Hoe moet je een Mercedes klassieker 107,113 e.d. optillen?

Schade door verkeerd optillen op de blokkenbrug van Mercedes klassieker r/c 107  w123  w116 e.d.

Met enige regelmaat zien wij in onze Mercedes klassieker garage auto’s met schade veroorzaakt door foutief optillen op een blokkenbrug of poetsbrug. De Duitse R/C 107 Club heeft voor hun leden een mooie spiegelhanger gemaakt. Die u in de auto  aan de binnenspiegel kunt ophangen als u de Mercedes klassieker APK laat keuren of naar poetsbedrijf brengt.

Ingedeukte bodemdelen en fels randen  dorpels

Klanten die wat verder van ons weg wonen en hun Mercedes klassieker laten keuren bij bijvoorbeeld een buurtgarage moeten goed opletten dat hun r of c 107 e.d. op de juiste manier wordt opgetild op de brug. Bij een blokkenbrug kan met behulp van rubberblokken een moderne auto zonder problemen worden opgetild aan de dorpels. Maar bij de Mercedes r/c 107 w108 w109 w111 w112 w113 w114 w115 w116 w120 w121 w123 w180  e.d. mag dit absoluut niet.  Op deze manier optillen veroorzaakt schade aan de bodemdelen en de fels rand van de dorpels bij deze Mercedes modellen met zelfdragende carrosserieën. Deze schade zal in de loop der jaren roest geven, met alle gevolgen van dien. Vanaf de w126 wordt het makkelijker de Mercedes-Benz oldtimer op te tillen, deze oldtimers hebben namelijk onder de opkrikpunten rubberdoppen zitten. En daar mag u hem met een blokkenbrug optillen, mits de dorpels geen roest hebben.

Hoe til je een Mercedes oldtimer op een blokkenbrug of poets brug op

Op de afbeelding van de binnenspiegelhanger is met rode stippen duidelijk aangegeven op welke punten je de r107 w113 w116 w123 enz. wel mag optillen. Aan de voorkant van de oldtimer is dat aan de voorzijde van de voorste binnenste draagbalken, net naast het  vliegwielhuis. En aan de achterzijde op de voorste twee bouten van het achter subframe. Tillen op elk ander punt veroorzaakt schade aan uw Mercedes klassieker of oldtimer. Bespreek dit dus met uw garage.

Mercedes klassieker optillen met behulp van schotels

Mercedes op de brug optillen

Een andere goede methode is de Mercedes oldtimer op te tillen bij de opkrikpunten. Maar, let op! Dit mag alleen met behulp van speciale schotels waarbij pennen in de opkrikpunten van de dorpels vallen. Zie bovenstaande foto. Zo voorkomt u schade door deuken in de bodem of dorpels van uw Mercedes klassieker. Dit kan natuurlijk alleen gedaan worden bij klassiekers waarvan de dorpels niet doorgeroest zijn. 😉

Lees meer over ons familie bedrijf 

Helaas kan een brandstoffilter oude benzine en fijne roestvervuiling niet uit het systeem filteren.

Ja, bij oldtimers die hier komen is vaak al door verschillende garages aan gewerkt zonder goed resultaat. We moeten dan helaas van vooraf aan beginnen om de problemen op te lossen.

De H4-LED lampen van Philips led lampen zijn toepasbaar in onder andere de R107 SL en W123 koplampen.

Dat kan met een rookmachine. De ingeblazen rook laat precies zien waar er lekkages zijn.

Gemiddeld 12 tot 24 maanden, afhankelijk van de staat van de auto en leverbaarheid van onderdelen.

Wij adviseren om de brandstofslangen op de motor elke 6 tot 8 jaar te vervangen en ze jaarlijks te laten inspecteren.

Laat uw oldtimer periodiek controleren door uw vaste specialist. Regelmatig onderhoud voorkomt dure reparaties.

Volgens Mercedes-Benz gaat een radiateur gemiddeld 10 tot 15 jaar mee.

Deze moeten elke 6 tot 8 jaar vervangen worden om goede smering van de nokkenassen te waarborgen.

Kleppen moeten regelmatig gesteld worden. Hoe vaak is van veel factoren afhankelijk.

De ervaring leert dat het ons veel extra tijd en zoekwerk kost problemen op te lossen als er ook door andere, zonder specialistische opleiding/bijscholing in Duitsland,  aan de auto gesleuteld wordt. Wellicht zijn wij niet het juiste bedrijf voor u.

Een probleem in het injectiesysteem (en dus slecht lopen van de motor) komt eigenlijk nooit alleen door een kapotte spinnenkop. Het is vaak een opeenstapeling van meerdere kleine storingen, die zijn ontstaan in de loop der jaren.

Professionele revisie van het originele injectiesysteem is 30 – 70 jaar na aflevering van de auto een goede keuze. Het systeem heeft zich al die jaren bewezen, en kan na een goede revisie weer heel lang mee.

Een automaatbak van een oldtimer of klassieker spoelen is niet zinvol, het is immers mogelijk de automaatbak gewoon olie te verversen.

Nee, de motor en de automatische versnellingsbak hebben door middel van vacuüm, toerental en de positie van de gasstangen interactie met elkaar.

Door de vele aanvragen is het niet meer mogelijk om onze monteurs te bellen of te e-mailen voor een technische vraag. Ook niet tegen betaling. Dit geldt uiteraard niet voor onze vaste klanten. Bestudeer onze website en YouTube kanaal.

Basiswerkzaamheden als olie verversen of bougies vervangen kan zelf. Voor specialistisch werk aan oldtimers met o.a. injectiesystemen is veel ervaring vereist.

Eerder uit vacuümproblemen uit de motor, lekke vacuüm accumulator of gewoon verkeerd afgestelde modulair druk, of onjuiste afstelling van het gasstangenstelsel.

Schudden van de motor kan veroorzaakt worden door onder andere valse luchtlekkages, injectie of ontstekingsproblemen. Soms door mechanische onbalans.

Een onderdruksensor mag en kan alleen op een testbank met de juiste kennis afgesteld worden en dus niet in de garage door een monteur.

Dit betekent dat er ergens benzine lekt, meestal uit verteerde benzine slangen. Pas op voor brandgevaar! Zet de auto buiten (start niet) en onderneem direct actie!

Bij probleemauto’s moeten wij weer vanaf het begin alles controleren, testen of opnieuw/beter reviseren om de oorzaak te kunnen vinden.

Dat kan, maar waarom zou u een origineel injectiesysteem wat tientallen jaren goed gewerkt heeft vervangen voor een modern systeem? Lees ook ons blogbericht: “Modern injectiesysteem op Mercedes klassieker bouwen”

Bij koudstartproblemen bij Ke-jetronic is meestal de stuurkast de oorzaak. Bij Ka-jetronic en mechanische injectie zoals bij een pagode is meestal een sensor het probleem.

Warmstartproblemen komen vaak voor door vapour lock. Dit is het koken van de benzine in het injectiesysteem of in de carburateur.

Gebrek aan ervaring en kennis, gebrek aan de juiste onderdelen of goede adressen om revisiewerk uit te besteden. Gebrek aan Mercedes handboeken, afstelgegevens en diagnoseapparatuur. Vooraf prijsafspraak gemaakt. Te laag budget. Vooraf levertijd afgesproken.

Lees op onze blogpagina het artikel over “Waarom u een Mercedes oldtimer goed warm moet rijden “

Bij een versnellingsbak die niet afgetapt kan worden zoals bij de R129, W210 , W140, C140, W211 e.d. is spoelen zeker geen overbodige luxe.

Dit is geheel afhankelijk van model, staat en wensen: gemiddeld tussen de €100.000 en €250.000.

Als bijvoorbeeld 2 punten aangepakt worden van een volledige restauratie. Begin altijd bij veiligheid en techniek. Mooier maken kan altijd nog als er budget over is.

Plaatwerken en spuiten. Revisie van: complete motor, versnellingsbak, injectie- en brandstofsysteem, stuurinrichting ,wielophanging, banden en velgen, kabelboom, interieur, cabriokap, sierlijsten, verlichting, radio etc.

Revisie van bijvoorbeeld de motor, brandstof- of injectiesysteem, versnellingsbak, cardan of slijtagedelen wielophanging.

Uw benzinetank staat aan het begin van uw brandstofsysteem. Roestvorming in de tank vervuilt dus het hele brandstof- en injectiesysteem, wat een complete revisie noodzakelijk maakt.

Bij valse luchtlekkages komt er geen luchtstroom langs de luchtweger. Deze bedient dan de spinnenkop niet en hierdoor zal de motor “te arm” lopen waardoor er op termijn motorschade ontstaat.

Veelvoorkomend zijn startproblemen, problemen met toerental, onregelmatig lopen, olie- en benzine lekkages en slijtage aan ophanging en rubbers.

Lees onze pagina: “Mercedes injectiesystemen” voor uitleg over de verschillende systemen.