Sterren Service Centrum Mercedes-Benz specialist failliet

Sterren Service Centrum in Elburg

Op 29-06-2021 is Sterren Service Centrum B.V. te Elburg (Gelderland) door de rechtbank in Gelderland failliet verklaard. Als curator is aangesteld mr I.J.M. Willems.

Dit bericht kwam, in elk geval voor ons, als donderslag bij heldere hemel. In tijden dat de Mercedes-Benz klassieker steeds populairder wordt en de wachttijden bij ons steeds verder oplopen sta je niet te juichen als er een gerespecteerde collega omvalt. Maar goed, in dit bedrijf was het werken aan Mercedes-Benz oldtimers en klassiekers niet de kernzaak, er werd ook of wellicht zelfs hoofdzakelijk aan jonge auto’s van het merk Mercedes-Benz gewerkt. Waarom de stekker er uitgetrokken is, blijft een raadsel voor ons buitenstaanders. Want aan de klassieker markt is niets mis op dit moment.

Mercedes-Benz klassieker steeds populairder

En dat merken wij elke dag. Je hoeft ook maar even op internet rond te kijken, en je vindt snel de berichten over het stijgen van de aantallen oldtimers in Nederland. Of, dat de Mercedes-Benz r107 op dit moment zo immens populair klassieker is. Van de 10 Mercedes klassiekers die hier ter reparatie aangeboden worden zijn er 7 van het type R/W107

Oldtimerschaamte is nu wel achterhaald

Heel even dachten oldtimer en klassieker liefhebbers dat ze zich moesten schamen voor hun historische bezit. Liefhebbers van oud gerij zijn doorgaans zeer bewuste mensen, die nadenken over hun keuzes. Die niet in een weggooimaatschappij leven en vaak ook niet 2 x per jaar in het vliegtuig stappen voor een buitenlands reisje. Nee, liever stoppen ze hun hard verdiende centjes in het onderhoud van hun oude trouwe vriend. Zou je met goede argumenten komen, zouden sommige wellicht besluiten dan toch maar te stoppen met hun geliefde hobby. Maar die goede argumenten zijn er niet. Natuurlijk, de klimaatverandering. Op de lagere school leerde we vroeger al over de ijstijd, een goed voorbeeld van de alsmaar doorgaande en nooit stoppende klimaatverandering. Helaas blijft niets hetzelfde. Is dit een reden om niet op te letten over hoe wij met de aarde omgaan, zeker niet. En de ontwikkelingen zullen dan ook doorgaan.

RDW maakt cijfers bekend over klassiekergebruik

Volgens de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) rijden momenteel zo’n 204.000 auto’s van 30 jaar of ouder in Nederland, tegenover 11,7 miljoen nieuwere modellen. Van die klassiekers staat ongeveer een kwart geschorst (daar wordt dus niet mee gereden), terwijl de overige 75 procent gemiddeld 1700 kilometer per jaar rijdt. Dat staat gelijk aan ongeveer 0,2 procent van alle jaarlijkse autokilometers in ons land. Niets om voor te schamen dus.

Sinds corona nog drukker gekregen

Druk en werk genoeg hebben we gelukkig al generaties lang in ons goed bekend staande familiebedrijf. Maar, sinds het begin van de coronaproblematiek lopen de wachttijden bij ons nog verder op. Vanaf de eerste lockdown wordt er bij ons elke dag van vroeg tot laat door gesleuteld om het werk klaar te krijgen. En dat terwijl we dachten dat de wereld in zou storten, dit keer niet door klimaat verandering maar door een niet te stoppen dodelijk virus. We realiseren ons wel degelijk dat andere bedrijfstakken het wel heel erg zwaar hebben en dat de gevolgen voor hun nog heel lang zullen duren. In ons hart leven we met hun mee.

Sterren Service in Elburg, Herman Schutte

Ook de medewerkers van Mercedes Specialist Sterren Service in Elburg en met name Herman Schutte, willen we een hart onder de riem steken. Niets blijft hetzelfde, er komt weer een mooie toekomst.

Team van Mercedes klassieker specialist Stolk in Balkbrug

Helaas kan een brandstoffilter oude benzine en fijne roestvervuiling niet uit het systeem filteren.

Ja, bij oldtimers die hier komen is vaak al door verschillende garages aan gewerkt zonder goed resultaat. We moeten dan helaas van vooraf aan beginnen om de problemen op te lossen.

De H4-LED lampen van Philips led lampen zijn toepasbaar in onder andere de R107 SL en W123 koplampen.

Dat kan met een rookmachine. De ingeblazen rook laat precies zien waar er lekkages zijn.

Gemiddeld 12 tot 24 maanden, afhankelijk van de staat van de auto en leverbaarheid van onderdelen.

Wij adviseren om de brandstofslangen op de motor elke 6 tot 8 jaar te vervangen en ze jaarlijks te laten inspecteren.

Laat uw oldtimer periodiek controleren door uw vaste specialist. Regelmatig onderhoud voorkomt dure reparaties.

Volgens Mercedes-Benz gaat een radiateur gemiddeld 10 tot 15 jaar mee.

Deze moeten elke 6 tot 8 jaar vervangen worden om goede smering van de nokkenassen te waarborgen.

Kleppen moeten regelmatig gesteld worden. Hoe vaak is van veel factoren afhankelijk.

De ervaring leert dat het ons veel extra tijd en zoekwerk kost problemen op te lossen als er ook door andere, zonder specialistische opleiding/bijscholing in Duitsland,  aan de auto gesleuteld wordt. Wellicht zijn wij niet het juiste bedrijf voor u.

Een probleem in het injectiesysteem (en dus slecht lopen van de motor) komt eigenlijk nooit alleen door een kapotte spinnenkop. Het is vaak een opeenstapeling van meerdere kleine storingen, die zijn ontstaan in de loop der jaren.

Professionele revisie van het originele injectiesysteem is 30 – 70 jaar na aflevering van de auto een goede keuze. Het systeem heeft zich al die jaren bewezen, en kan na een goede revisie weer heel lang mee.

Een automaatbak van een oldtimer of klassieker spoelen is niet zinvol, het is immers mogelijk de automaatbak gewoon olie te verversen.

Nee, de motor en de automatische versnellingsbak hebben door middel van vacuüm, toerental en de positie van de gasstangen interactie met elkaar.

In tegenstelling tot bij een moderne auto vindt diagnose stellen bij oldtimers stapsgewijs plaats tijdens het “sleutelen”. Even “aan een kastje hangen” en wachten op een uitslag waar u zelf mee verder kunt is dus niet mogelijk.

Door de vele aanvragen is het niet meer mogelijk om onze monteurs te bellen of te e-mailen voor een technische vraag. Ook niet tegen betaling. Dit geldt uiteraard niet voor onze vaste klanten. Bestudeer onze website en YouTube kanaal.

Basiswerkzaamheden als olie verversen of bougies vervangen kan zelf. Voor specialistisch werk aan oldtimers met o.a. injectiesystemen is veel ervaring vereist.

Eerder uit vacuümproblemen uit de motor, lekke vacuüm accumulator of gewoon verkeerd afgestelde modulair druk, of onjuiste afstelling van het gasstangenstelsel.

Schudden van de motor kan veroorzaakt worden door onder andere valse luchtlekkages, injectie of ontstekingsproblemen. Soms door mechanische onbalans.

Een onderdruksensor mag en kan alleen op een testbank met de juiste kennis afgesteld worden en dus niet in de garage door een monteur.

Dit betekent dat er ergens benzine lekt, meestal uit verteerde benzine slangen. Pas op voor brandgevaar! Zet de auto buiten (start niet) en onderneem direct actie!

Bij probleemauto’s moeten wij weer vanaf het begin alles controleren, testen of opnieuw/beter reviseren om de oorzaak te kunnen vinden.

Dat kan, maar waarom zou u een origineel injectiesysteem wat tientallen jaren goed gewerkt heeft vervangen voor een modern systeem? Lees ook ons blogbericht: “Modern injectiesysteem op Mercedes klassieker bouwen”

Bij koudstartproblemen bij Ke-jetronic is meestal de stuurkast de oorzaak. Bij Ka-jetronic en mechanische injectie zoals bij een pagode is meestal een sensor het probleem.

Warmstartproblemen komen vaak voor door vapour lock. Dit is het koken van de benzine in het injectiesysteem of in de carburateur.

Lees ons blogbericht “Technische vraag stellen over Mercedes klassieker” met tips waar u wel terecht kunt met uw vragen. Zie ook FAQ nr. 11 Technische vragen.

Bekijk onze vele korte video’s op ons YouTube-kanaal en lees onze website pagina’s en blogberichten voor praktische tips en uitleg over Mercedes oldtimers en klassiekers.

Gebrek aan ervaring en kennis, gebrek aan de juiste onderdelen of goede adressen om revisiewerk uit te besteden. Gebrek aan Mercedes handboeken, afstelgegevens en diagnoseapparatuur. Vooraf prijsafspraak gemaakt. Te laag budget. Vooraf levertijd afgesproken.

Lees op onze blogpagina het artikel over “Waarom u een Mercedes oldtimer goed warm moet rijden “

Bij een versnellingsbak die niet afgetapt kan worden zoals bij de R129, W210 , W140, C140, W211 e.d. is spoelen zeker geen overbodige luxe.

Afhankelijk van welk injectiesysteem; het reviseren van de brandstofverdeler (spinnenkop), vervangen van injectoren, warmloopregelaar e.d. of het reinigen van injectoren en opnieuw aanzetten van benzineslangen.

Dit is geheel afhankelijk van model, staat en wensen: gemiddeld tussen de €100.000 en €250.000.

Als bijvoorbeeld 2 punten aangepakt worden van een volledige restauratie. Begin altijd bij veiligheid en techniek. Mooier maken kan altijd nog als er budget over is.

Plaatwerken en spuiten. Revisie van: complete motor, versnellingsbak, injectie- en brandstofsysteem, stuurinrichting ,wielophanging, banden en velgen, kabelboom, interieur, cabriokap, sierlijsten, verlichting, radio etc.

Revisie van bijvoorbeeld de motor, brandstof- of injectiesysteem, versnellingsbak, cardan of slijtagedelen wielophanging.

Uw benzinetank staat aan het begin van uw brandstofsysteem. Roestvorming in de tank vervuilt dus het hele brandstof- en injectiesysteem, wat een complete revisie noodzakelijk maakt.

Bij valse luchtlekkages komt er geen luchtstroom langs de luchtweger. Deze bedient dan de spinnenkop niet en hierdoor zal de motor “te arm” lopen waardoor er op termijn motorschade ontstaat.

Veelvoorkomend zijn startproblemen, problemen met toerental, onregelmatig lopen, olie- en benzine lekkages en slijtage aan ophanging en rubbers.

Lees onze pagina: “Mercedes injectiesystemen” voor uitleg over de verschillende systemen.