Mercedes oldtimer of  klassieker loopt te rijk bij APK keuring

In een eerder Blogbericht hebben we het al uitgebreid gehad over de schadelijke gevolgen van bio ethanol in onze hedendaagse E10 en E5 benzine en de noodzaak om bij elke tankbeurt aan de pomp een benzinetoevoeging, ook wel genoemd ethanolkiller te gebruiken. Inmiddels is het toevoegen van een ethanolkiller bij elke tankbeurt voor u een routineklusje. Ook de nadelige en vooral dure gevolgen van roest in de brandstoftank van uw oldtimer zijn in dit artikel aan bod gekomen. Uitgelegd is welke benzine te tanken en welke benzinetoevoegingen u uit kunt kiezen. Maar wat nu als uw oldtimer tip top is afgesteld, u de juiste benzine en toevoeging tankt en bij de volgende APK keuring uw oldtimer toch te rijk loopt?

Motor afstelling controleren na 750 tot 1000 kilometer

Wat kan de oorzaak zijn als de Mercedes oldtimer na een goede afstelling toch te rijkt loopt bij de APK en dreigt te worden afgekeurd. We duiken wat dieper in de het benzine verhaal.

Een nog niet besproken punt van aandacht is, het vervliegen van vluchtige bestanddelen in benzine. Na zo’n 5 weken kan al 15 procent aan volume vervlogen zijn. Na circa 5 weken is de brandstof in uw tank dus 5% zwaarder en de lucht/brandstof verhouding zal dus meer brandstof bevatten. Het gevolg  hiervan is dat de motor van uw klassieker rijker zal gaan lopen. Mede hierom laten wij onze klanten na groot onderhoud aan het brandstof- of injectiesysteem na ca. 750 tot 1000 kilometer terugkomen om de motorafstelling opnieuw te laten controleren.

Motor loopt te rijk > APK monteur draait aan de afstelling

Door dit vervliegen van de vluchtige bestanddelen in uw benzine kan het gebeuren dat als wij de motor van uw Mercedes oldtimer afstellen en u komt zonder te tanken na enkele maanden bij de APK keuring, uw oldtimer net te rijk loopt en uw motorafstelling afgekeurd wordt. Laat dan niet zomaar door een APK monteur aan de afstelling draaien. U weet nu wat u moet doen!  Ga met de auto rijden, tank nieuwe benzine en vergeet de toevoeging niet. En laat vervolgens uw auto (weer) APK keuren. Let ook op dat uw auto echt warm is, een koude motor zal altijd een hogere Co hebben.

Vanwege de hogere Co bij een koude motor adviseren wij om de oldtimer of klassieker niet te vaak te starten zonder goed warm te laten lopen of rijden.  Hierdoor zullen namelijk uw bougies vervuilen. Lees deze tip nog eens na in het blogbericht “waarom u een Mercedes oldtimer goed warm moet rijden”

De brandstoftank van een youngtimer heeft geen beluchting naar de buitenlucht toe, waardoor  dit verdampen van vluchtige bestanddelen minder snel gebeurd dan bij een oldtimer zoals bijvoorbeeld een Mercedes W121, de 190 SL

Tips van Jean-Louis Stolk

Jean-Louis Stolk  is o.a. Technisch adviseur Mercedes-Benz R/C 107 club Duitsland. En een door Mercedes-Benz Club Nederland (MBCN) aanbevolen allround Mercedes klassieker specialist. Zijn Mercedes klassieker garage is gevestigd in Balkbrug. Een klein familiebedrijf met vele tevreden klanten uit heel Nederland, Belgie en Duitsland.  Met enige regelmaat verschijnen er interessante artikelen van zijn hand in het MBCN clubblad “de Zilverster”  Zoals b.v. het artikel Mercedes R/C 107 uitleg over de verschillende modellen. 

Of bezoek zijn YouTube kanaal met leerzame korte video’s, opgenomen tijdens werk aan oldtimers in zijn eigen Mercedes klassieker garage.

Maak vandaag nog een afspraak voor een 1e inspectie

Lees de meest gestelde vragen over een 1e  afspraak/inspectie/keuring van uw Mercedes klassieker bij Jean-Louis Stolk in Balkbrug.