Een modern injectiesysteem op een Mercedes klassieker bouwen; de voor- en nadelen

Sommige garages die werken aan Mercedes klassiekers hebben moeite met het werk aan het injectiesysteem en bieden de klant vervolgens de optie een modern injectiesysteem op de auto te bouwen om zo van beide kanten van alle problemen af te zijn. En inderdaad zijn er zeker voordelen aan zo’n modernisering van je klassieker. De motor zal zuiniger worden en mooier gaan lopen. Je kan het motormanagement systeem volledig aanpassen op de karakteristiek van de motor. En u en uw monteur verwachten van alle problemen af te zijn. Maar is dat ook zo?

KA en KE-Jetronic bewezen injectiesystemen

Een Mercedes klassieker specialist die regelmatig in Duitsland bijgeschoold wordt om professioneel aan  een K-Jetronic of Ke-Jetronic injectiesysteem te werken kijk  hier toch echt anders tegenaan. Namelijk, we weten nu inmiddels wel dat de KA en Ke-Jetronic injectiesystemen lang mee gaan. Immers pas nu, bij klassiekers van 30 – 40  jaar oud komen er problemen met deze injectiesystemen en wordt het tijd deze eens goed onder handen te nemen. En dan beginnen vaak de problemen. Want de oude monteurs uit gerenommeerde Mercedes-Benz vak garages hebben helaas vaak niet genoeg kennis in huis om aan deze injectiesystemen te werken. Dit was immers in hun tijd niet nodig, het systeem ging lange tijd probleemloos mee. Af en toe een kleine afstelling van de Co of de warmloopregelaar wisselen was destijds meestal voldoende. Zo was het een tijd lang best moeilijk om deze injectiesystemen goed te (laten) reviseren. Maar sinds een aantal jaren worden klassieker specialisten in Duitsland bijgeschoold en zijn goede revisie onderdelen inmiddels weer te krijgen. Een up to date Mercedes klassieker specialist is in staat een goede revisie voor u uit te voeren.

Hoelang gaat een modern injectiesysteem mee

Ombouwen naar een modern injectiesysteem is net als een revisie van het originele injectiesysteem ook prijzig en de vraag is hoe lang zo’n modern systeem vol met elektronica meegaat . Als we het vergelijke met een mobiele telefoon die we gemiddeld om de 3 jaar moeten vervangen is het wellicht risicovol een dergelijke moderne verbouwing van uw klassieker te laten uitvoeren. En hoelang blijven er voor het toegepaste systeem onderdelen leverbaar. De tijd zal het leren.

Revisie van het originele injectiesysteem heeft de voorkeur

Wellicht is het toch verstandiger het originele injectiesysteem professioneel te laten reviseren. En dan bedoelen we wel met de juiste professionele onderdelen, want helaas zijn vele brandstofverdelers de laatste jaren gereviseerd door bedrijven in binnen en buitenland die werken met zogenaamde “EBay setjes” van goedkope kwaliteit. Helaas voor diegene die daar mee gewerkt hebben loopt dit meestal uit op een flop. We worden dan ook regelmatig opgebeld door eigenaren van klassiekers of monteurs van Mercedes-Benz garages die vertellen dat na een revisie van het injectiesysteem de oldtimer na een tijdje nog slechter of zelfs helemaal niet meer loopt. Zo is een “relatief goedkope” revisie ook nog eens weggegooid geld.  Tevens verliest u zo ook het plezier in uw oldtimer hobby, want u rijdt nog steeds niet. Deze slechte revisies zijn in hoofdzaak de oorzaak dat ombouwen naar een modern systeem in het verleden regelmatig geadviseerd werd.

En ja, uw Mercedes klassieker ombouwen…. dat is toch eigenlijk iets wat u helemaal niet wilt.

Maak vandaag nog een afspraak voor een 1e inspectie

Lees de meest gestelde vragen over een 1e inspectie/keuring aan uw Mercedes klassieker bij Jean-Louis Stolk in Balkbrug.