Wel of niet de automaatbak laten spoelen

Het spoelen van een versnellingsbak bestaat al heel lang, maar heeft dit zin als u schakelproblemen hebt bij uw Mercedes oldtimer of klassieker.

Versnellingsbakken met longlife olie

Bij een versnellingsbak met Longlife olie is er het voordeel dat de olie nooit ververst zou hoeven te worden. Want longlife olie zou goed blijven gedurende de gemiddelde levensduur van een auto. Volgens internet is de gemiddelde levensduur van een auto tussen de 5 en 15 jaar of tussen de 120.000 en 220.000 kilometer. In de praktijk bleek er toch wel behoefte te komen deze versnellingsbakken te verversen. Maar omdat de koppelomvormers bij deze automatische versnellingsbakken niet meer afgetapt kunnen worden, blijft er bij  verversen altijd wel een liter of 5 achter in de koppelomvormer. Voor deze auto’s is het spoelen van een versnellingsbak dus zeker een optie.

Automaatbak spoelen bij een Mercedes oldtimer of klassieker

Op zich is het niet nodig een automaatbak van een oldtimer of klassieker te spoelen, het is immers mogelijk de automaatbak gewoon olie te verversen. Het spoelen van een automatische versnellingsbak is niet schadelijk, ook niet bij een oldtimer. Echter, tijdens het spoelen worden er vaak middelen toegevoegd om het vuil los te weken en die kunnen wel schade geven.

Uw automatische versnellingsbak bevat frictie materiaal zoals rembanden en platen, vergelijkbaar met uw remblokjes. Ook dit frictie materiaal slijt en laat net zoals remblokken stof achter. Dit stof wordt opgenomen in de olie en is een van de redenen waarom automatische versnellingsbakolie ververst moet worden.

Het nadeel van reinigingsmiddelen is, dat er na het gebruik van dergelijke middelen problemen kunnen ontstaan in de frictie materialen van de versnellingsbak. Frictie materiaal  is een zwak materiaal wat niet bestand is tegen deze reinigingsmiddelen. En het frictie materiaal in een Mercedes oldtimer of klassieker versnellingsbak is al op hoge leeftijd en kan die aanslag niet meer aan; het valt uit elkaar. Frictie materiaal kan sowieso niet tegen vocht. Zo zien we ook dat als de warmtewisselaar in een radiator gaat lekken en er dus koelvloeistof in de versnellingsbak komt er daarna vaak problemen met de versnellingsbak komen doordat het frictie materiaal uit elkaar begint te vallen.


Over het algemeen heeft het dus geen toegevoegde waarde om bij schakelproblemen kosten te maken voor het spoelen van de automatische versnellingsbak van uw klassieker. Maar bij klassiekers die veel korte afstanden hebben gereden of waarbij de vacuümdruk verkeert is geweest door een lekke accumulator en de versnellingsbakolie extreem verontreinigd is kan het wel zin hebben. Maar schakelproblemen bij oldtimers komen over het algemeen niet voort uit vuile olie. Maar eerder uit vacuüm problemen uit de motor, lekke vacuüm accumulator of gewoon verkeerd afgestelde modulier druk. Als de schakelmomenten niet kloppen komt dat vaak door een onjuiste afstelling van het gasstangen stelsel of de verbinding hiervan naar de versnellingsbak.

Waarom niet gewoon olie verversen

Ja, inderdaad waarom niet gewoon die olie verversen. Bij het verversen blijft er afhankelijk van het type versnellingsbak ongeveer een halve liter achter in de versnellingsbakleidingen, slangen en de warmtewisselaar in de radiateur. Daarom doen wij in onze garage meestal ook even de leidingen los maken van de warmtewisselaar om op die manier ook die olie af te tappen. Ook adviseren wij om de slangen die naar de radiateur lopen preventief te vervangen, vaak zijn dit nog de originele af fabriek die inmiddels veel haarscheurtjes vertonen waardoor alleen de binnenlaag de olie nog tegen houdt. Als zo’n slang klapt is binnen een paar honderd meter alle versnellingsbakolie uit de automaatbak gelopen en verbrandt het frictie materiaal. Vaak is zo versnellingsbak dan zo heet geworden dat hij ook  niet meer te reviseren is.

Conclusie wel of niet spoelen

Bij een versnellingsbak die niet afgetapt kan worden zoals bij de w210 en w211 is spoelen geen overbodige luxe. Maar wees voorzichtig met reiniger. Voor een oldtimer versnellingsbak zien wij meestal geen toegevoegde waarde. Immers je kan bijna alle olie vervangen door de koppelomvormer, warmtewisselaar en versnellingsbak leeg te laten lopen. Let ook altijd op of de juiste olie wordt gebruikt. Bij  oldtimers wordt vaak een te moderne olie gebruikt bij het spoelen en/of verversen. Er zit immers ook een moderne olie in de spoelmachine en die kan of wordt over het algemeen niet voor die enkele oldtimer gewisseld.

Soms zijn schakel problemen snel op te lossen door de juiste olie te gebruiken en het vervangen van een kapotte vacuümdoos. Bekijk onderstaande YouTube Video gemaakt in onze eigen werkplaats.

Een blogbericht van Jean-Louis Stolk

Jean-Louis Stolk  is o.a. Technisch adviseur Mercedes-Benz R/C 107 club Duitsland. Hij is regelmatig in Duisland te vinden voor zeer specialistische bijscholing maar ook als spreker bij technische clubdagen. Een door Mercedes-Benz Club Nederland (MBCN) aanbevolen allround Mercedes klassieker specialist. Met enige regelmaat verschijnen er interessante artikelen van zijn hand in het MBCN clubblad “de Zilverster”  Zoals b.v. het artikel Mercedes R/C 107 uitleg over de verschillende modellen.  Verder is hij bekend onder Mercedes klassieker liefhebbers door de  YouTube video’s gemaakt in zijn eigen garagebedrijf en schrijft hij met enige regelmaat interessante Blogberichten met tips en nieuwtjes.

Volg deze link voor het maken van een kennismakingsafspraak,