De Vrijwillige Klassieker Inspectie – De VKI , opvolger voor de APK?

 

Hoewel de Apk-keuring voor oldtimers ouder dan 50 jaar sinds 1 januari 2021 niet meer verplicht is, kunt u op uw vingers natellen dat het belangrijk blijft om regelmatig onderhoud en controles aan uw oldtimer uit te laten voeren.

Heeft u een Mercedes oldtimer van 50 plus en wordt het eens tijd voor een vrijwillige inspectie of keuring op veiligheid, lees dan de meest gestelde vragen over een 1e inspectie/keuring aan uw Mercedes oldtimer of klassieker bij Jean-Louis Stolk in Balkbrug

Stichting Vrijwillige Klassieker Inspectie

Verschillende organisaties zagen het gat in de markt en introduceerden begin 2023 “De vrijwillige klassieker inspectie”. Als oldtimergarage kan je je bedrijf aanmelden voor lidmaatschap van de organisatie/stichting en je bent vervolgens automatisch gecertificeerd. Anders dan bij de verplichte APK  is een opleiding tot keurmeester niet nodig en zijn er geen steekproeven. Na betaling van het jaarlijkse lidmaatschap kan deze garage onder de paraplu van deze stichting vrijwillige klassieker inspecties aanbieden waarna de klant een onderhoudsrapport en uitgewerkt restauratieplan krijgt én een mooie sticker met het VKI Logo op de oldtimer. Kassa zou je denken voor oldtimer garages die niet veel te doen hebben en zitten te springen op klandizie. Echter, op dit moment hebben alle goed bekend staande oldtimer en klassieker garages het erg druk en zijn lange wachttijden meer de regel dan een uitzondering. Er zijn op dit moment bij de “Stichting Vrijwillige Klassieker Inspectie” slechts 8 bedrijven lid en op hun site vermeld. Heeft uw vaste oldtimer garage geen tijd of wilt u graag  een uitgewerkt rapport én een sticker met VKI Logo op uw oldtimer kies dan voor een gecertificeerd bedrijf.

Zin of onzin van gecertificeerde garage

Of uw eigen vaste klassieker of oldtimer garage nu wel of geen lidmaatschap betaald aan deze Stichting, het gaat erom of hij/zij verstand heeft van uw klassieker en u hem/haar vertrouwt. Het idee achter dit concept is uitsluitend en alleen dat u niet vergeet regelmatig naar uw 50 jaar of oudere oldtimer te laten kijken. Want inderdaad, verplicht APK is niet meer nodig maar dit betekent niet dat u niet meer naar de veiligheid van uw oldtimer hoeft om te kijken. Kwestie van gezond verstand gebruiken.

Niet verplichte Mercedes oldtimer inspectie uitgevoerd door uw eigen specialist

Het laten uitvoeren van een periodieke controle, (APK) keuring of technische inspectie van uw Mercedes-Benz door een Mercedes klassieker / oldtimer expert heeft vele voordelen ten opzichte van een willekeurige gecertificeerde oldtimergarage die vele verschillende merken de revue ziet passeren en daardoor meer een algemeen beeld waarneemt maar de zeer specifieke automerk gerelateerde issues niet opmerkt. Simpel gezegd, het verschil tussen een allround huisarts en een specialist.

Periodieke keuring blijft altijd belangrijk

Een oldtimer is vaak een waardevol en kostbaar bezit en een goed onderhouden auto zal niet alleen langer meegaan maar ook veiliger zijn om te rijden. Bovendien kan een technische periodieke keuring zoals de vrijwillige APK helpen bij het vinden van problemen voordat ze ernstiger worden, waardoor u geld bespaart op dure reparaties in de toekomst. Dus hoewel Apk-keuringen niet meer verplicht zijn bij oldtimers ouder dan 50 jaar, kan het regelmatig laten controleren van uw oldtimer bijdragen aan de veiligheid, betrouwbaarheid en waarde van uw klassieke voertuig.

Controleer in elk geval zelf op zijn minst regelmatig de (rem) vloeistoffen en uw verlichting.

Ruikt u een benzine lucht, maak dan vandaag nog een afspraak via de contact pagina!

 

Helaas kan een brandstoffilter oude benzine en fijne roestvervuiling niet uit het systeem filteren.

Ja, bij oldtimers die hier komen is vaak al door verschillende garages aan gewerkt zonder goed resultaat. We moeten dan helaas van vooraf aan beginnen om de problemen op te lossen.

De H4-LED lampen van Philips led lampen zijn toepasbaar in onder andere de R107 SL en W123 koplampen.

Dat kan met een rookmachine. De ingeblazen rook laat precies zien waar er lekkages zijn.

Gemiddeld 12 tot 24 maanden, afhankelijk van de staat van de auto en leverbaarheid van onderdelen.

Wij adviseren om de brandstofslangen op de motor elke 6 tot 8 jaar te vervangen en ze jaarlijks te laten inspecteren.

Laat uw oldtimer periodiek controleren door uw vaste specialist. Regelmatig onderhoud voorkomt dure reparaties.

Volgens Mercedes-Benz gaat een radiateur gemiddeld 10 tot 15 jaar mee.

Deze moeten elke 6 tot 8 jaar vervangen worden om goede smering van de nokkenassen te waarborgen.

Kleppen moeten regelmatig gesteld worden. Hoe vaak is van veel factoren afhankelijk.

De ervaring leert dat het ons veel extra tijd en zoekwerk kost problemen op te lossen als er ook door andere, zonder specialistische opleiding/bijscholing in Duitsland,  aan de auto gesleuteld wordt. Wellicht zijn wij niet het juiste bedrijf voor u.

Een probleem in het injectiesysteem (en dus slecht lopen van de motor) komt eigenlijk nooit alleen door een kapotte spinnenkop. Het is vaak een opeenstapeling van meerdere kleine storingen, die zijn ontstaan in de loop der jaren.

Professionele revisie van het originele injectiesysteem is 30 – 70 jaar na aflevering van de auto een goede keuze. Het systeem heeft zich al die jaren bewezen, en kan na een goede revisie weer heel lang mee.

Een automaatbak van een oldtimer of klassieker spoelen is niet zinvol, het is immers mogelijk de automaatbak gewoon olie te verversen.

Nee, de motor en de automatische versnellingsbak hebben door middel van vacuüm, toerental en de positie van de gasstangen interactie met elkaar.

In tegenstelling tot bij een moderne auto vindt diagnose stellen bij oldtimers stapsgewijs plaats tijdens het “sleutelen”. Even “aan een kastje hangen” en wachten op een uitslag waar u zelf mee verder kunt is dus niet mogelijk.

Door de vele aanvragen is het niet meer mogelijk om onze monteurs te bellen of te e-mailen voor een technische vraag. Ook niet tegen betaling. Dit geldt uiteraard niet voor onze vaste klanten. Bestudeer onze website en YouTube kanaal.

Basiswerkzaamheden als olie verversen of bougies vervangen kan zelf. Voor specialistisch werk aan oldtimers met o.a. injectiesystemen is veel ervaring vereist.

Eerder uit vacuümproblemen uit de motor, lekke vacuüm accumulator of gewoon verkeerd afgestelde modulair druk, of onjuiste afstelling van het gasstangenstelsel.

Schudden van de motor kan veroorzaakt worden door onder andere valse luchtlekkages, injectie of ontstekingsproblemen. Soms door mechanische onbalans.

Een onderdruksensor mag en kan alleen op een testbank met de juiste kennis afgesteld worden en dus niet in de garage door een monteur.

Dit betekent dat er ergens benzine lekt, meestal uit verteerde benzine slangen. Pas op voor brandgevaar! Zet de auto buiten (start niet) en onderneem direct actie!

Bij probleemauto’s moeten wij weer vanaf het begin alles controleren, testen of opnieuw/beter reviseren om de oorzaak te kunnen vinden.

Dat kan, maar waarom zou u een origineel injectiesysteem wat tientallen jaren goed gewerkt heeft vervangen voor een modern systeem? Lees ook ons blogbericht: “Modern injectiesysteem op Mercedes klassieker bouwen”

Bij koudstartproblemen bij Ke-jetronic is meestal de stuurkast de oorzaak. Bij Ka-jetronic en mechanische injectie zoals bij een pagode is meestal een sensor het probleem.

Warmstartproblemen komen vaak voor door vapour lock. Dit is het koken van de benzine in het injectiesysteem of in de carburateur.

Lees ons blogbericht “Technische vraag stellen over Mercedes klassieker” met tips waar u wel terecht kunt met uw vragen. Zie ook FAQ nr. 11 Technische vragen.

Bekijk onze vele korte video’s op ons YouTube-kanaal en lees onze website pagina’s en blogberichten voor praktische tips en uitleg over Mercedes oldtimers en klassiekers.

Gebrek aan ervaring en kennis, gebrek aan de juiste onderdelen of goede adressen om revisiewerk uit te besteden. Gebrek aan Mercedes handboeken, afstelgegevens en diagnoseapparatuur. Vooraf prijsafspraak gemaakt. Te laag budget. Vooraf levertijd afgesproken.

Lees op onze blogpagina het artikel over “Waarom u een Mercedes oldtimer goed warm moet rijden “

Bij een versnellingsbak die niet afgetapt kan worden zoals bij de R129, W210 , W140, C140, W211 e.d. is spoelen zeker geen overbodige luxe.

Afhankelijk van welk injectiesysteem; het reviseren van de brandstofverdeler (spinnenkop), vervangen van injectoren, warmloopregelaar e.d. of het reinigen van injectoren en opnieuw aanzetten van benzineslangen.

Dit is geheel afhankelijk van model, staat en wensen: gemiddeld tussen de €100.000 en €250.000.

Als bijvoorbeeld 2 punten aangepakt worden van een volledige restauratie. Begin altijd bij veiligheid en techniek. Mooier maken kan altijd nog als er budget over is.

Plaatwerken en spuiten. Revisie van: complete motor, versnellingsbak, injectie- en brandstofsysteem, stuurinrichting ,wielophanging, banden en velgen, kabelboom, interieur, cabriokap, sierlijsten, verlichting, radio etc.

Revisie van bijvoorbeeld de motor, brandstof- of injectiesysteem, versnellingsbak, cardan of slijtagedelen wielophanging.

Uw benzinetank staat aan het begin van uw brandstofsysteem. Roestvorming in de tank vervuilt dus het hele brandstof- en injectiesysteem, wat een complete revisie noodzakelijk maakt.

Bij valse luchtlekkages komt er geen luchtstroom langs de luchtweger. Deze bedient dan de spinnenkop niet en hierdoor zal de motor “te arm” lopen waardoor er op termijn motorschade ontstaat.

Veelvoorkomend zijn startproblemen, problemen met toerental, onregelmatig lopen, olie- en benzine lekkages en slijtage aan ophanging en rubbers.

Lees onze pagina: “Mercedes injectiesystemen” voor uitleg over de verschillende systemen.