Radiator op tijd vervangen

Het grootste risico op schade aan de radiator is een beschadiging veroorzaakt door een botsing. Maar corrosie, verkalking en ouderdom veroorzaken na verloop van jaren lekkages van de koeler. Het is daarom verstandig de radiator op tijd te vervangen, dus voordat hij problemen gaat geven. Volgens Mercedes-Benz gaat een radiator gemiddeld 10 tot 15 jaar mee.

Radiateur of radiator, ook wel koeler genoemd

Een radiateur, in de volksmond radiator, ook wel koeler genoemd is een onmisbaar onderdeel in elke auto. Zonder radiator kan je immers niet rijden. De radiator koelt de motor en zonder koeling raakt de motor oververhit en gaat kapot. Maar niet alleen dat, bij interne lekkage van de warmtewisselaar kan er  koelvloeistof in de versnellingsbakolie komen. Koelvloeistof bevat water en het frictie materiaal van de versnellingsbak lost in water op. Zaak dus om uw radiator op tijd te vervangen, want een motor of versnellingsbak revisie is zeer kostbaar.  Het is ook belangrijk dat het koelsysteem onder druk staat, anders zou de koelvloeistof bij 100 graden Celsius al gaan koken. Dit kan niet alleen schade aan de auto geven, maar is ook erg gevaarlijk voor brandwonden.

Radiatoren Mercedes klassieker 300 SL niet leverbaar

Onderdelen voor oldtimers zijn soms moeilijk te vinden. En dan kan er een periode zijn dat er niets te krijgen is en staat de Mercedes klassieker noodgedwongen een tijdje stil. Zo zijn radiatoren voor de R 107 300SL out of stock.  Naar verwachting is dit probleem in 2025 opgelost. Er is door Mercedes-Benz namelijk een nieuwe leverancier gevonden die de koelers in productie gaat nemen. Naar verwachting zullen de radiatoren voor een redelijke prijs, rond de €1.000,– medio 2025 weer leverbaar zijn.

Radiator R 107 450 500 en 560 SL, nu goede replica’s leverbaar

De radiatoren voor de R 107 450, 500 en 560 SL modellen zijn ook nauwelijks nog leverbaar. Echter voor deze modellen hebben wij  voor onze klanten goede replica’s op voorraad tegen een concurrerende prijs.

Klassieke messing of koperen radiatoren kunnen worden gereviseerd

Klassieke messing of koperen radiatoren kunnen meestal wel worden gereviseerd. Ze worden dan voorzien van een nieuw koelblok. De buitenkappen kunnen, indien nodig, uitgedeukt worden. Voor de meest gangbare modellen hebben wij, uit-sluitend voor gebruik in onze eigen garage, goede gereviseerde ruil radiatoren op voorraad. De minder gangbare modellen sturen wij op naar een specialistisch revisiebedrijf, waar ze vakkundig worden gereviseerd.

Nokkenassen, niet altijd meer leverbaar

Maar niet alleen radiatoren zijn moeilijk leverbaar, ook nokkenassen zijn niet altijd meer leverbaar. Binnenkort komen wij met een Blog bericht over de productie van nieuwe nokkenassen voor de R107 380 SL,  bij voldoende vraag laten wij ook voor de andere SL modellen nokkenassen produceren. Want ja, ook met een kapotte nokkenas kan niet rijden,…

Helaas kan een brandstoffilter oude benzine en fijne roestvervuiling niet uit het systeem filteren.

Ja, bij oldtimers die hier komen is vaak al door verschillende garages aan gewerkt zonder goed resultaat. We moeten dan helaas van vooraf aan beginnen om de problemen op te lossen.

De H4-LED lampen van Philips led lampen zijn toepasbaar in onder andere de R107 SL en W123 koplampen.

Dat kan met een rookmachine. De ingeblazen rook laat precies zien waar er lekkages zijn.

Gemiddeld 12 tot 24 maanden, afhankelijk van de staat van de auto en leverbaarheid van onderdelen.

Wij adviseren om de brandstofslangen op de motor elke 6 tot 8 jaar te vervangen en ze jaarlijks te laten inspecteren.

Laat uw oldtimer periodiek controleren door uw vaste specialist. Regelmatig onderhoud voorkomt dure reparaties.

Volgens Mercedes-Benz gaat een radiateur gemiddeld 10 tot 15 jaar mee.

Deze moeten elke 6 tot 8 jaar vervangen worden om goede smering van de nokkenassen te waarborgen.

Kleppen moeten regelmatig gesteld worden. Hoe vaak is van veel factoren afhankelijk.

De ervaring leert dat het ons veel extra tijd en zoekwerk kost problemen op te lossen als er ook door andere, zonder specialistische opleiding/bijscholing in Duitsland,  aan de auto gesleuteld wordt. Wellicht zijn wij niet het juiste bedrijf voor u.

Een probleem in het injectiesysteem (en dus slecht lopen van de motor) komt eigenlijk nooit alleen door een kapotte spinnenkop. Het is vaak een opeenstapeling van meerdere kleine storingen, die zijn ontstaan in de loop der jaren.

Professionele revisie van het originele injectiesysteem is 30 – 70 jaar na aflevering van de auto een goede keuze. Het systeem heeft zich al die jaren bewezen, en kan na een goede revisie weer heel lang mee.

Een automaatbak van een oldtimer of klassieker spoelen is niet zinvol, het is immers mogelijk de automaatbak gewoon olie te verversen.

Nee, de motor en de automatische versnellingsbak hebben door middel van vacuüm, toerental en de positie van de gasstangen interactie met elkaar.

Door de vele aanvragen is het niet meer mogelijk om onze monteurs te bellen of te e-mailen voor een technische vraag. Ook niet tegen betaling. Dit geldt uiteraard niet voor onze vaste klanten. Bestudeer onze website en YouTube kanaal.

Basiswerkzaamheden als olie verversen of bougies vervangen kan zelf. Voor specialistisch werk aan oldtimers met o.a. injectiesystemen is veel ervaring vereist.

Eerder uit vacuümproblemen uit de motor, lekke vacuüm accumulator of gewoon verkeerd afgestelde modulair druk, of onjuiste afstelling van het gasstangenstelsel.

Schudden van de motor kan veroorzaakt worden door onder andere valse luchtlekkages, injectie of ontstekingsproblemen. Soms door mechanische onbalans.

Een onderdruksensor mag en kan alleen op een testbank met de juiste kennis afgesteld worden en dus niet in de garage door een monteur.

Dit betekent dat er ergens benzine lekt, meestal uit verteerde benzine slangen. Pas op voor brandgevaar! Zet de auto buiten (start niet) en onderneem direct actie!

Bij probleemauto’s moeten wij weer vanaf het begin alles controleren, testen of opnieuw/beter reviseren om de oorzaak te kunnen vinden.

Dat kan, maar waarom zou u een origineel injectiesysteem wat tientallen jaren goed gewerkt heeft vervangen voor een modern systeem? Lees ook ons blogbericht: “Modern injectiesysteem op Mercedes klassieker bouwen”

Bij koudstartproblemen bij Ke-jetronic is meestal de stuurkast de oorzaak. Bij Ka-jetronic en mechanische injectie zoals bij een pagode is meestal een sensor het probleem.

Warmstartproblemen komen vaak voor door vapour lock. Dit is het koken van de benzine in het injectiesysteem of in de carburateur.

Gebrek aan ervaring en kennis, gebrek aan de juiste onderdelen of goede adressen om revisiewerk uit te besteden. Gebrek aan Mercedes handboeken, afstelgegevens en diagnoseapparatuur. Vooraf prijsafspraak gemaakt. Te laag budget. Vooraf levertijd afgesproken.

Lees op onze blogpagina het artikel over “Waarom u een Mercedes oldtimer goed warm moet rijden “

Bij een versnellingsbak die niet afgetapt kan worden zoals bij de R129, W210 , W140, C140, W211 e.d. is spoelen zeker geen overbodige luxe.

Dit is geheel afhankelijk van model, staat en wensen: gemiddeld tussen de €100.000 en €250.000.

Als bijvoorbeeld 2 punten aangepakt worden van een volledige restauratie. Begin altijd bij veiligheid en techniek. Mooier maken kan altijd nog als er budget over is.

Plaatwerken en spuiten. Revisie van: complete motor, versnellingsbak, injectie- en brandstofsysteem, stuurinrichting ,wielophanging, banden en velgen, kabelboom, interieur, cabriokap, sierlijsten, verlichting, radio etc.

Revisie van bijvoorbeeld de motor, brandstof- of injectiesysteem, versnellingsbak, cardan of slijtagedelen wielophanging.

Uw benzinetank staat aan het begin van uw brandstofsysteem. Roestvorming in de tank vervuilt dus het hele brandstof- en injectiesysteem, wat een complete revisie noodzakelijk maakt.

Bij valse luchtlekkages komt er geen luchtstroom langs de luchtweger. Deze bedient dan de spinnenkop niet en hierdoor zal de motor “te arm” lopen waardoor er op termijn motorschade ontstaat.

Veelvoorkomend zijn startproblemen, problemen met toerental, onregelmatig lopen, olie- en benzine lekkages en slijtage aan ophanging en rubbers.

Lees onze pagina: “Mercedes injectiesystemen” voor uitleg over de verschillende systemen.

Comments (1)

Geen reacties mogelijk.