Iedere opdracht is uniek. Een kijkje in de keuken van ons ‘intensive care’ bedrijf

Een kijkje in de keuken van ons ‘intensive care’ bedrijf

Niet zelden, zien we de emotie van de klant op zijn gezicht, als zijn geliefde en gekoesterde oldtimer in onze Mercedes-Benz klassieker garage wordt achtergelaten voor een noodzakelijke ingreep.
Beetje vergelijkbaar met die eerste keer, dat een kindje in het kinderdagverblijf wordt achtergelaten. Met enige weemoed wordt die laatste blik geworpen, voor dat de oldtimer definitief aan onze zorg wordt toevertrouwd.

Natuurlijk realiseren wij ons deze emotie en nemen die verantwoordelijk niet lichtvaardig.

Mercedes Oldtimer en Klassieker Service Centrum Stolk

In de eerste plaats is het goed, stil te staan, bij het unieke karakter van ons Mercedes  Oldtimer en Klassieker service centrum. Vanzelfsprekend gaat het bij ons heel anders toe, dan in de dorpsgarage of bij een dealerbedrijf.
Veel van onze opdrachten, zijn bijvoorbeeld al eerder aangeboden bij andere garages en komen bij ons binnen als laatste hoopvolle mogelijkheid op nu eens een echte reparatie.

Iedere opdracht is uniek. Maatwerk is onze standaard.

Oorzaken, gevolgen en inzichten bij de uitvoering van opdrachten in ons Oldtimer en Klassieker Service Centrum

Niet in de laatste plaats door onze eigen kwaliteitseisen, neemt een reparatie of restauratie de nodige tijd in beslag.
Waarom kan deze tijd soms oplopen tot halfjaar of langer?

    • Omdat wij de klassiekers die voor u aan de beurt zijn ook onze volledige aandacht willen geven
    • Omdat als uw oldtimer bijna klaar is, u zo tevreden bent dat u uw opdracht wilt uitbreiden met extra werk
    • Omdat er vlak voor u 5 oldtimers met een kleinigheidje binnen komen, wat helaas geen kleine probleempjes blijken te zijn en alles zo steeds verder opschuift. Bekijk eens de onderstaande video

  • Omdat wij u liever niet met een half klare of zelfs onveilige auto wegsturen omdat de brug weer vrij moet zijn voor de volgende wachtende klant
  • Omdat rijden in een oldtimer of klassieker gewoon betekent dat je soms lang stilstaat
  • Omdat uw auto een moeilijk geval blijkt te zijn en de monteur tijd nodig heeft een zo goed mogelijke oplossing te vinden
  • Omdat een storing een combinatie van problemen kan zijn en er onvoorziene reparaties bij uw klassieker nodig zijn
  • Omdat andere al aan uw auto “gewerkt” hebben en daarom de puzzel een stuk moeilijker is
  • Omdat de zoektocht naar of levering van onderdelen vaak maanden of zelfs  nog veel langer duurt
  • Omdat dat ene onderdeel wat vorige week nog leverbaar was ineens niet meer leverbaar is
  • Omdat een MB onderdeel zo ver omgenummerd is, waardoor het niet meer past in uw auto
  • Omdat we onverwachts zelf naar het buitenland op onderdelenjacht moeten
  • Omdat er veel tijd wordt besteed om u te informeren over de status van de reparatie
  • Omdat een toeleverancier om komt in het werk en hierdoor langere leveringstermijnen hanteert
  • Omdat met de post een pakketje met nergens anders meer te vinden onderdelen zoekraakt
  • Omdat uw onderdeel nu al 5  weken bij de douane is blijven liggen en nog niet binnenkomt
  • Omdat als wij soms een onderdeel extern laten reviseren en dat maanden of zelfs veel langer kan duren
  • Omdat als zo’n onderdeel dan weer terug komt uw auto weer ingepland moet worden op een vrije brug
  • Omdat soms een gereviseerd onderdeel na montage niet aan onze kwaliteitseisen voldoet en we het restauratieplan moeten aanpassen
  • Omdat het vinden van goede revisiebedrijven steeds moeilijker is en zij ook naar onderdelen moeten zoeken
  • Omdat u een tussentijdse kostenindicatie wenst en hiervoor onderzoek nodig is
  • Omdat u tijd nodig heeft om keuzes te maken tijdens het restauratieproces
  • Omdat als uw auto om wat voor reden dan ook op “pauze” staat, wij aan de opvolgende auto’s gaan beginnen
  • Omdat er onverwachts bezoek komt, die wij gastvrij te woord hebben gestaan
  • Omdat er een machine of tester in ons bedrijf kapot is
  • Omdat u op het laatste moment toch graag een nieuw tapijtset of stoelhoes met lange levertijd wil
  • Omdat u ons vraagt werkzaamheden te doen die eigenlijk niet ons werk zijn, maar u geen ander weet
  • Omdat wij twijfelen of u de betalingen wel bij kunt houden en uw auto even op “pauze” hebben gezet
  • Omdat u wellicht al lang niets van u heeft laten horen en wij de auto op “pauze” hebben gezet
  • Omdat als uw klassieker langere tijd op “pauze” staat, u weer achteraan aansluit
  • Omdat uw auto lang bij de spuiter is blijven staan
  • Omdat verchromen van onderdelen vele maanden duurt en soms over moet
  • Omdat u ons vraagt om eindeloos in de perfectie bezig te blijven en u vergeet dat het een oldtimer is
  • Omdat wij op bijscholingscursus zijn
  • Omdat het hoogseizoen is
  • Omdat wij u gewoon niet kunnen helpen
  • Omdat wij, net als u wel eens op vakantie gaan

Staat uw situatie er niet bij? Dan is het gewoon omdat wij die helaas vergeten zijn………. 😉

Ondanks het feit dat ons Service Centrum een bedrijf is waarbij, door de aard en de soort, er menigmaal sprake is van een hectische bedrijfsvoering, blijven wij iedere opdracht met overgave en passie accepteren en uitvoeren.

Wachten duurt lang en kan best vervelend zijn. In de eerste plaats voor u als klant, maar ook voor ons. Immers een oldtimer die we niet kunnen afleveren blijft hier ook langer in de werkplaats staan en neemt de ruimte in van een andere klant die wacht op een reparatie of restauratie. Stress aan beide kanten.

Moet u wellicht wat langer wachten? Denkt u dan nog eens aan het bovenstaande lijstje.

Loopt u vast met de reparatie of restauratie van uw Mercedes-Benz oldtimer of klassieker?

Neem gerust contact met ons op

Helaas kan een brandstoffilter oude benzine en fijne roestvervuiling niet uit het systeem filteren.

Ja, bij oldtimers die hier komen is vaak al door verschillende garages aan gewerkt zonder goed resultaat. We moeten dan helaas van vooraf aan beginnen om de problemen op te lossen.

De H4-LED lampen van Philips led lampen zijn toepasbaar in onder andere de R107 SL en W123 koplampen.

Dat kan met een rookmachine. De ingeblazen rook laat precies zien waar er lekkages zijn.

Gemiddeld 12 tot 24 maanden, afhankelijk van de staat van de auto en leverbaarheid van onderdelen.

Wij adviseren om de brandstofslangen op de motor elke 6 tot 8 jaar te vervangen en ze jaarlijks te laten inspecteren.

Laat uw oldtimer periodiek controleren door uw vaste specialist. Regelmatig onderhoud voorkomt dure reparaties.

Volgens Mercedes-Benz gaat een radiateur gemiddeld 10 tot 15 jaar mee.

Deze moeten elke 6 tot 8 jaar vervangen worden om goede smering van de nokkenassen te waarborgen.

Kleppen moeten regelmatig gesteld worden. Hoe vaak is van veel factoren afhankelijk.

De ervaring leert dat het ons veel extra tijd en zoekwerk kost problemen op te lossen als er ook door andere, zonder specialistische opleiding/bijscholing in Duitsland,  aan de auto gesleuteld wordt. Wellicht zijn wij niet het juiste bedrijf voor u.

Een probleem in het injectiesysteem (en dus slecht lopen van de motor) komt eigenlijk nooit alleen door een kapotte spinnenkop. Het is vaak een opeenstapeling van meerdere kleine storingen, die zijn ontstaan in de loop der jaren.

Professionele revisie van het originele injectiesysteem is 30 – 70 jaar na aflevering van de auto een goede keuze. Het systeem heeft zich al die jaren bewezen, en kan na een goede revisie weer heel lang mee.

Een automaatbak van een oldtimer of klassieker spoelen is niet zinvol, het is immers mogelijk de automaatbak gewoon olie te verversen.

Nee, de motor en de automatische versnellingsbak hebben door middel van vacuüm, toerental en de positie van de gasstangen interactie met elkaar.

In tegenstelling tot bij een moderne auto vindt diagnose stellen bij oldtimers stapsgewijs plaats tijdens het “sleutelen”. Even “aan een kastje hangen” en wachten op een uitslag waar u zelf mee verder kunt is dus niet mogelijk.

Door de vele aanvragen is het niet meer mogelijk om onze monteurs te bellen of te e-mailen voor een technische vraag. Ook niet tegen betaling. Dit geldt uiteraard niet voor onze vaste klanten. Bestudeer onze website en YouTube kanaal.

Basiswerkzaamheden als olie verversen of bougies vervangen kan zelf. Voor specialistisch werk aan oldtimers met o.a. injectiesystemen is veel ervaring vereist.

Eerder uit vacuümproblemen uit de motor, lekke vacuüm accumulator of gewoon verkeerd afgestelde modulair druk, of onjuiste afstelling van het gasstangenstelsel.

Schudden van de motor kan veroorzaakt worden door onder andere valse luchtlekkages, injectie of ontstekingsproblemen. Soms door mechanische onbalans.

Een onderdruksensor mag en kan alleen op een testbank met de juiste kennis afgesteld worden en dus niet in de garage door een monteur.

Dit betekent dat er ergens benzine lekt, meestal uit verteerde benzine slangen. Pas op voor brandgevaar! Zet de auto buiten (start niet) en onderneem direct actie!

Bij probleemauto’s moeten wij weer vanaf het begin alles controleren, testen of opnieuw/beter reviseren om de oorzaak te kunnen vinden.

Dat kan, maar waarom zou u een origineel injectiesysteem wat tientallen jaren goed gewerkt heeft vervangen voor een modern systeem? Lees ook ons blogbericht: “Modern injectiesysteem op Mercedes klassieker bouwen”

Bij koudstartproblemen bij Ke-jetronic is meestal de stuurkast de oorzaak. Bij Ka-jetronic en mechanische injectie zoals bij een pagode is meestal een sensor het probleem.

Warmstartproblemen komen vaak voor door vapour lock. Dit is het koken van de benzine in het injectiesysteem of in de carburateur.

Lees ons blogbericht “Technische vraag stellen over Mercedes klassieker” met tips waar u wel terecht kunt met uw vragen. Zie ook FAQ nr. 11 Technische vragen.

Bekijk onze vele korte video’s op ons YouTube-kanaal en lees onze website pagina’s en blogberichten voor praktische tips en uitleg over Mercedes oldtimers en klassiekers.

Gebrek aan ervaring en kennis, gebrek aan de juiste onderdelen of goede adressen om revisiewerk uit te besteden. Gebrek aan Mercedes handboeken, afstelgegevens en diagnoseapparatuur. Vooraf prijsafspraak gemaakt. Te laag budget. Vooraf levertijd afgesproken.

Lees op onze blogpagina het artikel over “Waarom u een Mercedes oldtimer goed warm moet rijden “

Bij een versnellingsbak die niet afgetapt kan worden zoals bij de R129, W210 , W140, C140, W211 e.d. is spoelen zeker geen overbodige luxe.

Afhankelijk van welk injectiesysteem; het reviseren van de brandstofverdeler (spinnenkop), vervangen van injectoren, warmloopregelaar e.d. of het reinigen van injectoren en opnieuw aanzetten van benzineslangen.

Dit is geheel afhankelijk van model, staat en wensen: gemiddeld tussen de €100.000 en €250.000.

Als bijvoorbeeld 2 punten aangepakt worden van een volledige restauratie. Begin altijd bij veiligheid en techniek. Mooier maken kan altijd nog als er budget over is.

Plaatwerken en spuiten. Revisie van: complete motor, versnellingsbak, injectie- en brandstofsysteem, stuurinrichting ,wielophanging, banden en velgen, kabelboom, interieur, cabriokap, sierlijsten, verlichting, radio etc.

Revisie van bijvoorbeeld de motor, brandstof- of injectiesysteem, versnellingsbak, cardan of slijtagedelen wielophanging.

Uw benzinetank staat aan het begin van uw brandstofsysteem. Roestvorming in de tank vervuilt dus het hele brandstof- en injectiesysteem, wat een complete revisie noodzakelijk maakt.

Bij valse luchtlekkages komt er geen luchtstroom langs de luchtweger. Deze bedient dan de spinnenkop niet en hierdoor zal de motor “te arm” lopen waardoor er op termijn motorschade ontstaat.

Veelvoorkomend zijn startproblemen, problemen met toerental, onregelmatig lopen, olie- en benzine lekkages en slijtage aan ophanging en rubbers.

Lees onze pagina: “Mercedes injectiesystemen” voor uitleg over de verschillende systemen.