Het zogenoemde zagen of pendelen van het stationair toerental bij de Mercedes-Benz R107 380 en 450 SL uit modeljaar 1980 – met name de uitvoeringen voor de Amerikaanse exportmarkt – is een volledig normaal verschijnsel. We leggen u uit waarom.

Aanpassing K-Jetronic injectie voor exportmarkt

Vanaf ruwweg 1975 werden de Mercedes-Benz 6- en 8 cilinder motoren voorzien van het K-Jetronic injectiesysteem. Dit is de opvolger van de D-Jetronic en wederom een mechanisch injectiesysteem. De R107 SL is grotendeels voor de exportmarkt naar onder andere Noord America geproduceerd. De emissie-eisen in Noord America werden steeds verder aangescherpt, met name in California. Om aan die strenge eisen te voldoen is bijvoorbeeld bij modeljaar 1980, de R107 450SL en ook alle export modellen van de 380SL uitgevoerd met een geregelde katalysator. Deze geregelde katalysator is de oorzaak van het zogenaamde zagen of pendelen van het stationair toerental. We leggen uit waarom.

Het toerental pendelt op het taktsignaal

Voor de katalysator is een lambdasonde gemonteerd. Deze geeft een signaal aan een stuurkast in de auto, die dit omzet in een elektronisch signaal wat het taktsignaal wordt genoemd. Door dit taktsignaal gaat een taktventiel wat naast de brandstofverdeler is gemonteerd langer of korter open. Hierdoor stijgt of zakt de benzinedruk in de onderkamers van de brandstofverdeler.

Het schommelen van de benzinedruk veroorzaakt toerental schommelingen

Als dit specifieke injectiesysteem goed functioneert, zal door het variëren van deze benzinedruk het toerental licht schommelen; het zogeheten pendelen of zagen. Meestal merkt en ziet u dit alleen tijdens stationair lopen, wellicht af en toe tijdens het rijden en optrekken. Sommige auto’s zijn hier gevoeliger voor dan andere. Dit verschijnsel treedt niet direct na de koude start op, maar pas zodra de lambdasonde warm genoeg is. Vanaf dat moment zult u dit lichte schommelen of pendelen in het toerental merken en zien op de meters van uw combi instrument in het dashboard.

Maar let op; als dit fenomeen zich voordoet bij een koude motor zijn er andere oorzaken!

Uw voordeel bij ons

Wij zijn gespecialiseerd in klassieke Mercedes-Benz modellen, zoals bijvoorbeeld de R107 SL serie. Voor u ziet elke R107 er wellicht hetzelfde uit, maar tussen de diverse 107 modellen en bouwjaren zitten enorm veel verschillen in de techniek. Dankzij onze ervaring kunnen wij u precies uitleggen wat u van uw auto mag verwachten, en zorgen wij ervoor dat uw klassieker technisch in topconditie blijft.

Bent u in het bezit van een Mercedes-Benz oldtimer en wilt u kennis maken met ons bedrijf? Maak dan vandaag nog een eerste afspraak.

Helaas kan een brandstoffilter oude benzine en fijne roestvervuiling niet uit het systeem filteren.

Ja, bij oldtimers die hier komen is vaak al door verschillende garages aan gewerkt zonder goed resultaat. We moeten dan helaas van vooraf aan beginnen om de problemen op te lossen.

De H4-LED lampen van Philips led lampen zijn toepasbaar in onder andere de R107 SL en W123 koplampen.

Dat kan met een rookmachine. De ingeblazen rook laat precies zien waar er lekkages zijn.

Gemiddeld 12 tot 24 maanden, afhankelijk van de staat van de auto en leverbaarheid van onderdelen.

Wij adviseren om de brandstofslangen op de motor elke 6 tot 8 jaar te vervangen en ze jaarlijks te laten inspecteren.

Laat uw oldtimer periodiek controleren door uw vaste specialist. Regelmatig onderhoud voorkomt dure reparaties.

Volgens Mercedes-Benz gaat een radiateur gemiddeld 10 tot 15 jaar mee.

Deze moeten elke 6 tot 8 jaar vervangen worden om goede smering van de nokkenassen te waarborgen.

Kleppen moeten regelmatig gesteld worden. Hoe vaak is van veel factoren afhankelijk.

De ervaring leert dat het ons veel extra tijd en zoekwerk kost problemen op te lossen als er ook door andere, zonder specialistische opleiding/bijscholing in Duitsland,  aan de auto gesleuteld wordt. Wellicht zijn wij niet het juiste bedrijf voor u.

Een probleem in het injectiesysteem (en dus slecht lopen van de motor) komt eigenlijk nooit alleen door een kapotte spinnenkop. Het is vaak een opeenstapeling van meerdere kleine storingen, die zijn ontstaan in de loop der jaren.

Professionele revisie van het originele injectiesysteem is 30 – 70 jaar na aflevering van de auto een goede keuze. Het systeem heeft zich al die jaren bewezen, en kan na een goede revisie weer heel lang mee.

Een automaatbak van een oldtimer of klassieker spoelen is niet zinvol, het is immers mogelijk de automaatbak gewoon olie te verversen.

Nee, de motor en de automatische versnellingsbak hebben door middel van vacuüm, toerental en de positie van de gasstangen interactie met elkaar.

In tegenstelling tot bij een moderne auto vindt diagnose stellen bij oldtimers stapsgewijs plaats tijdens het “sleutelen”. Even “aan een kastje hangen” en wachten op een uitslag waar u zelf mee verder kunt is dus niet mogelijk.

Door de vele aanvragen is het niet meer mogelijk om onze monteurs te bellen of te e-mailen voor een technische vraag. Ook niet tegen betaling. Dit geldt uiteraard niet voor onze vaste klanten. Bestudeer onze website en YouTube kanaal.

Basiswerkzaamheden als olie verversen of bougies vervangen kan zelf. Voor specialistisch werk aan oldtimers met o.a. injectiesystemen is veel ervaring vereist.

Eerder uit vacuümproblemen uit de motor, lekke vacuüm accumulator of gewoon verkeerd afgestelde modulair druk, of onjuiste afstelling van het gasstangenstelsel.

Schudden van de motor kan veroorzaakt worden door onder andere valse luchtlekkages, injectie of ontstekingsproblemen. Soms door mechanische onbalans.

Een onderdruksensor mag en kan alleen op een testbank met de juiste kennis afgesteld worden en dus niet in de garage door een monteur.

Dit betekent dat er ergens benzine lekt, meestal uit verteerde benzine slangen. Pas op voor brandgevaar! Zet de auto buiten (start niet) en onderneem direct actie!

Bij probleemauto’s moeten wij weer vanaf het begin alles controleren, testen of opnieuw/beter reviseren om de oorzaak te kunnen vinden.

Dat kan, maar waarom zou u een origineel injectiesysteem wat tientallen jaren goed gewerkt heeft vervangen voor een modern systeem? Lees ook ons blogbericht: “Modern injectiesysteem op Mercedes klassieker bouwen”

Bij koudstartproblemen bij Ke-jetronic is meestal de stuurkast de oorzaak. Bij Ka-jetronic en mechanische injectie zoals bij een pagode is meestal een sensor het probleem.

Warmstartproblemen komen vaak voor door vapour lock. Dit is het koken van de benzine in het injectiesysteem of in de carburateur.

Lees ons blogbericht “Technische vraag stellen over Mercedes klassieker” met tips waar u wel terecht kunt met uw vragen. Zie ook FAQ nr. 11 Technische vragen.

Bekijk onze vele korte video’s op ons YouTube-kanaal en lees onze website pagina’s en blogberichten voor praktische tips en uitleg over Mercedes oldtimers en klassiekers.

Gebrek aan ervaring en kennis, gebrek aan de juiste onderdelen of goede adressen om revisiewerk uit te besteden. Gebrek aan Mercedes handboeken, afstelgegevens en diagnoseapparatuur. Vooraf prijsafspraak gemaakt. Te laag budget. Vooraf levertijd afgesproken.

Lees op onze blogpagina het artikel over “Waarom u een Mercedes oldtimer goed warm moet rijden “

Bij een versnellingsbak die niet afgetapt kan worden zoals bij de R129, W210 , W140, C140, W211 e.d. is spoelen zeker geen overbodige luxe.

Afhankelijk van welk injectiesysteem; het reviseren van de brandstofverdeler (spinnenkop), vervangen van injectoren, warmloopregelaar e.d. of het reinigen van injectoren en opnieuw aanzetten van benzineslangen.

Dit is geheel afhankelijk van model, staat en wensen: gemiddeld tussen de €100.000 en €250.000.

Als bijvoorbeeld 2 punten aangepakt worden van een volledige restauratie. Begin altijd bij veiligheid en techniek. Mooier maken kan altijd nog als er budget over is.

Plaatwerken en spuiten. Revisie van: complete motor, versnellingsbak, injectie- en brandstofsysteem, stuurinrichting ,wielophanging, banden en velgen, kabelboom, interieur, cabriokap, sierlijsten, verlichting, radio etc.

Revisie van bijvoorbeeld de motor, brandstof- of injectiesysteem, versnellingsbak, cardan of slijtagedelen wielophanging.

Uw benzinetank staat aan het begin van uw brandstofsysteem. Roestvorming in de tank vervuilt dus het hele brandstof- en injectiesysteem, wat een complete revisie noodzakelijk maakt.

Bij valse luchtlekkages komt er geen luchtstroom langs de luchtweger. Deze bedient dan de spinnenkop niet en hierdoor zal de motor “te arm” lopen waardoor er op termijn motorschade ontstaat.

Veelvoorkomend zijn startproblemen, problemen met toerental, onregelmatig lopen, olie- en benzine lekkages en slijtage aan ophanging en rubbers.

Lees onze pagina: “Mercedes injectiesystemen” voor uitleg over de verschillende systemen.