Welke kleur koelvloeistof is de juiste?

 

Het vinden van de juiste koelvloeistof voor uw oldtimer of klassieker is tegenwoordig geen eenvoudige zaak. Lees dit blog bericht met belangrijke tips.

Verkeerde koelvloeistof in Mercedes oldtimers

De blauw groene Mercedes koelvloeistof is de juiste voor de klassieke Mercedes modellen, of moet ik zeggen: was de juiste. Want Mercedes-Benz levert deze koelvloeistof niet meer. We zien dan ook steeds vaker een verkeerde koelvloeistof in Mercedes-Benz oldtimers en klassiekers. Immers de huidige Mercedes-Benz garages hebben de blauwe koelvloeistof niet meer in hun assortiment en vervolgens gaat er dan een koelvloeistof in de auto die wel voorhanden is. Mercedes-Benz nummerde de oude koelvloeistof zelfs om in een verkeerd product, wat de verwarring nog groter maakte. In Duitsland kwam dit al  snel onder de aandacht bij o.a. de Mercedes-Benz R/C 107 club Duitsland. In verschillende Duitse (Mercedes-Benz) technische nieuwsbrieven is dit probleem dan ook onder de aandacht gebracht. Welke koelvloeistof is dan wel de juiste?

Silicaat houdende koelvloeistof

Belangrijk is dat de koelvloeistof geschikt voor Mercedes klassiekers of oldtimers silicaat houdend is. Dit was dus altijd te herkennen aan de kleur. De oorspronkelijk blauw groene silicaat houdende koelvloeistof beschermt de aluminium delen van de Mercedes oldtimer. Silicaat vrije koelvloeistof raden wij dan ook af voor gebruik in Mercedes-Benz klassiekers,  old- of youngtimers simpelweg omdat ze op termijn schade veroorzaken.

Silicaat zorg ervoor dat er een beschermende laag op de diverse onderdelen komt te liggen en beschermt zo het hele systeem tegen corrosie en cavitatie. Het kan zeker zo zijn dat uw leverancier een koelvloeistof voor uw oldtimer of klassieker in een andere kleur heeft. Let dan wel op of deze koelvloeistof voldoet aan het Mercedes approval / datablatt 325.0 en silicaat houdend is.

Wij hebben de juiste koelvloeistof nog voldoende op voorraad voor gebruikt in onze eigen Mercedes oldtimer-klassieker garage. En voor onze klanten hebben wij kleine verpakkingen op voorraad die meegenomen kunnen worden op lange reizen naar het buitenland.

Hoe vaak koelvloeistof verversen

De silicaat houdende koelvloeistof van Mercedes-Benz raakt de werking van de corrosie werende toevoeging na 3 tot 6 jaar kwijt. Daarom wordt nadrukkelijk geadviseerd om uiterlijk om de 6 jaar de koelvloeistof te verversen, eerder zou dus veiliger zijn.  Maar let op; om een opstapeling van silicaten te voorkomen moet bij elke ververs beurt het koelsysteem gespoeld worden om de overtollige silicaten te verwijderen. In onze Mercedes klassieker garage  gebruiken wij hiervoor Radiator Reiniger van Rektol, dit product is veilig voor het koelsysteem en is niet corrosief.

Waterloze koelvloeistof

Wilt u liever geen koelvloeistof verversen, schakel dan over op waterloze koelvloeistof. Lees alles over de voordelen. 

Met welk water moet je koelvloeistof aanlengen

Het koelvloeistof concentraat wat gebruikt wordt door garagebedrijven moet over het algemeen met water aangelengd worden, gemiddeld met 50%. Voorkom kalkaanslag en gebruik geen kraanwater met een hoog kalk gehalte, in Nederland is kraanwater over het algemeen veilig om te gebruiken. Gebruik in elk geval nooit gedemineraliseerd water, dit kan volgens de experts juist schade veroorzaken.

Lekke radiateur, lekkages koelsysteem

Buiten het op tijd verversen van de koelvloeistof moet het koelsysteem regelmatig gecontroleerd worden op lekkages én moeten deze zo snel mogelijk verholpen worden. Want als uw koelsysteem lekt kan het geen druk opbouwen. Als het koelsysteem niet goed onder druk staat, bestaat het risico op aan de kook raken van auto.

Het koelsysteem vacuümmeren

Wij vacuümmeren het koelsysteem , op deze manier trekt de koelvloeistof in het koelsysteem waardoor er zo min mogelijk luchtbellen achterblijven.

Twijfelt u of uw Mercedes klassieker of oldtimer wel het juiste onderhoud krijgt, maak dan vandaag nog een afspraak bij Mercedes Klassieker Specialist Jean Louis Stolk.

Lees eerst de meest gestelde vragen over een 1e afspraak in ons bedrijf.

Jean-Louis Stolk is o.a. Technisch adviseur Mercedes-Benz R/C 107 club Duitsland. En een door Mercedes-Benz Club Nederland (MBCN) aanbevolen allround Mercedes klassieker specialist.