Het zogenoemde zagen of pendelen van het stationair toerental bij de Mercedes-Benz R107 380 en 450 SL uit modeljaar 1980 – met name de uitvoeringen voor de Amerikaanse exportmarkt – is een volledig normaal verschijnsel. We leggen u uit waarom.
Aanpassing K-Jetronic injectie voor exportmarkt
Vanaf ruwweg 1975 werden de Mercedes-Benz 6- en 8 cilinder motoren voorzien van het K-Jetronic injectiesysteem. Dit is de opvolger van de D-Jetronic en wederom een mechanisch injectiesysteem. De R107 SL is grotendeels voor de exportmarkt naar onder andere Noord America geproduceerd. De emissie-eisen in Noord America werden steeds verder aangescherpt, met name in California. Om aan die strenge eisen te voldoen is bijvoorbeeld bij modeljaar 1980, de R107 450SL en ook alle export modellen van de 380SL uitgevoerd met een geregelde katalysator. Deze geregelde katalysator is de oorzaak van het zogenaamde zagen of pendelen van het stationair toerental. We leggen uit waarom.
Het toerental pendelt op het taktsignaal
Voor de katalysator is een lambdasonde gemonteerd. Deze geeft een signaal aan een stuurkast in de auto, die dit omzet in een elektronisch signaal wat het taktsignaal wordt genoemd. Door dit taktsignaal gaat een taktventiel wat naast de brandstofverdeler is gemonteerd langer of korter open. Hierdoor stijgt of zakt de benzinedruk in de onderkamers van de brandstofverdeler.
Het schommelen van de benzinedruk veroorzaakt toerental schommelingen
Als dit specifieke injectiesysteem goed functioneert, zal door het variëren van deze benzinedruk het toerental licht schommelen; het zogeheten pendelen of zagen. Meestal merkt en ziet u dit alleen tijdens stationair lopen, wellicht af en toe tijdens het rijden en optrekken. Sommige auto’s zijn hier gevoeliger voor dan andere. Dit verschijnsel treedt niet direct na de koude start op, maar pas zodra de lambdasonde warm genoeg is. Vanaf dat moment zult u dit lichte schommelen of pendelen in het toerental merken en zien op de meters van uw combi instrument in het dashboard.
Maar let op; als dit fenomeen zich voordoet bij een koude motor zijn er andere oorzaken!
Uw voordeel bij ons
Wij zijn gespecialiseerd in klassieke Mercedes-Benz modellen, zoals bijvoorbeeld de R107 SL serie. Voor u ziet elke R107 er wellicht hetzelfde uit, maar tussen de diverse 107 modellen en bouwjaren zitten enorm veel verschillen in de techniek. Dankzij onze ervaring kunnen wij u precies uitleggen wat u van uw auto mag verwachten, en zorgen wij ervoor dat uw klassieker technisch in topconditie blijft.
Bent u in het bezit van een Mercedes-Benz oldtimer en wilt u kennis maken met ons bedrijf? Maak dan vandaag nog een eerste afspraak.