de Rektol 2t MIX toe te voegen bij elke tankbeurt E5 benzine.

Er zijn meerdere goede producten zoals VSPE Power Plus van het merk Miller Oils, de Bactofin van het merk Wagner of de Labracin.

De meeste oldtimers kunnen niet op loodvrije benzine rijden zonder risico op ernstige klepzetel slijtage, wat uiteindelijk kan leiden tot de vernietiging van de motor. Gebruik dus bij elke tankbeurt de geadviseerde brandstoftoevoeging, b.v. Labracin.