Waarom u een Mercedes oldtimer goed warm moet rijden

Stationair laten lopen > oorzaak roet zwarte bougies Mercedes oldtimer

Er zijn veel redenen waardoor bougies roetzwart kunnen worden. In dit blog belichten we een nauwelijks genoemde “gebruikersfout” die nogal eens vergeten wordt als de reden voor de steeds terugkerende roet zwarte bougies.

Roet zwarte of vette bougies

Er is op internet heel veel te lezen over wat de oorzaak kan zijn voor vet geslagen of roet zwarte bougies. Er zijn inderdaad verschillende oorzaken waardoor dit kan ontstaan. Zo kunnen bij vette bougies versleten zuigerveren of klepseals de oorzaak zijn. Er komt dan olie vanuit de cilinderkop in de verbrandingskamer, hierdoor ontstaat de bekende blauwe rook uit de uitlaat. De  Mercedes oldtimer of klassieker heeft dan vaak ook een te hoog motorolie verbruik. Al wordt dit niet altijd opgemerkt omdat er wellicht weinig kilometers met de oldtimer gereden wordt.

Co gehalte goed afstellen

Bij roet zwarte bougies is de oorzaak veelal een onjuiste mengelinstelling. De oldtimer loopt “te vet”. De Co is niet goed afgesteld waardoor er teveel brandstof in de verbrandingskamer komt. Of er is verkeerd gebruik van de choke bij een carburateur motor.

Oldtimer stationair laten lopen > oorzaak roet zwarte bougies

Tot zo ver de meest bekende en besproken oorzaken. Maar er is nog een andere oorzaak  die nauwelijks genoemd wordt. Mercedes oldtimers en klassiekers met carburateurs en injectiepompen hebben een verschrikkelijke hoge Co bij een koudstart. De Co kan op dat moment zelfs wel 8 % zijn. Als je dus een aantal keer de Mercedes oldtimer of klassieker start en de auto vervolgens niet goed warm gaat rijden komt er een zwarte roet laag op de bougies. Dit starten en lang stationair laten lopen zien we bij oldtimers en klassiekers waarvan  de eigenaar eens goed wilt luisteren hoe nu de motor loopt na een reparatie in de Mercedes-Benz oldtimer garage. Maar starten en niet warm rijden gebeurd ook bij oldtimers die alleen verplaats worden, b.v. op een autoambulance naar een opslag of klein stukje rijdend binnen een collectie. Of oldtimers die veelvuldig gebruikt worden voor korte ritten en nooit eens goed warm en schoon gereden worden. Dit geeft natuurlijk nog extra problemen bij motoren die ook nog eens motorolie verbruik door ouderdom en slijtage hebben. Het geheel wordt dan een optelsom.

Het is dus zaak dat u met de Mercedes-Benz oldtimer of klassieker gaat rijden en niet steeds start en verplaatst.

Twijfelt u of uw Mercedes klassieker of oldtimer wel het juiste onderhoud krijgt, maak dan vandaag nog een afspraak bij Mercedes Klassieker Specialist Jean-Louis Stolk.

Lees eerst de meest gestelde vragen over een 1e afspraak in ons bedrijf.

Jean-Louis Stolk is o.a. Technisch adviseur Mercedes-Benz R/C 107 club Duitsland. En een door Mercedes-Benz Club Nederland (MBCN) aanbevolen allround Mercedes klassieker specialist.