Nokkenas 380SL wordt weer in kleine oplagen gemaakt en is dus weer leverbaar
Zoeken naar de juiste onderdelen kost elke oldtimer monteur veel arbeidsuren. En als er dan ook nog eens nergens het juiste onderdeel te vinden is, is dat verloren tijd. En tijd is wat momenteel elke oldtimer garage te kort komt. Gelukkig, hebben we voor een aantal Mercedes-Benz “Out of Stock” onderdelen een goede oplossing gevonden.
Nokkenas 380 SL A1160516301 niet meer leverbaar bij Mercedes-Benz
Steeds meer onderdelen voor Mercedes-Benz klassiekers en oldtimers zijn niet meer leverbaar. En daar moeten we een goede werkbare oplossing voor vinden. Zo bleek recent dat de lange nokkenas voor de rechterzijde van een R107 380 SL USA, de A1160516301, niet meer bij Mercedes-Benz leverbaar is. Na lang zoeken hebben we een bedrijf gevonden die deze nokkenas speciaal voor ons kan maken in een goede kwaliteit. Inmiddels hebben we dan ook de A1160516301 en A1160516201 nokkenassen op voorraad en is het probleem weer onder controle. Bij voldoende vraag kan uiteraard ook voor de andere SL modellen nokkenassen gemaakt worden. Het is wel zo dat door het maken van kleine aantallen de onderdelen prijzen wat hoger zullen liggen dan u gewend bent.
Wat doet de nokkenas en waarom gaat deze kapot
De nokkenas heeft een draaiende beweging, aangedreven door de krukas en zorgt ervoor dat de kleppen van de motor op het juiste moment worden geopend en gesloten zodat de lucht in en uit de cilinder kan stromen. De nokkenas veroudert uiteraard in eerste instantie door normaal gebruik. Maar beschadigt vooral door gebrek aan goede smering vanwege problemen met de oliegalerij die er boven gemonteerd is. De aansluitstukken van de oliegalerij zijn van kunststof en moeten elke 6 tot 8 jaar vervangen worden. Deze oliegalerij boven de nokkenas zorgt niet alleen voor de smering van de nokken, maar smeert de lagerhuizen waar de nokkenas in draait. Het doorrijden met een kapotte nokkenas kan grote schade veroorzaken aan de motor. Bij oldtimers is bij groot onderhoud belangrijk dat er ook gekeken wordt naar de conditie van de nokkenas en dat de aansluitstukken geïnspecteerd en indien nodig vervangen worden. Op tijd vervangen van de nokkenassen valt onder periodiek noodzakelijk groot onderhoud en voorkomt ernstige motorschade op termijn.
Hoe merk je dat de nokkenas vervangen moet worden
Zodra de nokken ingelopen zijn en ruw beginnen te worden is het moment om de nokkenas te vervangen. Dit ruwe oppervlak is vaak optisch goed te zien, maar ook met je vingernagel goed te voelen. Zodra nokkenassen ruw zijn zal het slijtageproces steeds sneller gaan. Als het moment van vervangen komt, komen we voor allerlei keuzes te staan die grote financiële gevolgen kunnen hebben. Vaak vervangen we de nokkenassen “in de auto” zonder de cilinderkoppen of motor te demonteren. Het risico bestaat dan wel dat de cilinderkoppakking gaat lekken, immers de buitenste bouten van de nokkenaslager huizen zijn cilinderkopbouten. Vaak moet er ook ruimte gemaakt worden om alles los te krijgen, zo kan het zijn dat de rembekrachtiger gedemonteerd moet worden. Als alternatief kunnen de cilinderkoppen in de auto gedemonteerd worden, waarna ze gevlakt kunnen worden en terug gemonteerd kunnen worden met nieuwe cilinderkopbouten.
Complete motorrevisie of deel revisie
Beter zou het zijn om direct te kiezen om de hele motor te demonteren, om alles uit elkaar te halen en te inspecteren. Immers de motor is nu al meer dan 30 jaar oud. Vaak betekent dit ook een volledige revisie, of minimaal opnieuw pakken van de motor. Vaak vinden we meerdere redenen om de motor te reviseren zoals een stootrand in de cilinderwand, lager schade en/of slijtage. Of eerder slecht uitgevoerde reparaties. Er volgt dan een volledige revisie. Slijpen, balanceren en boren besteden we uit, maar het opbouwen van de motor doen we bijna altijd zelf. Het vinden van onderdelen is moeilijk en op zich al specialistisch werk. Als we geen onderdelen meer kunnen krijgen, moeten we het laten maken. Bij elkaar opgeteld wordt er in de praktijk meestal in eerste instantie voor gekozen om te proberen de nokkenas in de auto te vervangen. Lukt dit niet dan zit er niets anders op dan te kiezen voor het uitbouwen van de motor.
Bestellen van nokkenas en montage tips
Alhoewel wij geen losse onderdelen verkopen, simpelweg wegens tijdgebrek, maken we voor deze nokkenassen in overleg met de Duitse r107 club een uitzondering.
Enkele tips voor de monteur zijn: vervang altijd de tuimelaars en hydro stoters. Meet de nokkenaslager huizen op, het kan zijn dat er al eens revisiemaat nokkenaslager huizen gemonteerd zijn, waardoor de nieuwe nokkenas binnen de kortste keren kapot loopt. Dus ook hier is meten weten, documenteer uw bevindingen! Wij draaien de nokkenas met de hand rond voordat we het nokkenastandwiel en de tuimelaars monteren. Controleer de nokkenaslager huizen op slijtage en/of beschadigingen. Wij adviseren ook om de nokkenas altijd te monteren met speciale montageolie. Hierna laten we de motor warm lopen en verversen direct de motorolie om vuil af te voeren. Vervang altijd de oliegalerij aansluitstukken en controleer de galerij zelf op vervuiling en/of vervorming. Montage dient ten alle tijden door een specialist gedaan te worden, anders vervalt de garantie op dit onderdeel. Documenteer daarom het werk met foto’s en video’s, zo ontstaat er geen twijfel over het geleverde werk.
Neem voor vragen over de beschikbaarheid contact op via de email of maak vandaag nog een afspraak voor een 1e inspectie van uw oldtimer in onze garage.
Lees de meest gestelde vragen over een 1e afspraak/inspectie/keuring van uw Mercedes klassieker of oldtimer bij Jean-Louis Stolk in Balkbrug.