Mercedes 190SL, sportieve toerauto in drie verschillende uitvoeringen

Een echte blikvanger en zeer geliefde Mercedes-Benz oldtimer is de Mercedes-Benz w121 190SL. Een echte oldtimer want deze auto is gebouwd tussen mei 1955 en februari 1963. Een van de meest gewilde en succesvolle cabrio’s van die tijd. Er zijn in totaal 25.881 van deze auto’s gebouwd en het is onbekend hoeveel ervan bewaard zijn gebleven. Feit is dat de meeste destijds naar America werden verkocht en zoekt u er een, dan is de kans dat u hem daar vindt het grootst. De afgelopen jaren zijn er al vele terug gekomen naar Europa waar de 190SL ook wel gebruikt wordt als sportieve rally auto. Maar eigenlijk is dit een heerlijke oldtimer voor sportieve tourritten, zo bracht Mercedes-Benz deze 190SL op de markt. Verwar de w121 190SL niet met zijn grote en onbetaalbare boer met dezelfde neus, de 300SL Sportroadster die echt ontworpen is om te racen.

Matching numbers

We zeiden het al, een geliefde Mercedes oldtimer. Waarde verhogend is het als de nummers van de carrosserie en aandrijflijn dezelfde zijn, zogenaamde matching numbers. Wat simpelweg aangeeft dat de 190SL niet een uit meerdere auto’s samengevoegd exemplaar is. Dit geldt uiteraard voor elke kostbare Mercedes-Benz klassieker of oldtimer. En helemaal te gek is het als de geschiedenis van de auto bekend is. Zoals een aankoopfactuur, onderhoudsboekjes en/of facturen van uitgevoerd onderhoud, reparaties of restauraties. Bewaar zelf dan ook altijd de facturen, werkfoto’s en WhatsApp video’s van uw klassieker specialist bij uw oldtimer. Zodat u bij een eventuele verkoop de kwaliteit van de auto kunt aantonen.

MB 190SL; viercilinder lijnmotor met 2 Solex carburateurs

Deze sportieve oldtimer heeft een viercilinder lijnmotor, met een cilinderinhoud van 1897 cm3. Het maximum vermogen is 105 pk bij 5700 tpm.  De handgeschakelde vierversnellingsbak houdt u wakker tijdens de rit. In totaal weegt deze sportieve 190SL 1160 kilo. De 190SL is uitgevoerd met een dubbele Solex carburateur.

Hardtop en soft top

Deze tweesits klassieker is gebouwd in 3 verschillende uitvoeringen; de roadster met softtop voor een prijs van DM. 16500,–  De coupé met een afneembare hardtop voor DM. 17100,–En de hard-top-version compleet met hardtop en softtop voor de prijs van DM. 17.650,–  Ondanks dat er vele modificatie zijn uitgevoerd bleef de prijs tot en met 1963 onveranderd.  De hardtop is er in verschillende uitvoeringen, zo werd het  afhankelijk kleine achterraam vanaf 1959 vergroot tot een panoramaraam gebogen over de zijkanten heen. De vroegere bouwjaren hadden een hardtop gemaakt van aluminium en dezelfde bucketseats als in de grotere 300SL raceauto. Bij de coupé kwam als optie een kleine dwars geplaatste extra zitting voor een 3e  persoon achter de stoelen, maar deze biedt erg weinig ruimte. Zo valt er dus nogal wat te kiezen tussen de verschillende varianten.

Zilver grijs, compleet met Mercedes-Benz kofferset

Door de jaren heen werd de 190SL gemodificeerd. Afhankelijk was de 190sl alleen verkrijgbaar in zilver grijs met een zwarte cabriokap. Pas vanaf 1957 kwam er keuze uit verschillende kleuren voor de lak, het interieur en de softtop.  Het dashboard bleef onveranderd met als uitzondering dat er vanaf 1956 een klokje geïntegreerd werd op de voorzijde van het  handschoenenkastje. Traditioneel kon de auto compleet worden gemaakt met een passend Mercedes-Benz kofferset.

Is uw Mercedes-Benz oldtimer nog niet bij ons in onderhoud, maak dan vandaag nog een afspraak

De 190SL op de foto boven dit Blogbericht

Op de foto een w121 190SL uit 1956, geïmporteerd uit California, niet gerestaureerd en beschikbaar uit onze eigen collectie voor een passende liefhebber. Deze 190SL hard-top-version heeft een aluminium hardtop en bucketseats.