Een modern injectiesysteem op een Mercedes klassieker bouwen; de voor- en nadelen

Sommige garages die werken aan Mercedes klassiekers en oldtimers hebben moeite met het werk aan het injectiesysteem en bieden de klant vervolgens de optie een modern injectiesysteem op de auto te bouwen om zo van beide kanten van alle problemen af te zijn. En inderdaad zijn er zeker voordelen aan zo’n modernisering van je klassieker. De motor zal zuiniger worden en mooier gaan lopen. Je kan het motormanagement systeem volledig aanpassen op de karakteristiek van de motor. En u en uw monteur verwachten van alle problemen af te zijn. Maar is dat ook zo?

KA en KE-Jetronic bewezen injectiesystemen

Een Mercedes klassieker specialist die regelmatig in Duitsland bijgeschoold wordt om professioneel aan  een K-Jetronic of Ke-Jetronic injectiesysteem te werken kijk  hier toch echt anders tegenaan. Namelijk, we weten nu inmiddels wel dat de KA en Ke-Jetronic injectiesystemen lang mee gaan. Immers pas nu, bij klassiekers van 30 – 40  jaar oud komen er problemen met deze injectiesystemen en wordt het tijd deze eens goed onder handen te nemen. En dan beginnen vaak de problemen. Want de oude monteurs uit gerenommeerde Mercedes-Benz vak garages hebben helaas vaak niet genoeg kennis in huis om aan deze injectiesystemen te werken. Dit was immers in hun tijd niet nodig, het systeem ging lange tijd probleemloos mee. Af en toe een kleine afstelling van de Co of de warmloopregelaar wisselen was destijds meestal voldoende. Zo was het een tijd lang best moeilijk om deze injectiesystemen goed te (laten) reviseren. Maar sinds een aantal jaren worden klassieker specialisten in Duitsland bijgeschoold en zijn goede revisie onderdelen inmiddels weer te krijgen. Een up to date Mercedes klassieker specialist is in staat een goede revisie voor u uit te voeren.

Hoelang gaat een modern injectiesysteem mee

Ombouwen naar een modern injectiesysteem is net als een revisie van het originele injectiesysteem ook prijzig en de vraag is hoe lang zo’n modern systeem vol met elektronica meegaat . Als we het vergelijke met een mobiele telefoon die we gemiddeld om de 3 jaar moeten vervangen is het wellicht risicovol een dergelijke moderne verbouwing van uw klassieker te laten uitvoeren. En hoelang blijven er voor het toegepaste systeem onderdelen leverbaar. De tijd zal het leren.

Revisie van het originele injectiesysteem heeft de voorkeur

Wellicht is het toch verstandiger het originele injectiesysteem professioneel te laten reviseren. En dan bedoelen we wel met de juiste professionele onderdelen, want helaas zijn vele brandstofverdelers de laatste jaren gereviseerd door bedrijven in binnen en buitenland die werken met zogenaamde “EBay setjes” van goedkope kwaliteit. Helaas voor diegene die daar mee gewerkt hebben loopt dit meestal uit op een flop. We worden dan ook regelmatig opgebeld door eigenaren van klassiekers of monteurs van Mercedes-Benz garages die vertellen dat na een revisie van het injectiesysteem de oldtimer na een tijdje nog slechter of zelfs helemaal niet meer loopt. Zo is een “relatief goedkope” revisie ook nog eens weggegooid geld.  Tevens verliest u zo ook het plezier in uw oldtimer hobby, want u rijdt nog steeds niet. Deze slechte revisies zijn in hoofdzaak de oorzaak dat ombouwen naar een modern systeem in het verleden regelmatig geadviseerd werd.

En ja, uw Mercedes klassieker ombouwen…. dat is toch eigenlijk iets wat u helemaal niet wilt.

Maak vandaag nog een afspraak voor een 1e inspectie

Lees de meest gestelde vragen over een 1e inspectie/keuring aan uw Mercedes klassieker bij Jean-Louis Stolk in Balkbrug.

 

 

Helaas kan een brandstoffilter oude benzine en fijne roestvervuiling niet uit het systeem filteren.

Ja, bij oldtimers die hier komen is vaak al door verschillende garages aan gewerkt zonder goed resultaat. We moeten dan helaas van vooraf aan beginnen om de problemen op te lossen.

De H4-LED lampen van Philips led lampen zijn toepasbaar in onder andere de R107 SL en W123 koplampen.

Dat kan met een rookmachine. De ingeblazen rook laat precies zien waar er lekkages zijn.

Gemiddeld 12 tot 24 maanden, afhankelijk van de staat van de auto en leverbaarheid van onderdelen.

Wij adviseren om de brandstofslangen op de motor elke 6 tot 8 jaar te vervangen en ze jaarlijks te laten inspecteren.

Laat uw oldtimer periodiek controleren door uw vaste specialist. Regelmatig onderhoud voorkomt dure reparaties.

Volgens Mercedes-Benz gaat een radiateur gemiddeld 10 tot 15 jaar mee.

Deze moeten elke 6 tot 8 jaar vervangen worden om goede smering van de nokkenassen te waarborgen.

Kleppen moeten regelmatig gesteld worden. Hoe vaak is van veel factoren afhankelijk.

De ervaring leert dat het ons veel extra tijd en zoekwerk kost problemen op te lossen als er ook door andere, zonder specialistische opleiding/bijscholing in Duitsland,  aan de auto gesleuteld wordt. Wellicht zijn wij niet het juiste bedrijf voor u.

Een probleem in het injectiesysteem (en dus slecht lopen van de motor) komt eigenlijk nooit alleen door een kapotte spinnenkop. Het is vaak een opeenstapeling van meerdere kleine storingen, die zijn ontstaan in de loop der jaren.

Professionele revisie van het originele injectiesysteem is 30 – 70 jaar na aflevering van de auto een goede keuze. Het systeem heeft zich al die jaren bewezen, en kan na een goede revisie weer heel lang mee.

Een automaatbak van een oldtimer of klassieker spoelen is niet zinvol, het is immers mogelijk de automaatbak gewoon olie te verversen.

Nee, de motor en de automatische versnellingsbak hebben door middel van vacuüm, toerental en de positie van de gasstangen interactie met elkaar.

In tegenstelling tot bij een moderne auto vindt diagnose stellen bij oldtimers stapsgewijs plaats tijdens het “sleutelen”. Even “aan een kastje hangen” en wachten op een uitslag waar u zelf mee verder kunt is dus niet mogelijk.

Door de vele aanvragen is het niet meer mogelijk om onze monteurs te bellen of te e-mailen voor een technische vraag. Ook niet tegen betaling. Dit geldt uiteraard niet voor onze vaste klanten. Bestudeer onze website en YouTube kanaal.

Basiswerkzaamheden als olie verversen of bougies vervangen kan zelf. Voor specialistisch werk aan oldtimers met o.a. injectiesystemen is veel ervaring vereist.

Eerder uit vacuümproblemen uit de motor, lekke vacuüm accumulator of gewoon verkeerd afgestelde modulair druk, of onjuiste afstelling van het gasstangenstelsel.

Schudden van de motor kan veroorzaakt worden door onder andere valse luchtlekkages, injectie of ontstekingsproblemen. Soms door mechanische onbalans.

Een onderdruksensor mag en kan alleen op een testbank met de juiste kennis afgesteld worden en dus niet in de garage door een monteur.

Dit betekent dat er ergens benzine lekt, meestal uit verteerde benzine slangen. Pas op voor brandgevaar! Zet de auto buiten (start niet) en onderneem direct actie!

Bij probleemauto’s moeten wij weer vanaf het begin alles controleren, testen of opnieuw/beter reviseren om de oorzaak te kunnen vinden.

Dat kan, maar waarom zou u een origineel injectiesysteem wat tientallen jaren goed gewerkt heeft vervangen voor een modern systeem? Lees ook ons blogbericht: “Modern injectiesysteem op Mercedes klassieker bouwen”

Bij koudstartproblemen bij Ke-jetronic is meestal de stuurkast de oorzaak. Bij Ka-jetronic en mechanische injectie zoals bij een pagode is meestal een sensor het probleem.

Warmstartproblemen komen vaak voor door vapour lock. Dit is het koken van de benzine in het injectiesysteem of in de carburateur.

Lees ons blogbericht “Technische vraag stellen over Mercedes klassieker” met tips waar u wel terecht kunt met uw vragen. Zie ook FAQ nr. 11 Technische vragen.

Bekijk onze vele korte video’s op ons YouTube-kanaal en lees onze website pagina’s en blogberichten voor praktische tips en uitleg over Mercedes oldtimers en klassiekers.

Gebrek aan ervaring en kennis, gebrek aan de juiste onderdelen of goede adressen om revisiewerk uit te besteden. Gebrek aan Mercedes handboeken, afstelgegevens en diagnoseapparatuur. Vooraf prijsafspraak gemaakt. Te laag budget. Vooraf levertijd afgesproken.

Lees op onze blogpagina het artikel over “Waarom u een Mercedes oldtimer goed warm moet rijden “

Bij een versnellingsbak die niet afgetapt kan worden zoals bij de R129, W210 , W140, C140, W211 e.d. is spoelen zeker geen overbodige luxe.

Afhankelijk van welk injectiesysteem; het reviseren van de brandstofverdeler (spinnenkop), vervangen van injectoren, warmloopregelaar e.d. of het reinigen van injectoren en opnieuw aanzetten van benzineslangen.

Dit is geheel afhankelijk van model, staat en wensen: gemiddeld tussen de €100.000 en €250.000.

Als bijvoorbeeld 2 punten aangepakt worden van een volledige restauratie. Begin altijd bij veiligheid en techniek. Mooier maken kan altijd nog als er budget over is.

Plaatwerken en spuiten. Revisie van: complete motor, versnellingsbak, injectie- en brandstofsysteem, stuurinrichting ,wielophanging, banden en velgen, kabelboom, interieur, cabriokap, sierlijsten, verlichting, radio etc.

Revisie van bijvoorbeeld de motor, brandstof- of injectiesysteem, versnellingsbak, cardan of slijtagedelen wielophanging.

Uw benzinetank staat aan het begin van uw brandstofsysteem. Roestvorming in de tank vervuilt dus het hele brandstof- en injectiesysteem, wat een complete revisie noodzakelijk maakt.

Bij valse luchtlekkages komt er geen luchtstroom langs de luchtweger. Deze bedient dan de spinnenkop niet en hierdoor zal de motor “te arm” lopen waardoor er op termijn motorschade ontstaat.

Veelvoorkomend zijn startproblemen, problemen met toerental, onregelmatig lopen, olie- en benzine lekkages en slijtage aan ophanging en rubbers.

Lees onze pagina: “Mercedes injectiesystemen” voor uitleg over de verschillende systemen.